ElectroIT-ul incetineste cresterea si se opreste la 2,5 mld. euro. Vedete sunt laptopurile

Autor: Alexandru Anghel 18.02.2009
Vanzarile de bunuri de folosinta indelungata au scazut spre finalul anului trecut cu 6%, la 742 de milioane de euro, in urma reducerii achizitiilor de electronice si electrocasnice, dar si de aparatura foto si telefoane mobile, potrivit studiului GfK Temax Romania, realizat de compania de cercetare de piata GfK.
La nivelul intregului an 2008, valoarea vanzarilor de bunuri de folosinta indelungata s-a ridicat la de 2,47 mld. euro, cu 11,5% mai mult decat in anul precedent.
Compania de cercetare include in studiu electronicele (televizoare clasice, plasme si LCD-uri), aparatura foto, electrocasnice (masini de spalat, frigidere, aragazuri, dar si toastere sau filtre de cafea), echipamente IT, de telecomunicatii, consumabile si aparatura de birou.
Dupa trei trimestre de cresteri, cu un varf de plus 30% la jumatatea anului, retailul de bunuri de folosinta indelungata a intrat in declin in ultimele trei luni ale anului trecut, perioada in care de obicei retailerii specializati consemnau cresteri spectaculoase ale vanzarilor. Reducerea a avut loc pe seama limitarii creditarii si a reducerii apetitului consumatorilor pentru astfel de bunuri, odata cu accentuarea crizei financiare internationale.
"In mod evident, trimestrul patru a fost slab in comparatie cu asteptarile. Produsele avand caracteristici superioare si preturile mai mici nu au putut contrabalansa efectele crizei financiare mondiale care au fost resimtite la noi in tara cu precadere in luna decembrie", a declarat Andi Dumitrescu, managing director GfK Romania.
Cel mai mare declin, de circa 19%, a fost inregistrat in trimestrul patru din 2008 la vanzarile de electrocasnice mari, precum aparatele frigorifice, masinile de spalat sau aragazurile. Vanzarile in acest interval au fost de 147 mil. euro, iar in intregul an, la nivel national vanzarile au fost de 533 de milioane de euro, cu 2,7% mai putin decat in anul precedent.
Singura categorie constanta ca vanzari a fost segmentul IT, unde vanzarile de desktop-uri, notebook-uri si servere au urcat cu aproape 30% in 2008, la 872 de milioane de euro, si au trecut de 1 milioan de unitati. Si in acest caz insa vanzarile s-au redus la final de an (258 de milioane de euro), cresterea incetinind la 1,8%.
Retailerul electroIT Flamingo a estimat ca vanzarile de calculatoare portabile au ajuns anul trecut la 475.000 de unitati, in crestere cu 44% fata de anul 2007, in timp ce vanzarile de calculatoare de birou (desktop) au inregistrat o usoara scadere, la 600.000 de unitati. In total, piata locala de PC-uri a crescut in 2008 cu 14% din punctul de vedere al numarului de unitati vandute.
Pentru anul in curs compania de cercetare de piata nu a emis estimari, cu toate ca principalii retaileri, Altex, Domo si Flamingo, au previzionat bugete de criza, fara cresteri ale vanzarilor pentru cel putin prima jumatate a anului, in urma incertitudinii asupra evolutiei veniturilor consumatorilor si a predispozitiei de a realiza achizitii de bunuri de folosinta indelungata. "Desi conditiile de creditare si cresterea ratei somajului au determinat consumatorul sa fie mai prudent in ultimul trimestru din 2008, ramane totusi de vazut in ce masura vor influenta acesti factori climatul de consum in 2009", a adaugat Dumitrescu.
Al treilea sector ca importanta, in functie de ponderea in totalul vanzarilor de bunuri de folosinta indelungata, este "consumer electronics" , unde sunt incluse televizoarele clasice, plasma si LCD, dar si sistemele audio sau de gaming.
In 2008 vanzarile segmentului au urcat cu 12,2% la 450 de milioane de euro. Potrivit retailerului Flamingo, vanzarile de LCD-uri si televizoare cu plasma au ajuns la 500.000 de unitati si la o valoare de 250 de milioane de euro. "Vanzarile din aceasta categorie de LCD-uri au fost influentate in special de eroziunea preturilor din timpul anului 2008, astfel incat, la sfarsitul anului trecut, pretul mediu ajunsese la 1.799 de lei. Pe locul doi in topul celor mai bine vandute produse din aceasta categorie se afla televizoarele cu diagonala de 26 de inchi si un pret mediu de 1.499 de lei", a spus Jiri Rizek, directorul general al Flamingo.
Produsul cu cele mai mari vanzari a fost televizorul LCD cu o diagonala de 32 de inch si un pret mediu de 2.000 de lei.
"Consider ca, in acest moment, nu este intelept sa facem previziuni. Este necesar sa mai asteptam pentru a putea intelege cum va raspunde piata la schimbarile economice si cum vor evolua preturile tinand cont de instabilitatea monedei nationale si de fluctuatiile permanente leu/euro. Cu toate acestea (...) nu preconizam nicio scadere, ci mai degraba un nivel similar celui din 2008", a spus Rizek.
Scaderi precum cea din segmentul electrocasnicelor de volum mare spre final de an au fost inregistrate si in cazul vanzarilor de aparate foto sau a terminalelor GSM. Piata locala de telefoane mobile a inregistrat in cursul anului trecut vanzari de 362 mil. euro, cu 4,5% mai putin decat in 2007, in principal in urma reducerii preturilor terminalelor GSM.