Cat pierde businessul prin ratarea calificarii echipei de fotbal a Romaniei la Campionatul Mondial

Autor: Mirabela Tiron 01.04.2009
Golurile incasate de echipa nationala de fotbal in meciul cu Serbia si posibila ratare a sansei de calificare la Campionatul Mondial duc la incasarea altor "goluri", insa de aceasta data in alte sectoare ale businessului local.
Veniturile cumulate de peste 20 mil. euro, potrivit calculelor ZF, pe care le-ar fi putut obtine industrii precum cea a bauturilor, a restaurantelor si barurilor, a turismului, dar si mass-media, se vor evapora odata cu ratarea calificarii echipei de fotbal.
Producatorii de bauturi, proprietarii de restaurante si baruri, agentiile de turism si mass-media au regretat mai mult decat oricare alt suporter al nationalei finalul meciului cu Serbia, care a cantarit greu in pierderea unei pozitii fruntase in grupa a saptea de calificare la Cupa Mondiala din 2010 in Africa de Sud. Romania se mai poate califica daca ia toate punctele puse in joc, iar celelalte echipe pierd cateva meciuri. Primul hop este in aceasta seara la Viena unde Romania se confrunta cu Austria (meciul este la 21.30 pe PRO TV).
In urma ratarii calificarii echipei de fotbal, industria berii va avea pierderi de circa 15 milioane de euro. "Vorbim de o situatie dublu nefericita. Pe de o parte avem efectele pierderii calificarii la Turneul Final din Africa de Sud, iar, pe de alta parte, trebuie sa consideram ca acest lucru se intampla foarte de-vreme in timpul meciurilor preliminare. Vom avea nu doar un consum mai mic de bere in timpul turneului final din iunie 2010, dar si un interes redus al suporterilor fata de urmatoarele sase meciuri de calificare ale echipei nationale", a declarat Mihai Ghyka, fostul director general al InBev Romania, companie care detine brandul Bergenbier, sponsor al echipei nationale de fotbal in perioada 1998-2008.
Ghyka evalueaza pierderile industriei berii la aproximativ 15 milioane euro, cifra care ramane insa marginala fata de valoarea anuala a vanzarilor de bere, de peste 1 miliard de euro.
Mihai Ghyka mai explica faptul ca in contractele de sponzorizare exista clauze speciale legate de primele de calificare, care reprezinta de regula un minim de 20% din valoarea contractului. "In cazul unei necali-ficari, aceste prime se pierd. Totusi, bugetele de publicitate ale sponsorilor nu sunt construite pe ipoteze de tip calificare/necalificare, ci mai degraba pe baza obiectivelor de business", a spus el. Prin urmare, el considera ca o parte din banii alocati fotbalului in 2009 si 2010 vor fi transferati catre alte activitati de marketing.
Un sponsor al echipei nationale de fotbal pierde posibilitatea asocierii brandului cu echipa de fotbal daca se rateaza calificarea la campionate. "Se pierd bineinteles si venituri din vanzarile pe care le-ar fi putut avea sponsorul", a mai apreciat el.
La inceputul acestui an, sponsorul principal al echipei nationale de fotbal a devenit Ursus, dupa ce a incheiat cu Federatia Romana de Fotbal un contract de 6 mil. euro pentru urmatorii patru ani. Reprezentantii companiei nu au dorit sa comenteze efectele posibilei ratari a calificarii echipei nationale asupra afacerii.
O alta industrie care are de suferit in urma necalificarii echipei nationale este turismul.
"Cu ocazia acestui campionat s-ar fi vandut 1.000-2.000 de pachete cu bilete incluse, la un pret de minimum de 2.000-2.500 de euro, data fiind destinatia (Africa de Sud) departata. Este clar ca agentiile de turism au de pierdut bani din cauza unei posibile ratari a calificarii", a spus Traian Badulescu, purtatorul de cuvant al Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism (ANAT). Astfel, agentiile de turism ar fi putut incasa cel putin 5 milioane de euro din vanzarea de pachete la Campionatul Mondial. Badulescu a mai spus ca in meciurile pentru Campionatul European de Fotbal, gazduit de Austria si Elvetia, s-au vandut 15.000 de pachete cu bilete la meci, interesul romanilor fiind mare pentru astfel de evenimente sportive.
"Ne-am fi dorit ca echipa nationala sa se califice la Campionatul Mondial. Probabil, am fi vandut bilete la meci pentru suporterii nationalei. La fiecare astfel de eveniment pregatim pachete cu bilete incluse", a declarat Daniela Dumitrica, marketing manager al Paralela 45.
Si proprietarii de restaurante sunt afectati. "In timpul meciurilor echipei nationale avem vanzari mai mari cu 20 mil. lei (471 de euro) fata de o zi obisnuita. Daca echipa nationala va rata calificarea, numarul clientilor se va reduce. In termen de vanzari, cred ca vor scadea cu 10%", a declarat un reprezentant al restaurantului Derby, in care se pot viziona meciuri.
Mai mult, programele si publicatiile de sport ar fi putut avea incasari mai mari in urma calificarii echipei de fotbal. Acestea ar fi inregistrat o audienta mai mare, deci ar fi putut avea incasari mai mari din publicitate.
"Un turneu final de Campionat Mondial cu echipa Romaniei participanta ar fi putut ridica tirajul ProSport la cifre pe care in mod normal in lunile de vara nu le putem atinge. Vorbim de simpla participare, eventualele performante obtinute in Africa de Sud putand insemna cresteri de mii poate zeci de mii de exemplare", a declarat Dan Filoti, redactorul-sef al ProSport. Un cotidian de sport pierde foarte mult la fiecare turneu final la care nationala nu ia parte. "Ratam tiraj, notorietate si prilejul de a fi cititi si eventual de a fideliza cititorii care in mod normal nu ar cumpara ziare de profil". Filoti adauga ca este greu de evaluat in cifre absolute aceasta pierdere. " Anul trecut pe perioada turneului final al Campionatului European (CE) din iunie cu Romania participanta, ProSport a avut o medie de aproape 60.000 de exemplare vandute, cu un varf de aproape 65.000 in zilele cand echipa nationala juca. Daca nu ar fi fost Romania la CE, am fi avut in jur de 50.000. La aceasta se adauga vanzarile din publicitate".
Si Gazeta Sporturilor va avea de pierdut. "Ca sa faci predictii pentru 2010 ai nevoie de un glob de sticla, dar probabil ca Gazeta ar fi castigat cu 300.000 de euro in plus daca Romania se califica la Mondiale, in principal bani din publicitate", a declarat Catalin Tolontan, redactor-sef al Gazetei Sporturilor.
Reprezentantii Televiziunii Romane, care a castigat licitatia pentru achizitionarea drepturilor de televizare a patru meciuri ale echipei nationale de fotbal, disputate in deplasare, contand pentru grupa preliminara de calificare la Campionatul Mondial din 2010, spun ca "este destul de greu sa ne pronuntam in cifre asupra incasarilor sau a pierderii, chiar si estimativ, dat fiind intervalul lung. Incasarile ar fi fost mai mari in cazul unei calificari".