Ce asteapta jucatorii din auto de la programul "Rabla"

Autor: Bogdan Alecu 10.03.2009
  • 20 de marci de volum care detin peste 90% din piata auto locala isi impart prima etapa a programului "Rabla", care a inceput saptamana aceasta si care are ca tinta casarea a 20.000 de autoturisme
  • Nicio marca premium nu este prezenta spre deosebire de anul trecut cand segmentul a fost reprezentat de Audi.


Marcile Dacia, Renault-Nissan, Hyundai, Opel si Chevrolet au primit cele mai mari cote in prima etapa a programului de stimulare a innoirii parcului auto, respectiv 1.731 unitati fiecare, potrivit datelor Administratiei Fondului pentru Mediu (AFM). De asemenea, Ford si Skoda au primit un numar aproape la fel de mare de locuri in cadrul "Rabla", 1.632 unitati pentru prima marca, respectiv 1.625 de autoturisme. Un numar de 1.578 de unitati au fost alocate Volkswagen, Peugeot a primit 1.566 unitati, Fiat a obtinut 1.410 locuri, iar Suzuki 1.262 unitati.

Cele mai putine unitati au fost alocate marcilor Honda si Lada - doua masini fiecare.
Potrivit ministrului mediului, este posibil ca incepand cu faza a doua a programului prima de casare sa fie majorata.  
Programul "Rabla" se desfasoara in trei etape, prima incheindu-se in 29 mai, suma alocata fiind de 3.800 de lei cu 800 de lei mai mult fata de anul trecut. Luand in calcul devalorizarea monedei nationale si faptul ca toate masinile se vand in euro, prima de casare s-a majorat cu numai 100 de euro fata de 2008.
"In iunie vom trage linie la programul 'Rabla' si vom evalua rezultatele. Daca vom avea o situatie in care din 20.000 de masini nu s-au vandut decat 5.000, vom putea chiar sa restructuram bugetul si sa crestem valoarea acordata. Ar putea fi o problema ca din cauza crizei aceste masini sa nu poata fi vandute", a spus Nicolae Nemirschi, ministrul mediului. Nemirschi a adaugat ca in functie de rezultatele din cadrul programului importatorilor sau dealerilor care au subscris, dar nu au avut rezultate li s-ar putea restrictiona accesul la urmatoarele etape, neprecizand insa un volum "critic".
Cotele fiecarei marci au fost alocate in functie de volumul cerut de acestea si impartit procentual intre cele 20 de branduri.
In 2008 din cele 40.000 de unitati alocate programului de innoire a parcului auto doar 30.000 de autoturisme au fost achizitionate, potrivit datelor AFM.
Principalul jucator din auto care a ratat in 2008 targetul de vanzari in cadrul Rabla a fost Porsche Romania, care a primit 6571 de unitati si a vandut aproape 4.500 de masini. Constructorul local Dacia a primit 9.692 de unitati anul trecut si a vandut 8.843 de masini. Singurele marci care au epuizat stocul anul trecut au fost Daewoo, Kia si Mitshubishi, potrivit datelor AFM. Producatorul Matiz a incetat insa productia la mijlocul lui 2008, astfel ca nu mai este prezent nici in programul "Rabla" din acest an.
De prima de casare, in valoare de 3.800 de lei, poate beneficia orice proprietar al unui autoturism uzat care intruneste cumulativ mai multe conditii. Astfel, persoana interesata trebuie sa se fi inscris la un dealer pentru achizitionarea unui autoturism nou si sa fi predat masina uzata spre casare unui operator economic autorizat, obtinand astfel un certificat de distrugere. De asemenea, persoanele care vor sa beneficieze de prima de casare trebuie sa radieze din circulatie autoturismul uzat si sa achizitioneze unul nou.
Cu toate ca Christian Streiff, CEO al grupului francez Peugeot Citro'n, spunea la Geneva ca acordarea de catre stat de prime pentru casarea automobilelor vechi si achizitia celor noi reprezinta un program periculos, cu efect contrar celui scontat, majoritatea constructorilor auto din Europa considera aceasta interventie un lucru benefic pentru industria auto. "Interventia statului in industria auto s-a dovedit a fi un lucru foarte bun - piata auto din Germania a inregistrat o crestere 'exploziva' de 20% in luna februarie datorita programului de casare si taxelor impuse automobilelor poluante", a declarat Ian Robertson, membru in consiliul de administratie al BMW AG pentru marketing si vanzari, care mai detine si functia de CEO si presedinte al Rolls-Royce Motor Cars.
In Germania, unde piata inregistra o variatie ce cel mult 1% in luna februarie datorita introducerii programului "Rabla" cu o prima de casare de 2.500 de euro, cresterea vanzarilor a fost de peste 21%, la 277.740 de autoturisme, volum similar cu cel inregistrat de piata auto romaneasca in intreg anul 2008.
"Programe precum cel de casare nu au o influenta numai asupra marcilor 'de volum', ci asupra intregii piete auto din intreaga lume. Prin programul de innoire a parcului auto din Germania nu se vand numai masini ieftine, ci si modele ale marcilor premium, care se incadreaza in segmentul inferior de pret, precum A3. Vanzarile Audi prin acest program in Germania vor reprezenta cateva mii de unitati", a spus Rupert Stadler, presedintele Audi AG.
Guvernele din Germania, Franta, Italia, Romania si alte tari europene au adoptat programe de tipul "Rabla" pentru a incuraja casarea automobilelor vechi si vanzarile pentru cele noi.
"Colaboram deja cu mai multe guverne pentru a incuraja achizitia de astfel de masini. Sa nu se ofere avantaje la achizitia oricarei masini, ci doar pentru cele ecologice. Romania este singura tara est-europeana care are un program de innoire a parcului auto, similar cu cel din Germania, Franta sau Austria", a spus Wolfgang Schneider, vicepresedintele Ford Europa pentru probleme guvernamentale si de mediu.