Criza economica a ajuns subiect de prime-time in America

Autor: Cristina Rosca 19.03.2009

Criza se transpune din viata reala in cea fictiva a serialelor, care castiga audienta pentru ca le prezinta oamenilor situatii pe care le vad in viata de zi cu zi.



Femei a caror slujba este sa fie mame tot timpul se vad nevoite sa accepte joburi part-time, in timp ce executivii marilor corporatii se trateaza cu vinuri scumpe, dupa ce au cerut ajutor de la stat pentru a face fata crizei financiare, scrie International Herald Tribune.
Semnele care anunta prescrieri ipotecare par a se inmulti in cartierele de locuinte. Trei vecini, care si-au pierdut slujbele si ale caror case urmeaza sa fie trecute in proprietatea companiei ipotecare, l-au luat ostatic pe directorul executiv al acesteia, iar bancherii din sectorul de investitii ce si-au pierdut slujbele trebuie sa se multumeasca cu slujbe de nivel inferior, in cadrul corporatiilor ce inca fac angajari.
Criza economica a ajuns sa fie subiectul programelor din prime-time. Desi fiecare dintre aceste situatii pare desprinsa din realitate, ele nu reprezinta decat cazuri puse pe hartie de scenaristii celor mai populare seriale de televiziune, pentru cele mai noi episoade ale urmatoarelor programe "Neveste disperate" si "Betty cea urata" de la ABC, "The Simpsons" de la Fox, "Flashpoint" al CBS si "30 Rock" difuzat pe NBC.
Divertismentul este cea mai frecventa forma de escapism si uitare in timpul perioadelor de tulburari economice. Un numar din ce in ce mai mare de seriale prezentate de retele de televiziune au inglobat aspecte reale in povestile pe care le prezinta - o reflectare, spun producatorii, a amplorii pe care au luat-o problemele financiare.
"Daca toata lumea din America se gandeste la asta, inseamna ca fiecare scenarist de la Hollywood se gandeste tot la asta", a spus Marc Cherry, creatorul si producatorul executiv al serialului "Neveste disperate". "Stiu ca oamenii incearca sa descopere in "Neveste disperate" un refugiu si vizionandu-l incearca sa se distreze. Scenariul are la baza oameni bogati, care traiesc intr-un cartier bogat, insa de aceasta data criza financiara loveste peste tot".
Astfel, in Wisteria Lane, cartirul unde se desfasoara actiunea, Susan Mayer a fost nevoita sa se angajeze part-time pentru a-si ajuta fostul sot, un instalator care lucreaza 16 ore pe zi, sa plateasca taxa de solarizare a fiului lor, care merge la o institutie particulara. In acelasi timp, pizzeria Scavos detinuta de alt personaj al serialului, este amenintata de faliment deoarece oamenii aleg sa manance din ce in ce mai putin in oras.
Desi dramele politiste precum "Lege si Ordine" au incercat sa prezinte povesti "rupte din viata de zi cu zi", iar dramele medicale precum "ER" au prezentat cazuri reale, aceste evenimente "actuale" - crime in serie sau boli tropicale rare - sunt de regula evenimente ce nu fac parte din viata de zi cu zi a spectatorilor.
Acum, totusi, situatiile utilizate in scenarii, ce aduc in prim plan-problemele financiare cu care se confrunta americanul de rand ii par acestuia veridice, apropiate.
"Nu am fost niciodata la un spectacol condus de evenimentele externe", a spus Mark Ellis, creatorul si producatorul "Flashpoint", care aduce in prim-plan eforturile unui departament de politie de elita, dintr-un centru urban, Strategic Response Unit, asemanator trupelor SWAT, care utilizeaza de asemenea tehnici precum terapia prin discutii in timpul negocierilor problematice.
"Toti am fost insa martori ai unor situatii cand oameni apropiati noua si-au pierdut casa sau slujba, sau s-au confruntat cu golirea contului de economii si am vazut cat de dramatic poate fi acest lucru", a mai spus Ellis. "Acestea sunt vremuri tragice, iar noi ne-am dorit sa exploram repercusiunile unor asemenea aspecte la nivel personal".
In episodul din 27 februarie, intitulat "Business as Usual", directorul executiv al unei companii ipotecare, care a primit un bonus in valoare de 22 mil. dolari, dupa ce compania sa a realizat sute de prescrieri ipotecare, a fost luat ostatic de trei dintre fostii sai clienti.
Este intotdeauna bine cand se gaseste un personaj malefic, si, bineinteles, scenaristii de televiziune au gasit datorita crizei actuale multe surse de inspiratie.
In "Flashpoint" directorul companiei ipotecare este descris de una dintre victimele a carei casa a fost preluata ca "un tip care detine deja patru case, care a stabilit ca urmeaza sa isi faca vacanta intr-o statiune din Caraibe, impreuna cu prietenii sai pentru a vedea cum pot castiga mai mult in aceste vremuri dificile".
Urmatoarele doua episoade din "Lie to me", noul serial de succes al celor de la Fox, se incadreaza in tipar. Unul se concentreaza pe un personaj creat dupa imaginea lui Bernard Madoff, cel ce a pus la cale cea mai mare frauda din istorie, iar cel de-al doilea are in centru un dezvoltator imobiliar, care, afectat de criza economica, incearca sa reduca o serie de costuri ale unui proiect si rezultatul este prabusirea cladirii.
"Ceea ce se intampla in prezent in economie este foarte important pentru esenta serialului nostru", a spus Samuel Baum, creatorul si producatorul executiv al serialului. "Suntem atenti la minciunile pe care oamenii sunt dispusi sa le spuna si la costurile pe care colegii lor trebuie sa le suporte, pentru ca ei sa isi mentina stabilitatea financiara".
Criza financiara s-a infiltrat atat in comedii, cat si in drame. Intr-un episod din "30 Rock" de luna trecuta, un grup fictiv al unor fosti bancheri de investitii de la Lehman Brothers au decis sa opteze pentru internship la NBC. Duminica, in ziua de difuzare a serialului "The Simpsons", Homer Simpson a trebuit sa se confrunte cu o prescriere ipotecara a locuintei sale.
"Televiziunea este cruciala pentru a explora emotiile reale", a spus Gary Newman, presedintele Televiziunii 20th Century Fox, studioul ce produce "Lie to me" si "The Simpsons". "Cand personajele se confrunta cu situatii ce pot fi transpuse in vietile noastre, ele devin mai importante pentru noi".