Rulmenti Barlad bugeteaza afaceri mai mici cu 30% si concediaza 800 din cei 2.800 de angajati

Autor: Alexandru Anghel 02.04.2009

Rulmenti Barlad (URB), detinut de grupul turc Kombassan, estimeaza ca vanzarile se vor reduce in acest an cu aproximativ 30%, la 65 de milioane de dolari (49 mil. euro), de la 97,5 milioane de dolari in 2008 (74 mil. euro).



Totodata compania va disponibiliza in aceasta luna 800 din cei 2.800 de angajati, acestia urmand sa primeasca pana la 12 salarii compensatorii.

"Este un buget optimist, pentru ca depindem mult de pietele externe, din moment ce exportam 85% din productie. Am vazut ce se intampla inca din octombrie si am incercat prin concedii si ajustarea programului sa pastram oamenii, dar aceste metode nu au functionat", a declarat Corneliu Pricope, director general adjunct al Rulmenti Barlad.
El a adaugat ca prima masura pentru adaptarea la reducerea comenzilor si a activitatii a fost oprirea maririi salariilor, programata in decembrie, urmata de concediu de trei saptamani pentru angajati in perioada Craciunului si apoi reducerea programului de lucru de la 8 ore la 6 ore pentru fiecare schimb, timp de cinci saptamani, pana la finalul lunii februarie.
Compania a oprit productia si la finalul lunii martie, pentru o saptamana, perioada pentru care angajatii au fost remunerati cu 75% din salariul de baza.
Activitatea urmeaza sa fie oprita din nou in intervalul 20-26 aprilie. URB produce rulmenti industriali, pentru cai ferate sau instalatii miniere.
"Daca am fi redus numarul angajatilor proportional cu reducerea comenzilor, atunci jumatate din cei 2.800 de oameni ar fi trebuit sa plece. Exista insa posibilitatea sa ii chemam inapoi pe acestia, odata ce activitatea ne-o va permite. Avem semnale de pe piata externa pentru o revigorare a cererii in august - septembrie, dar sunt doar estimari", a spus Pricope.
Procesul de disponibilizare pentru cei 800 de angajati se afla in faza finala, iar compania va acorda plati compensatorii de 400 de lei lunar, pana la o perioada de 12 luni, in functie de vechime. Pricope a mentionat ca in functie de vechime si cuantumul ajutorului de somaj, venitul unui angajat disponibilizat poate urca pana la 950 de lei lunar.
Rulmenti Barlad este detinut de grupul turc Kombassan, care a preluat fabrica in anul 2001. Investitiile derulate de la preluare pana la finalul anului trecut, pentru cresterea capacitatilor, instalatia de cogenerare de 12 MW si pentru mediu, s-au ridicat la 50 de milioane de dolari (38 mil. euro). Investitiile pentru 2009 au fost inghetate, singurul proiect ce urmeaza sa fie aplicat urmand sa fie cel pentru certificarea ca producator de rulmenti european pentru cale ferata.
"Trebuie sa finalizam investitiile pentru extinderea gamei de produse si sa ne certificam si sa cumparam echipamente pentru productia de rulmenti pentru toata infrastructura de cale ferata din Europa. Bugetul este de 1 milion de euro", a spus Pricope.
Actionarii Rulmentul au anuntat anul trecut ca urmeaza sa construiasca o noua fabrica in India, pentru piata locala, insa proiectul nu a fost realizat in urma reducerii cererii cu 50%. Investitia era estimata la 3-5 milioane de dolari si urma sa fie realizata in parteneriat cu distribuitorii locali.
Compania mai detine o unitate de productie la periferia orasului Budapesta, care produce rulmenti conici radiali, pentru industria auto.
"Aceasta investitie a fost realizata pentru ca nu am reusit de doua ori sa preluam Rulmenti Brasov. Ca si in Romania, nici in Ungaria nu a fost realizat bugetul. Aveam in plan afaceri de 6 milioane de euro, dar clientii din industria auto si-au redus activitatea", a spus Pricope.
Compania a produs anul trecut in Romania 11.500 de tone de rulmenti, din care 57% au avut ca destinatie clienti din Europa, in special din Belgia si Germania.
Urmatoarele regiuni in functie de exporturile URB sunt SUA si Orientul Mijlociu, cu 18,5% si respectiv 14% din productia anuala.
Potrivit datelor URB, Romania a exportat anul trecut 26.400 de tone de rulmenti, in timp ce importurile au ajuns la 6.400 de tone, fiind in principal rulmenti de inalta precizie si rulmenti cu pret redus, fabricati in Asia.
"Am vrea sa putem vinde mai mult de 15% din productie in Romania, dar piata interna trebuie sa poata absorbi mai mult. Mai intai trebuiesc realizate acele investitii in infrastructura care au fost promise si apoi va trebui sa ne luptam si cu preturile de dumping ale producatorilor chinezi", a spus Pricope. Compania este singurul furnizor local pentru rulmenti de osii pentru garnituri de tren.