Ambitia de a avea The Wall Street Journal il doboara pe Murdoch

Autor: Andreea Neferu 22.03.2009

Afinitatea mogulului media pentru ziare se explica prin faptul ca gigantul News Corp. a fost cladit pornind de la un singur cotidian pe care acesta il detinea in Australia in tinerete.



Rupert Murdoch a cerut amenajarea unui birou personal la Wall Street Journal inca din primele zile ce au urmat achizitiei de acum 15 luni. Mogulul a folosit din plin noul sau birou, comandand un val de schimbari radicale in privinta continutului ziarului, de la adaugarea unei pagini saptamanale de sport pana la aparitia unor stiri generale care sa inlocuiasca stirile financiare de pe prima pagina, scrie International Herald Tribune.
Insa Murdoch, din postura dubla de baron traditionalist de presa si de mogul multimedia al secolului al 21-lea, se confrunta cu o realitate sumbra: apetitul sau pentru detinerea unor ziare atarna greu asupra companiei sale News Corp.
Compania a inregistrat reduceri de valoare contabila a activelor in valoare de 8,4 mld. dolari, dintre care 3 mld. dolari in cadrul diviziei de ziare, care include si publisherul Dow Jones, care publica The Wall Street Journal. Intre timp, valoarea actiunilor News Corp. a scazut pe piata bursiera cu doua treimi in ultimul an, inregistrand un declin mai puternic decat rivalii Time Warner sau Viacom.
In perioadele de boom economic, investitorii si analistii de pe Wall Street treceau cu vederea atasamentul lui Murdoch pentru presa scrisa; in prezent insa ziarele sunt cea mai mare sursa de venituri a companiei, atingand 19% in ultimul trimestru.
"Lucrurile pe care le aud de la investitori imi indica faptul ca acestia si-ar dori ca News Corp. sa nu detina ziare", a declarat David Joyce, analist pe segmentul media in cadrul Miller Tabak & Company.
"Investitorii sunt mai intelegatori cand sunt intr-o dispozitie mai buna. Ideea unei schimbari favorabile in presa scrisa in viitorul apropiat nu pare sa aiba baze", a spus el.
Murdoch, presedinte si director executiv al companiei News Corp., a platit peste 5 mld. dolari pe Dow Jones, adica pentru niste active care au generat profit operational de doar 100 de milioane de dolari anul trecut, un pret care pare exagerat.
La suprafata, raportul de venituri al companiei cu privire la ultimul semestru din 2008 parea sa indice o crestere de 90 de milioane de dolari a veniturilor aferente diviziei de ziare in comparatie cu 2007. Iluzia a fost creata insa de anexarea companiei Dow Jones, pe care News Corp. a detinut-o timp de 18 zile in 2008. Compania nu a dezvaluit detalii cu privire la performantele inregistrate de Wall Street Journal, insa executivii au declarat ca, asemenea industriei in ansamblu, prognozeaza un declin semnificativ al veniturilor obtinute din publicitate.
In alt domeniu, Journal si-a surclasat majoritatea rivalilor prin mentinerea abonatilor pe segmentul online si a tirajului la peste 2 milioane de unitati pe editie in perioada anterioara, in timp ce aproape toate celelalte mari publicatii au inregistrat un declin in acest sens. Unii dintre abonati primesc doar versiunea online, transformand The Journal intr-unul dintre putinele ziare care primesc bani pentru editia online.
O parte a acestui succes poate fi rezultatul discounturilor masive, o practica care a fost amplificata dupa ce compania News Corp. a preluat conducerea Wall Street Journal. Potrivit celor mai recente cifre eliberate de Biroul de audit al tirajelor, pentru perioada aprilie-septembrie 2008, Wall Street Journal a vandut in medie 501.000 de copii zilnice la un pret injumatatit fata de pretul de baza.
Murdoch este renumit pentru incheierea unor afaceri cu caracter personal, fara a lua in considerare opinia expertilor, precum achizitia Dow Jones. Aceasta caracteristica instinctuala a lui Murdoch era anterior apreciata, insa in prezent pare un semnal de alarma in ochii celor de pe Wall Street.
"Atasamentul joaca un rol semnificativ in cadrul deciziilor noastre strategice", a afirmat Sydney Finkelstein, profesor la Tuck School of Business din Dartmouth. "In cazul lui Rupert Murdoch, exista un apetit sporit pentru industria de presa scrisa intrucat este locul de pornire al carierei sale".
In cadrul Wall Street Journal, amprenta lui Murdoch si a lui Robert Thomson, editorul ziarului, este vizibila pe prima pagina, unde in ultimul timp au aparut titluri mari, care acopera preponderent subiecte politice.
In conditiile in care veniturile continua sa se reduca, Murdoch nu si-a pus in aplicare intentiile initiale de a extinde personalul de la The Journal.
"Am incredere ca daca vom continua in directia aceasta, am putea avea noroc si nu vom avea chiar atat de multi rivali", a declarat Murdoch.