Star Foods va construi a doua fabrica de snacks-uri langa Bucuresti

Autor: Mihaela Popescu 24.02.2009

Sotiris Yannopoulos, directorul general al Star Foods Romania, cel mai mare producator de chips-uri de pe piata, cu afaceri de 100 mil. euro, spune ca anul acesta companiile trebuie sa-si gestioneze foarte bine atat costurile, cat si asteptarile privind dinamica afacerilor.



Chiar si pe o piata care anul acesta va avea un ritm de crestere la jumatate fata de avansul din anii anteriori, producatorii alimentari pot fi optimisti pentru ca inca isi pot face planuri de majorare a afacerilor, este de parere Yannopoulos.

El mizeaza in 2009 pe continuarea cresterii vanzarilor Star Foods Romania, dupa ce in 2008 cifra de afaceri a companiei a trecut pragul de 100 mil. euro.
Star Foods nu a comunicat inca valoarea vanzarilor la nivel local inregistrate anul trecut, insa a precizat ca rata de crestere fata de 2007 a fost de peste 10% (double digit). In 2007, producatorul a avut o cifra de afaceri de 96,5 mil. euro, in crestere cu aproape 24% fata de perioada anterioara, si un profit net de 2,46 mil. euro, potrivit datelor raportate la Ministerul de Finante.
Yannopoulos anticipeaza pentru 2009 o diminuare a ratei de crestere a afacerilor, comparativ cu perioada anterioara, pe fondul incetinirii dezvoltarii pietei de snascks-uri sarate.
"Si o crestere anuala de 8% a afacerilor poate fi privita ca fiind extraordinar de buna in conditiile actuale din economie, totul depinde de cum privesti lucrurile. De exemplu, in Spania, un producator de snacks-uri se asteapta ca in acest an vanzarile sale sa scada cu 2-3% fata de 2008, dupa ce anul trecut au avut o rata de crestere de 4-5%. In Romania, un producator este nemultumit ca va creste mai putin in acest an, cu o rata de circa 8%, dupa ce in 2008 a avut un avans de 15%", afirma Yannopoulos.
"Cred ca trebuie sa ne gestionam foarte bine asteptarile in acest an", adauga directorul Star Foods Romania.
Compania are in derulare un proiect de extindere a capacitatii locale de productie prin construirea unei fabrici noi, amplasate in extensia locatiei actuale din comuna Popesti-Leordeni de langa Bucuresti.
"Fabrica va fi construita in mai multe etape, derulate pe o perioada de circa 2-3 ani. Acum suntem in faza crearii designului noii unitati si este posibil sa demaram constructia la inceputul lui 2010", precizeaza Yannopoulos. Fabrica urmeaza sa acopere in principal pietele din Romania, Bulgaria, si Republica Moldova, dar va exporta si in alte tari, precum Polonia. Directorul nu a comunicat o estimare privind valoarea acestei investitii.
In plus, Star Foods ar putea ataca noi segmente de piata prin dezvoltarea unor produse din categoria snacks-urilor dulci in parteneriat cu Chipita Romania, companie detinuta de grupul elen Vivartia. Yannopoulos a mentionat ca acesta este un proiect la care lucreaza in prezent, insa nu a dorit sa dea mai multre detalii. 
La nivel international, PepsiCo si Chipita au dezvoltat impreuna croissantele Chipicao: brandul este detinut de compania americana, iar produsele sunt fabricate in unitatile Chipita. Pe piata din Romania, Chipita este in prezent liderul segmentului croissantelor ambalate, cu brandul "7 Days". Compania are un parteneriat de mai multi ani cu Star Foods, care ii distribuie produsele in magazine.
Distributia produselor Chipita este al doilea business important al Star Foods Romania, iar anul trecut veniturile din aceasta activitate au avansat cu peste 20% fata de valoarea din 2007, potrivit lui Yannopoulos.
Grupul PepsiCo a intrat pe piata romaneasca de snacks-uri sarate la finele anului 2004, prin achizitia celui mai mare producator local de profil, Star Foods Romania. Compania a fost achizitionata de catre societatea Snack Ventures Europe, un joint-venture PepsiCo si General Mills. Ulterior, PepsiCo a devenit unicul actionar al Star Foods Romania, achizitionand participatia General Mills la societatea Snack Ventures Europe.
In prezent, Star Foods numara 1.200 de angajati in Romania, fata de 800 cati avea in anul 2005.
Yannopoulos spune ca vor fi majorari de salarii si in acest an, precum si recrutari, daca anumite pozitii vor ramane descoperite prin plecarea unor angajati din companie.
Piata snacks-urilor, estimata la 400 mil. euro, include snacks-uri sarate precum chips-uri din cartofi sau pop-corn, dar si batoane de ciocolata, mini-prajituri si cornuri ambalate sau deserturi pe baza de lapte. Pe segmentul snacks-urilor sarate, Star Foods este principalul jucator, urmat de Intersnack (producatorul Chio). Cel mai mare brand din portofoliul local al Star Foods este Lay's, iar Yannopoulos afirma ca acesta va fi si cel mai promovat in anul acesta.
"Cheltuielile de promovare vor fi in acest an similare celor din 2008", mai precizeaza directorul Star Foods. "Orice companie are intotdeauna in vizor cresterea cotei de piata, insa in acest an cred ca toti ne vom bate pe mentinerea cotei - acesta e obiectivul principal", adauga el.
In acest an, compania a relansat chips-urile Lay's in Romania prin schimbarea retetei, ceea ce a dus la cresterea costurilor de productie cu circa 30%. Acest avans nu a putut fi transferat in pret, astfel incat anul trecut Yannopoulos a luat o serie de masuri de reducere a costurilor, care au avut deja rezultate.
"In 2008 am redus consumul de apa si energie electrica cu circa 15% fata de 2007, prin masuri precum inlocuirea aerului conditionat clasic cu aparate mai economice pe baza de vapori de apa sau introducerea surselor de captare a luminii naturale in spatiile de productie", exemplifica managerul. Cu toate acestea, cresterea costurilor per ansamblu a dus la diminuarea profitului companiei in 2008 fata de anul anterior, potivit lui Yannopulos, care nu a precizat rata de scadere. Managerul estimeaza ca Star Foods va incheia anul 2009 tot pe profit.
Portofoliul local al PepsiCo include si bauturi racoritoare, cele mai importante branduri fiind Pepsi, Mirinda si 7UP. Imbuteliatorul PepsiCo in Romania este compania americana Pepsi Americas, al doilea mare jucator pe piata bauturilor non-alcoolice.