Cum sa ai venituri anuale de zeci de mii de euro in pasi de dans

Autor: Adelina Mihai 19.03.2009

Cluburile si scolile de dans au luat nastere pe o piata in care concurenta era redusa, iar investitiile initiale minime. Este nevoie de inchirierea unei sali unde se desfasoara cursurilor de dans, achizitionarea unei combine audio si a unor pantofi de dans speciali.



Doctorand cu specializarea marketing si pasionat de dansurile latino, Dumitru Balan a infiintat la sfarsitul anului 2004, la varsta de 23 de ani, scoala de dansuri Latino Time cu o investitie minima de 100 de euro. "Am deschis aceasta afacere pentru ca aveam sansa de a activa intr-un domeniu in care concurenta era nesemnificativa", a declarat el.
Inchirierea unui spatiu pentru desfasurarea activitatii si infiintarea firmei, o scurta cercetare a pietei si promovarea in cadrul unui club de dans au fost pasii parcursi pentru deschiderea acestei afaceri. Investitia initiala de 100 de euro a fost necesara pentru plata chiriei unei sali pentru desfasurarea cursurilor. "Suportul muzical a fost asigurat in primele doua luni de combina muzicala proprie, iar ulterior am cumparat una noua", a adaugat Dumitru Balan.
Printre clientii- tinta ai companiei se afla adultii cu varste cuprinse intre 23 si 30 de ani si copii de 5-12 ani. Pe timpul verii, numarul clientilor se reduce cu aproximativ 30%. "Cererea este influentata destul de frecvent de unele emisiuni-concurs de dans, care ne aduc apogeul solicitarilor", a mentionat el. Antreprenorul sustine ca, in principiu, clientela depinde de calitatea serviciilor oferite, de locul in care isi desfasoara scoala activitatea, dar si de pretul serviciului.
Pretul abonamentelor pentru cursurile de dans pentru adulti si copii variaza intre 100 si 250 de lei, in functie de numarul de sedinte. O sedinta de dans individuala de 120 de minute ajunge la pretul de 200 de lei. Pe langa cursurile de dans, scoala ofera show-uri demonstrative, iar valoarea pentru o reprezentatie de dans a unei perechi porneste de la pretul de 800 de lei.
Reprezentatiile a 4 perechi ajung la un cost de pana la 3.000 de lei, iar pachetele de dvd-uri care contin cursurile de dans au pretul de 65 de lei.
Primii 50 de clienti au venit in urma campaniilor de promovare pe internet. "Ulterior, acestia au adus si alti clienti, iar spirala a mers mai departe pana in momentul in care scoala noastra de dans a devenit un brand cunoscut in Bucuresti", a adaugat el. Tot ca metoda de promovare, scoala de dans are in permanenta reduceri la abonamente.
In ceea ce priveste concurenta, Dumitru Balan spune ca "este foarte fragmentata in domeniul nostru si nu exista un grad de concentrare destul de mare ca sa vedem care sunt primii trei jucatori de pe piata", a explicat el.
Cifra de afaceri pentru cele trei societati pe care le detine antreprenorul - Latino Time, Latino & Events Time, Party& Events Time - a fost in 2007 de circa 72.000 de euro. "In 2008 au scazut afacerile cam cu o treime fata de anul 2007 din cauza conjuncturilor nefavorabile: schimbarea locatiei noastre, efectele negative ale climatului economic international, piata neagra a cursurilor de dans, nefiscalizarea tuturor agentilor economici din acest domeniu", a mentionat el.
Antreprenorul estimeaza o marja de profit cuprinsa intre 10 si 30% si sustine ca aceasta variaza in functie de sezonalitatea vanzarilor realizate in decursul unui an.
La inceput, scoala a avut doi angajati, insa in perioadele aglomerate numarul lor a crescut si la sase. "In urmatorii doi ani, vreau ca aceasta afacere sa fie preluata de fratele meu, care este student in anul al doilea la ASE, ca sa pot acorda prioritatea unei alte afaceri - consultanta in managementul marketingului". In prezent, Dumitru Balan urmeaza cursurile scolii doctorale in cadrul specializarii marketing.
Un alt club de dans este Hobby Dance, care activeaza in domeniul dansului sportiv inca din luna august a anului 1999.
La numai 20 de ani, cu o experienta ca dansator de cinci ani, Justin Istrate, presedintele clubului Hobby Dance, a inceput sa fie profesor la diverse scoli de dans. "Am participat si la un stagiu de pregatire de 3 luni, in calitate de antrenor principal, la Nameless Dance Academy din Liban", a declarat el.
Clubul de dans s-a nascut din dorinta de a-i ajuta pe adolescenti sa invete sa danseze si sa poata participa la competitii de dans. "Lucram la o firma de dans si bune maniere ca profesor cand cativa dintre elevii mei m-au rugat sa gasesc o solutie pentru ca ei sa poata intra in competitii de gen si pentru a putea performa in domeniu. Astfel, am infiintat un club de dans ce indeplinea toate conditiile cerute pentru ca membrii sai sa poata concura in competitiile de dans", a adaugat el.
Un abonament lunar porneste de la pretul de 60 de lei pentru lectiile de grup, iar o lectie individuala costa pana la 40 de lei, in functie de preferintele clientilor. "Hobby Dance este o asociatie sportiva non-profit care are orientare spre dansul de masa si de inalta performanta", a precizat Iustin Istrate.
Clientii clubului de dans au varste cuprinse intre trei si 70 de ani, iar grupele sunt organizate pe varste si nivel de performanta (exista niveluri de initiere, sociale sau de inalta performanta). "Fiecare vine din motive diferite la cursurile de dans. Parintii vor sa dea o ocupatie extra-scolara copiilor, adolescentii vor sa invete sa danseze in cluburi, iar adultii vin sa socializeze sau sa se intretina din punct de vedere fizic", a adaugat el. Printre clientii clubului de dans se mai afla si cuplurile care vor sa invete un dans de nunta, care apeleaza la serviciile oferite de antrenori in perioadele specifice.
Presedintele clubului sustine ca numarul clientilor la grupele de performanta se afla intr-o crestere constanta. "Pentru grupele de dans social sau de initiere, numarul clientilor este influentat de perioada anului (sunt mai putini in vacante) sau de orele de desfasurare a antrenamentelor (cei mai multi prefera ora 21:00)", a adaugat el.
Ceilalti parteneri ai clubului au fost initial formati in sala de antrenament ca sportivi si dansatori, iar apoi au devenit instructori, antrenori sau arbitri.
"Este important sa-ti formezi oamenii cu care lucrezi (pe cat posibil), eliminand astfel eventualele incompatibilitati din timp", sustine Justin Istrate.
Principalele mijloace de promovare a clubului de dans au fost publicitatea prin intermediul mass-media, prin fly-ere si afise, dar si prin site-ul web. "Poate cea mai importanta metoda de a deveni cunoscuti a fost performanta sportiva care a atras sportivi din toate zonele. Un alt atu important pentru noi este faptul ca sala de antrenament este situata in zona kilometrului 0 in Bucuresti, ceea ce face extrem de facil accesul oricui la cursurile noastre", a mentionat el.
La inceput, clubul avea angajat un singur antrenor care pregatea cativa elevi. Acum, exista 12 profesionisti care se ocupa de antrenamentul clientilor. "Toti sunt instructori, antrenori sau arbitri federali, iar numarul cursantilor este de ordinul sutelor", a adaugat el.
Daca in 1999 existau cinci cluburi de dans, acum sunt in jur de 40 de scoli cu profil de activitate similar. "Concurenta este in crestere, popularitatea acestui gen de miscare a crescut apreciabil, iar iubitorii de dans vin din ce in ce mai mult la cursuri", a mentionat el.
Investitia initiala a constat in formarea unei baze materiale minime, care sa includa un sistem de redare si de amplificare a muzicii, precum si achizitionarea unui echipament de dans (pantofi de dans si costume).
"De-a lungul timpului, a intervenit nevoia achizitionarii unui ring de dans, investitia in pregatirea permanenta a antrenorilor la diferite seminarii din tara sau din strainatate, cumpararea un mijloc de transport. Primele investitii le-am facut din banii personali, iar apoi le-am finantat din cotizatiile membrilor sau din sponsorizari", sustine presedintele clubului.
Principalul obiectiv de viitor al clubului de dans este construirea unui complex dedicat dansului sportiv, precum si imbunatatirea performantelor sportivilor care se antreneaza in cadrul acestuia.
 
Latino Time:
 
Hobby Dance: