Napochim: Vanzarile au scazut cu 5% si vor continua sa scada

Autor: Laurentiu Cotu 03.03.2009
Conducerea companiei Napochim din Cluj-Napoca, producator de mase plastice, a încheiat anul 2008 cu o cifra de afaceri de aproximativ 3,8 mil. euro, ceea ce reprezinta o scadere a indicatorilor financiari cu 5% fata de anul precedent. Compania clujeana a încheiat exercitiul financiar 2007-2008 cu vanzari totale de aproximativ 4 mil. euro (13,31 mil. lei).
„Anul trecut, importurile au fost favorizate de evolutia pozitiva a leului în lupta cu euro, însa odata cu cresterea monedei europene în raport cu leul, se constata o diminuare a importurilor. Piata s-a restrans din cauza lipsei lichiditatilor si estimez o scadere a acesteia, cel putin pana la jumatatea anului, cand, dupa parerea mea, efectele crizei financiare se vor mai diminua’’, a declarat pentru ZF Transilvania directorul general al companiei Napochim, Cornel Porumb.
Potrivit reprezentantilor Napochim, scaderea vanzarilor companiei în 2008 fata de anul precedent a fost influentata si de preturile in crestere la principalele materii prime utilizate. Napochim s-a confruntat si în 2007 cu preturi in crestere la materiile prime, care au avansat cu 10-20% fata de anul 2006. Ponderea exportului este de aproximativ 25% din totalul cifrei de afaceri al companiei.
„tinand cont de evolutia pietei în domeniul maselor plastice, estimez pentru acest an o scadere a vanzarilor companiei noastre fata de anul 2008. Cei mai multi producatori din acest domeniu de activitate înregistreaza scaderi ale vanzarilor in prezent, fapt ce a influentat negativ piata. O solutie în lupta cu recesiunea globala ar fi pentru compania noastra cresterea ponderii exporturilor în cifra noastra de afaceri’’, spune Cornel Porumb.
Compania a anuntat anul trecut demararea unui proiect de investitii în valoare de 2,5 mil. euro în vederea achizitionarii de utilaje si echipamente, investitie ce urmeaza sa fie finalizata în acest an.
„Suntem nevoiti sa investim în retehnologizare pentru a fi competitivi pe piata. În acest sens trebuie sa crestem capacitatile de productie ale companiei, mai ales anticipand faptul ca cresterea pretului la materiile prime utilizate in procesele de fabricatie si instabilitatea cursului leu-euro vor influenta negativ derularea contractelor existente cu firmele din strainatate’’, spune Cornel Porumb.
Compania clujeana a derulat si în 2007 un program de investitii in vederea achizitionarii de utilaje si echipamente, masini de sudat, precum si innoirea liniilor de productie de folii din PVC. Napochim desfasoara in principal activitati de productie a articolelor de menaj si bucatarie, articole pentru echiparea bailor, rechizite scolare, ambalaje, ghivece, folii si sisteme de izolatii.
Printre furnizorii importanti de materii prime ai Napochim se numara firmele Arpechim, Oltchim si Rompetrol Rafinare, partenerii externi de afaceri ai companiei fiind din Germania si Italia.
Compania Napochim are o retea de distributie proprie, care acopera toate judetele tarii, iar unele sortimente de produse sunt livrate prin retelele de hipermarketuri.
„Am introdus anul trecut în procesul de fabricatie noi produse, pastrand însa in continuare marfurile care ne aduc profit din segmentul bunurilor de larg consum’’, spune directorul general al companiei clujene.
Compania Napochim a fost infiintata in anul 1950, desfasurand activitati de prelucrare a maselor plastice. In anul 1990 a avut loc privatizarea firmei, asociatia salariatilor PAS Napochim detinand 51,11% din actiuni, un alt actionar important fiind S.S.I.F. Broker, cu o participatie de 13,17%, restul de 35,71% dintre actiuni aflandu-se în posesia unor persoane fizice.
Actiunile companiei Napochim sunt listate la Bursa de Valori Bucuresti, compania încheind ultima sedinta de tranzactionare la pretul de 0,055 lei pe actiune, la o capitalizare de 3.494.489 de lei, capitalul social al firmei fiind de 6.353.617 lei.
Numarul actual de salariati ai firmei clujene este de 180 de persoane, fata de 193 angajati în 2008. Principalii concurenti ai Napochim pe piata autohtona sunt firmele Limpack, filiala din Romania a grupului francez Limpack International, Coobox, austriecii de la Petruzalek si companiile din Romania Prodplast, Plastor Munplast si Sterk Plast.