Nokia: Ce nu putem controla in criza sunt emotiile clientilor

Autor: Sabin Popescu 27.02.2009

Jan Kolimar, noul sef regional al Nokia, crede ca in Romania sunt oportunitati pe vanzarea de telefoane mobile scumpe si pe serviciile online.



Compania finlandeza Nokia, cel mai mare producator de telefoane mobile din lume, mizeaza pe reorientarea catre servicii online asociate mobilelor, in incercarea de a revitaliza vanzarile in Europa pe fondul situatiei economice dificile.
"Obiectivul nostru este sa ne indepartam treptat de businessul de vanzari hardware si sa ne orientam catre servicii si solutii; sa incepem sa ne educam utilizatorii sa activeze si sa foloseasca functii precum Nokia Maps sau Music Store si sa uite de specificatiile legate de megapixeli sau gigabytes", a declarat pentru ZF Jan Kolimar, directorul general al Nokia pentru regiunea Europei Centrale si de Est.
Compania se va axa, de asemenea, pe lansarea si promovarea mai agresiva a terminalelor nou lansate, in incercarea de a determina clientii sa isi inlocuiasca mai rapid telefoanele existente.
"Vedem o serie de oportunitati in accelerarea vanzarilor de mobile din gama de top in Romania, dar si pe partea de servicii online " harti, jocuri, muzica, e-mail", a spus Kolimar. El a precizat ca Nokia ar putea lansa versiuni localizate ale acestor servicii incepand cu 2010.
Finlandezii au lansat pana acum magazinul online de muzica, spre exemplu, in 14 tari. Lansarea implica semnarea unor contracte cu reprezentantele locale ale principalelor case de discuri "EMI, Warner, Sony BMG si Universal" un proces indelungat ce intarzie lansarea pe piata locala si a magazinului Apple iTunes.
Kolimar spune ca, desi Nokia are pus la punct portofoliul de produse si a elaborat o strategie de criza, compania nu poate tine pasul cu schimbarile rapide dictate de criza financiara.
"Am cooperat indeaproape cu partenerii din retail pentru a putea intelege comportamentul consumatorilor. Am apelat si la servicii de mystery shopping (metoda prin care o companie isi poate evalua singura sau print-o agentie specializata serviciile oferite clientilor), dar din pacate nu putem face fata crizei si emotiilor consumatorilor, care se pot schimba saptamana urmatoare, alterandu-ne planurile initiale", explica oficialul Nokia.
Kolimar a lucrat timp de zece ani pentru Nokia. A inceput ca directorul subisdiarei din Slovacia, apoi a fost timp de doi ani director de vanzari in Rusia, iar apoi a ocupat functia de director general pentru Cehia, Slovacia si Polonia si a inceput noul sau job de la 1 ianuarie. El este responsabil de pietele Romania, Ungaria, Cehia, Polonia si Slovacia.
Kolimar a spus ca Europa Centrala si de Est este o regiune cu rezultate puternice si, in pofida gradului ridicat de penetrare al serviciilor de telefonie mobila, vede in continuare potential de crestere: "Impreuna cu operatorii si retailerii vom incerca sa convingem utilizatorii sa isi schimbe telefoanele cu unele noi."
"Am activat de la inceput pe segmentul de vanzari, astfel ca unul dintre principalele obiective va fi cresterea rezultatelor obtinute de Nokia pe aceste cinci piete."
Kolimar nu a oferit insa detalii despre rezultatele financiare obtinute de Nokia pe plan local sau regional si nici despre numarul de telefoane comercializate, pretul mediu de vanzare sau cota de piata.
Anul trecut, oficiali ai Nokia au precizat ca grupul finlandez are in Romania o cota de piata "apropiata" de cea inregistrata la nivel global (aproximativ 40%) si au lasat de inteles ca nivelul ar putea fi chiar mai mare. Pana in prezent nu s-au efectuat studii pentru determinarea cotei de piata a companiei, insa mai multi retaileri GSM au subliniat faptul ca Nokia conduce detasat piata. Kolimar apreciaza ca una dintre implicatiile crizei actuale ar putea fi reorientarea consumatorilor catre telefoane mobile mai ieftine, dar si prelungirea perioadei de inlocuire a terminalelor.
"Am observat ca utilizatorii sunt intr-adevar mult mai atenti la cheltuieli. Pe de alta parte am constatat si un trend pozitiv " faptul ca utilizatorii aleg mobile cu 'valoare adaugata'; nu se axeaza numai pe voce si SMS-uri. Este totusi inca devreme pentru a putea spune daca acestia au decis sa isi pastreze telefoanele mai mult decat in trecut, dar ne asteptam si la o astfel de schimbare."
Kolimar a precizat ca vanzarile de telefoane mobile axate pe partea de muzica au avut un succes in regiune, in special in Romania, subliniind faptul ca tinerii par mai putin afectati de situatia economica actuala.
El a amintit de telefonul touchscreen 5800 XpressMusic, care a inceput sa devina foarte popular pe pietele din regiune.
Unul dintre cele mai vandute terminale ale companiei finlandeze in Romania este 5310 XpressMusic, in timp ce pe partea de business s-a impus modelul E71, care a avut vanzari globale de 10 milioane de unitati.
"Nu vad niciun motiv pentru care terminalele E75 si E55 anuntate anul trecut in cadrul targului Nokia World Barcelona sa nu aiba o evolutie similara", a mai spus Kolimar.
Pe de alta parte, oficialul Nokia a anuntat ca "varful de lance" N97 va fi lansat pe piata locala la inceputul acestei veri. Acesta va fi si primul telefon care va putea folosi aplicatia de comunicatii web Skype, in urma unui parteneriat incheiat de cele doua companii saptamana trecuta.
Nokia a demarat in 2007 o investitie de 60 mil. euro intr-o unitate de productie in localitatea Jucu din judetul Cluj. Fabrica si-a inceput activitatea in februarie 2008 si a produs zece milioane de telefoane in primele opt luni ale anului trecut.
 
Compania ia in calcul intrarea pe piata de laptopuri
 
Grupul finlandez Nokia analizeaza posibilitatea de a produce laptopuri, a declarat directorul general al producatorului de echipamente de telecomunicatii, Olli-Pekka Kallasvuo, scrie presa internationala.
"Ne gandim foarte serios la aceasta posibilitate. Nu trebuie sa privim mai departe de cinci ani inspre viitor pentru a vedea ca ceea ce noi intelegem ca telefon mobil sau ca PC converg", a spus Kallasvuo pentru postul finlandez YLE. "Nu ar fi nevoie de mult pentru a face saltul de la smartphone-uri la laptopuri", a adaugat el.
 
N97 vine in vara acestui an
Smartphone-ul N97 are ecran tactil de 3,5 inchi (9 cm), tastatura completa QWERTY, memorie interna 32 GB, camera digitala de 5 megapixeli, modul GPS si set complet de conectivitati (3G/HSDPA, Wi-Fi, Bluetooth, USB). Pretul fara abonament al telefonului este estimat la 550 de euro.