Bugetul Protruck, construit pe o scadere de 40%

Autor: Alexandru Anghel 08.03.2009

Protruck, unul dintre cei mai mari dealeri de autocamioane de pe piata locala, estimeaza ca vanzarile din acest an se vor reduce cu aproape 40%, la 60 de milioane de euro, volumul intregii piete urmand sa inregistreze o reducere procentuala similara.

In 2008 compania a inregistrat afaceri de 97,6 milioane de euro, cea mai mare parte, 75%, fiind obtinuta din livrarile de autovehicule comerciale Iveco, care au scazut cu 3,5%, la 1.287 de unitati, datorita diminuarii cererii din ultimul trimestru al anului.
"Sectoarele de constructii si transporturi au inregistrat cresteri in primele noua luni ale anului 2008, care s-au reflectat si in activitatea noastra. Incepand cu luna octombrie insa, aceste sectoare au fost vizibil afectate de criza economica mondiala, in special datorita conditiilor extrem de restrictive de accesare a finantarilor", a declarat Gabriela Grigori, director de marketing al Protruck.
Compania anticipeaza ca scaderea vanzarilor din ultimele trei luni din 2008 va continua si in 2009, tendinta confirmata si de datele raportate de Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile in luna ianuarie. In prima luna a anului piata auto a scazut cu 64%, iar vanzarile locale de autovehicule comerciale s-au redus cu 74,5% comparativ cu acelasi interval al anului trecut.
"Estimarea cea mai optimista este ca aceasta piata sa atinga 60% din nivelul anului trecut, poate chiar mai putin pe segmentul de camioane grele, pentru care nu exista cerere in prezent", a declarat Grigori.
Anul trecut, potrivit statisticilor, au fost comercializate 12.994 de vehicule comerciale cu o masa de peste 3,5 tone. Protruck a previzionat si reducerea propriilor vanzari, astfel ca pe segmentul de autoutilitare Iveco acestea se vor reduce de la 1.287 de unitati in 2008 la 700 de unitati, iar pentru utilajele de constructii New Holland de la 345 de unitati la 150 de unitati. "Aceste date comerciale vor avea o influenta direct proportionala asupra cifrei de afaceri a companiei. Astfel, estimam pentru anul in curs o valoare a afacerilor de circa 60 de milioane de euro", a spus Grigori.
Cei mai mari clienti ai Protruck, in functie de numarul de vehicule comerciale achizitionate, sunt compania de panificatie Vel Pitar, cu o flota de 80 de unitati, grupul Romaqua, cu 69 de unitati, si firma de constructii Dimar, cu 24 de unitati.
Grigori estimeaza ca cel mai mare volum al comenzilor va veni in acest an din sectorul distributiei de bunuri de larg consum.
Divizia de echipamente de constructii a companiei a inregistrat o crestere de 33% a veniturilor in 2008, la 17,6 milioane de euro, iar incasarile businessului de autovehicule rulate au ajuns la
5,2 milioane de euro. 
"Pentru vehiculele rulate nu avem o tinta de vanzari, anul acesta fiind vorba exclusiv de vehiculele rezultate din operatiuni de trade-in", a spus Grigori.
Pana la ingreunarea accesului la finantari majoritatea clientilor preferau, potrivit Protruck, achizitia de vehicule noi, astfel ca in 2008 vanzarile de vehicule rulate au fost cu 65% sub nivelul celor din 2007.