Industria diamantelor nu mai straluceste la fel de puternic ca inainte

Autor: Andreea Neferu 22.03.2009
Cererea pentru diamante brute s-ar putea prabusi cu 60% in cursul acestui an, conducand la o diminuare a pretului cu 25%.


Diamantele sunt nemuritoare, insa se pare ca cei care obisnuiau sa le cumpere au devenit mai putini dispusi sa arunce banii atat de usor.

Tiffany, faimosul lant de magazine de bijuterii cu sediul pe Fifth Avenue in New York, se straduieste sa isi vanda marfa chiar si dupa ce a dispus reduceri de pret, scrie International Herald Tribune.
In cadrul uneia dintre cele mai mari exploatari miniere de diamante din lume, efectele sunt resimtite din plin de muncitorii din Botswana care au fost anuntati ca vor avea un concediu prelungit de Craciun pentru a ajuta producatorul De Beers sa se acomodeze noului mediu economic.
Dupa peste doua decenii de majorari ale preturilor pe fondul cererii in crestere, industria globala a diamantelor se confrunta cu un declin. Vanzarile retail s-au diminuat cu 20 procente in perioada sarbatorilor de sfarsit de an in SUA, tara responsabila pentru jumatate din cererea globala de diamante.
Insa industria diamantelor este diferita fata de celelalte sectoare de lux, intrucat este bazata pe un singur bun. Iar acest bun nu mai este integral sub controlul companiei De Beers, care obisnuia sa mentina preturile ridicate restrictionand oferta de diamante.
Sperantele ca standardele de viata in crestere din India si China vor amplifica cererea de diamante au disparut in momentul in care recesiunea s-a instalat in Asia, fortand preturile diamantelor sa scada cu aproximativ 30 procente fata de recordul inregistrat in august 2008.
"Intreaga industrie a stagnat din momentul in care recesiunea a fost resimtita", a declarat Christine Gordon, un analist independent al industriei diamantelor din Londra. "Aceasta situatie se va mentine pentru o perioada si, concomitent, vor fi necesare reduceri de productie."
Cererea puternica pentru diamante din primele trei trimestre ale anului precedent au asigurat cresterea vanzarilor de diamante ale De Beers de la 6,84 mld. dolari la 6,89 mld. dolari. Vanzarile aferente lunilor noiembrie si decembrie s-au situat "sub asteptari", a declarat Gareth Penny, directorul managerial al grupului.
In septembrie, De Beers nu avea capacitati suficiente de exploatare pentru a satisface cererea globala. Insa pe fundalul crizei financiare care s-a propagat puternic in urma falimentului bancii americane Lehman Brothers la mijlocul lui septembrie, De Beers a fost nevoita sa reduca productia prin scurtarea saptamanii de lucru si prin introducerea unui program flexibil. De Beers, companie in cadrul careia gigantul american Anglo American detine o participatie de 45%, controleaza aproximativ 40% din piata diamantelor. Compania a anuntat ca va reduce exploatarea de diamante brute cu 50% pana in aprilie. O divizie a De Beers a anulat recent achizitia de 50% dintr-o companie ruseasca de minerit din cauza crizei financiare; o alta subsidiara a pus capat unui contract cu o mina din Africa de Sud.
Alti producatori resimt efecte similare. Alrosa, producatorul rus de diamante controlat de stat, si-a diminuat previziunile cu privire la profitul anual in decembrie, citand cererea in declin.
Epicentrul turbulentelor din industria diamantelor s-a manifestat anterior actualei crize, in conditiile in care producatorii au acumulat stocuri impresionante, dar si datorii excesive. Reducerea productiei este un rezultat al strategiei adoptate de De Beers inca de acum zece ani.
In momentul in care Cecil Rhodes a fondat De Beers in secolul al 19-lea, compania s-a remarcat puternic pe piata diamantelor si a mentinut pretul acestora la un nivel ridicat prin achizitia stocurilor in exces.
Sistemul a functionat timp de decenii, insa a devenit nesustenabil pe masura ce concurenta venita din partea rivalilor de dimensiuni mai mici s-a amplificat, iar cererea pentru alte bunuri de lux a inlocuit apetitul consumatorilor pentru pietre pretioase. De Beers
si-a modificat strategia si a inceput sa vanda diamante brute in cadrul a zece licitatii organizate anual, insa a ramas pe stoc cu marfa in valoare de peste 4 mld. dolari.
Perspectiva imediata este destul de sumbra. Chaim Even-Zohar, manager la Tacy, firma de consultanta in domeniul industrial, a afirmat ca cererea pentru diamante brute s-ar putea prabusi cu 60% in cursul acestui an, conducand la o diminuare a pretului cu 25%.
Perspectivele pentru industrie sunt negative, insa unii analisti considera ca odata ce productia va fi ajustata, nivelul preturilor se va restabiliza. In lipsa descoperirii unor noi zacaminte, Even-Zohar a declarat ca zacamintele actuale se vor epuiza in urmatorii 20 de ani.
Pe masura ce cererea se va restabiliza, orice diminuare a productiei va accelera cresterea preturilor si va revitaliza aceasta industrie. "Perspectivele pe termen lung sunt benefice", a afirmar Even-Zohar. "Intre timp insa, tarile si populatia vor avea de suferit."