Opinie Sorin Paslaru din martie 2009: Pana nu intra legiuitorii "cu barda" in banci, nu se va schimba nimic
Bursele mondiale au fost in picaj iarasi la sfarsitul saptamanii
trecute. Pietele financiare nu gasesc inca nimic de care sa se
sprijine, in pofida unui nou presedinte in Statele Unite, a noului
sau plan, in pofida angajamentelor Chinei de a cheltui dublu pentru
relansare economica, in pofida reducerii drastice a dobanzilor la
credite de catre Banca Centrala Europeana si de catre Banca
Angliei.
Mai mult, desi bancile centrale au injectat sute de miliarde euro
in sistemele bancare incepand din iulie 2007, cateodata in doze
soc, peste tot se vorbeste in continuare de criza de
lichiditate.
Inclusiv in Romania, unde, precizeaza unele banci, ar fi criza de
lichiditate la nivel de piata (oficialii BNR afirma contrariul), nu
si la nivelul lor, individual.
Din pacate, de aproape doi ani de cand cuvantul "subprime" a
inceput sa infricoseze lumea financiara, nicio schimbare majora nu
s-a produs la nivelul reglementarilor bancare, contabile, de audit
sau a celor de concurenta. Dimpotriva. Despre ajutorul de stat dat
unor banci din Europa de Vest nu s-a pus nicio clipa problema ca ar
putea fi impotriva regulilor de concurenta.
Desi publicatiile economice de top din Europa de Vest si Statele
Unite au pus criza subprime pe seama abuzurilor - ale bancilor, ale
brokerilor de credite, ale clientilor - faptul ca nimeni nu a fost
condamnat pentru ca ar fi incalcat legea pana acum creeaza o mare
incertitudine: cine este vinovat, cine a provocat aceste daune?
Cine este responsabil?
Primele semnale ca ar putea fi vorba de o schimbare in inima
sistemului, la nivelul reglementarilor si al impartirilor care par
"naturale" dupa ani de liberalizare financiara, au aparut abia
saptamana trecuta.
Paul Volcker, fost presedinte al Rezervelor Federale - Banca
Centrala a SUA, a evocat posibilitatea ca bancile comerciale, cu
activitate de economisire si de creditare, sa fie separate de
bancile de investitii. Cu alte cuvinte, bancile comerciale sa se
ocupe doar de credite si depozite pentru companii si persoane
fizice, nu si de investitii pe burse.
O banca are acum trei activitati principale. Prima activitate si
cea mai consistenta - luarea de depozite si darea de credite, atat
catre companii si persoane fizice, cat si catre alte banci. A doua
- vanzarea si cumpararea de valuta - catre clienti si catre alte
banci, iar a treia cumpararea si vanzarea de titluri de valoare -
actiuni, obligatiuni sau produse derivate.
In Romania, fiecare din aceste operatiuni poate fi facuta de
entitati juridice distincte, dar la o anvergura mult mai redusa:
cooperativa de credit sau institutiile financiare non-bancare, care
pot da credite dar nu fac tranzactii valutare sau cu actiuni,
casele de schimb valutar, care cumpara/vand valuta, dar nu pot da
credite si nici nu pot cumpara/vinde actiuni si companiile de
brokeraj de pe bursa care cumpara/vand actiuni, dar nu pot da
credite si nici cumpara valuta.
O banca reuneste insa toate aceste activitati, iar in expunerea sa
pe un risc (adica printr-un contract de credit, prin achizitia unor
titluri de valoare sau a unor valute) se sprijina pe toata
activitatea sa.
Mai mult, grupuri financiare gigant ca ING sau AIG au si companii
de asigurari, care la randul lor atrag sau plaseaza fonduri.
Problema este ca asumarea unor riscuri foarte mari intr-o divizie,
care se poate solda cu pierderi imense in cazul aparitiei unor
distorsiuni teribile cum sunt cele de acum, scufunda intreaga
companie, care este expusa integral. Cu alte cuvinte, traderul de
la Societe Generale care i-a provocat bancii o pierdere de 5 mld.
euro anul trecut nu ar fi putut sa o faca daca in spate banca nu ar
fi avut zeci de miliarde de euro depozite atrase de la
populatie.
De asemenea, dificultatile de la AIG ar fi fost provocate, conform
relatarilor presei internationale, de divizia de investitii, si nu
de activitatea propriu-zisa de asigurare. La fel, ING a ajuns la
mana statului olandez din cauza investitiilor Alt-A, o serie de
titluri americane impachetate ca sigure, cu un randament atragator,
dar care s-au prabusit din cauza crizei subprime.
Coeficientii de lichiditate si solvabilitate fiind calculati
global, jucatorii pariaza pe pietele valutare si de actiuni cat le
permit toate resursele bancii, deci si cele obtinute in schimbul
unor randamente modice, dar care cauta siguranta depunerii. La
sfarsitul zilei banca/grupul financiar trebuie sa se incadreze in
anumiti parametri, in care depozitele atrase de la asa-numitii
clienti pasivi, care vor mai multa siguranta decat randament, joaca
rolul cheie.
Astfel, depozitele mici, dar multe ale unor companii sau persoane
fizice sunt puse in pericol de traderii care le utilizeaza ca
parghie, ca leverage pentru a obtine profituri pe pietele valutare
si de actiuni care de multe ori se datoreaza mai mult iutelii de
mana decat analizei fundamentale.
Cu cat leverage-ul este mai mare, cu atat potentialul castig sau
pierderea este mai mare, iar leverage-ul este dat, de fapt, de
vestitul OPM - "other people's money".
De aici intrebarea: este corect ca depozitele celor care nu vor
decat o siguranta a banilor si un randament minim sa fie puse in
pericol de asumarea unor riscuri atat de mari incat, iata, este
nevoie de interventia statului pentru salvarea sistemelor
financiare?
Propunerea lui Paul Volcker, acum consilier al presedintelui Barack
Obama, de a reveni la impartirea in banci comerciale - banci de
investitii ar putea fi prima dintr-o serie de schimbari drastice in
legislatia bancara.
Din lipsa de curaj sau din dorinta de a nu iesi din rand, nimeni nu
a propus ceva asemanator pana acum. Puterea este (inca) la cei care
au banii, chiar daca au fost nevoiti sa apeleze la puterea politica
cand erau in pericol sa cada.
Interesant este ca aceasta prima schimbare a fost propusa de o
persoana de 82 de ani. Semn ca tot cei care au trecut printr-un
razboi au cele mai mari rezerve de bun-simt.