Piata de radiatoare va stagna la 70-75 mil. euro. Doar importatorii mai cred in cresteri

Autor: Alexandru Anghel 23.03.2009

Companiile care activeaza pe piata radiatoarelor de tip panou estimeaza o stagnare a volumului de vanzari la nivelul din 2008 de circa 1,8 milioane de unitati, echivalentul a 70-75 de milioane de euro.



Doar importatorii mai spera la cresteri de cateva procente, pe cand producatorii locali, loviti de oscilatia pretului otelului si accesul dificil la finantari, inclina spre conservarea businessului sau chiar spre lichidare, scrie lunarul Business Construct, care va aparea joi, 26 martie, impreuna cu ZF. Producatorii locali, care impreuna fac aproximativ 20% din volumul pietei, echivalentul a circa 350.000 de unitati, se uita cu teama la urmatoarele noua luni, fac previziuni de reducere a vanzarilor, ingheata investitiile si chiar evalueaza posibilitatea de a inchide fabricile.

Un nivel clar al evolutiei si al vanzarilor de radiatoare este necunoscut atat producatorilor, cat si importatorilor, intr-o piata care nu este monitorizata si este afectata puternic de inghetarea noilor dezvoltari imobiliare si a bugetelor destinate renovarilor locuintelor particulare.
"Am previzionat reducerea pietei europene si ne-am adaptat bugetele in functie de influentele din fiecare tara. Romania are inca un potential bun. Businessul nostru de aici depinde insa mult de piata imobilara si chiar si de bugetele familiilor pentru renovari, care s-au redus cu 20%", a declarat Elo Dhaene, directorul comercial al grupului Rettig ICC.
Rettig Romania, filiala locala a producatorului european de radiatoare Rettig ICC Group si cel mai mare importator local, a trasat doua directii pentru derularea afacerilor in 2009. "Este un buget realizat anul trecut, iar ajustarile finale vor avea loc in luna martie. Estimam, dat fiind contextul actual, ca bugetul pe 2009 se va mentine la nivelul celui din 2008, cu mentiunea ca este posibil sa depasim aceste estimari", a declarat Tunde Sandor, directorul general al Rettig in Romania.
Sandor a adaugat ca in 2008 valoarea afacerilor s-a ridicat la 11,5 milioane de euro, iar in functie de comenzile pentru noile produse si solutii de climatizare este posibil ca in 2009 sa ajunga la 13 milioane de euro.
Gradas, importatorul local al marcii germane de radiatoare Kermi, s-a orientat in 2009 spre conservarea afacerilor. Reprezentantii companiei estimeaza ca vor comercializa aproximativ 50.000 de radiatoare Kermi in cursul acestui an, la fel ca in 2008.
Radox, cel mai mare producator local, ruleaza anual afaceri de 15 milioane de euro, mai mult de jumatate fiind realizate din vanzarea de radiatoare de tip panou, iar restul din instalarea de sisteme de instalatii de conditionare si ventilatie. Directorul general al Radox, Cornel Rosu, estimeaza ca cifra de afaceri din sectorul de radiatoare se va reduce cu 12,5%, de la 8 milioane de euro la 7 milioane de euro.
"Aveam planificata o mentinere a productiei in 2009, dar piata este in impas. 70% din productie este exportata, iar in primele doua luni aici cererea s-a redus cu 20-30%, in functie de piata", a spus Rosu. Exporturile companiei, in tari precum Italia, Marea Britanie, Germania sau Belgia, reprezinta 70% din totalul productiei de radiatoare din 2008, care a ajuns la 180.000 de unitati.
Compania Mirex, care detine o fabrica de radiatoare de tip panou in Tulcea, prevede scaderea productiei anuale cu 60%, de la 120.000 de metri liniari in 2008, si chiar posibilitatea de a opri activitatea. "Productia pe 2009 poate ajunge la 50.000 de metri liniari. Ianuarie si februarie au fost mult mai slabe decat anul trecut, intr-o perioada in care de obicei vanzarile cresteau", a declarat Constantin Voloceai, directorul si proprietarul companiei Mirex. Voloceai detine si o companie locala de transport, Emvetrans, activitatea principala a acesteia fiind transportul de minereu de la minele din Tulcea. 
Al treilea producator de radiatoare din Romania este compania de origine turca Nessli care opereaza o fabrica in comuna Adunatii Copaceni din Giurgiu. Potrivit ultimelor informatii disponibile, Nessli are aproximativ 150 de angajati. 
Atat vanzarile producatorilor locali, cat si ale importatorilor depind in mare masura de proiectele imobiliare, cat si de achizitiile pentru renovari din retelele de magazine de bricolaj.
 
Ce mai puteti citi in Business Construct (din 26 martie):