20 de ani de capitalism - Cezar Rapotan: Primul milion de euro l-am facut ca si pe celelalte, dezvoltand Arabesque
Autor:
Catalin Lupoaie
06.04.2009
Virgil Cezar Rapotan din Galati a inceput afacerea Arabesque in 1994 cu doar 2.000 de dolari imprumutati de la familie si prieteni si a transformat-o in 15 ani in cel mai mare distribuitor de materiale de constructii de pe piata, cu afaceri anuale de 550 de milioane de euro in Romania, Serbia, Bulgaria, Ucraina si Moldova.
Cum a reusit?
Strategia lui Rapotan a fost de a se pozitiona drept
principalul furnizor de materiale de constructii direct pe santier
in 24 de ore pentru distante de 100 de kilometri, evitand astfel o
competitie directa cu numeroasele companii straine de bricolaj care
au intrat pe piata locala in ultimii ani.
Inainte de '89, Rapotan a fost student la Facultatea de
Mecanica din Galati si considera ca a fost norocos ca a facut parte
in 1992 din prima generatie de ingineri fara repartitie de la stat.
Omul de afaceri a deschis primul magazin de 200 de metri patrati
specializat in distributia de materiale de constructii in zona
Ultimul Leu din Galati, iar ulterior s-a extins puternic, odata cu
cresterea apetitului pentru constructii pe piata locala.
"Am vrut sa construiesc un mic atelier si am descoperit ca
materialele de constructii se gasesc foarte greu", spune Cezar
Rapotan, proprietarul si directorul general al Arabesque.
Cu ocazia deschiderii primului magazin, Rapotan a invatat si
prima lectie de marketing, cand a amplasat un banner publicitar cu
o marime de 3 pe 5 metri, cum nu mai era in Galati la acea vreme,
care a atras foarte multi clienti ce isi imaginau ca este reclama
unui mare magazin de distributie.
Primul milion de euro a fost obtinut din extinderea afacerii
Arabesque in Galati si ulterior in perioada '98-'99 prin
deschiderea primelor filiale in Constanta, Bucuresti, Cluj-Napoca,
Piatra-Neamt si Timisoara, in principal in magazine
inchiriate.
"Primul milion de euro l-am facut ca si pe celelalte,
dezvoltand Arabesque, care este principala mea afacere. Ceea ce a
ajuns astazi Arabesque depaseste estimarile mele initiale", spune
Rapotan, care mai detine actiuni la retailerul de materiale de
constructii Mr. Bricolage, la producatorul de structuri metalice
Fierctc Sibel din Galati si la compania de solutii energetice
Chorus Marketing and Distribution. Omul de afaceri detine
participatiile la aceste companii in mod direct, fara a apela la
off-shore-uri sau alte artificii financiare.
200.000 mp suprafata comerciala
In prezent Arabesque controleaza 18 centre comerciale in tara,
cu o suprafata de depozitare de peste 200.000 de metri patrati, si
alte 22 de magazine in Serbia, Moldova, Bulgaria si Ucraina.
Dezvoltarea filialelor Arabesque in afara Galatiului a venit
ca un pas firesc de extindere a afacerilor, din moment ce in anii
'90 orasul de la Dunare traia exclusiv de pe urma combinatului
SIDEX (actualul ArcelorMittal). Cele mai mari vanzari, circa
60-70%, erau derulate in datele de 15 si 30 ale lunii, cand
muncitorii din combinat luau salariile. Extinderea a fost facuta cu
finantare din surse proprii si cu creditele obtinute foarte greu in
acea perioada de la banci.
Extinderea retelei la sfarsitul anilor '90 a coincis cu criza
financiara puternica si cu devalorizarea rapida a leului in raport
cu dolarul. "Probabil ca in anii 1997 - 2000 au fost cele mai grele
momente in acesti 20 de ani, atat pentru Arabesque, cat si pentru
Romania in trecerea ei spre capitalism, din cauza conditiilor
economice si a devalorizarii", afirma Rapotan. Cea mai mare
problema la acea vreme era presiunea furnizorilor care trebuia
platiti in valuta, si cea a constructorilor, care nu mai puteau
achita facturile la timp.
Situatia de la sfarsitul anilor '90 este similara cu cea de
anul acesta, cand constructorii si-au primit cu intarzierea platile
aferente anului 2008 si astfel au intarziat platile catre
distribuitori.
Totusi, proprietarul Arabesque considera ca in aceasta
perioada inca mai pot fi incepute businessuri mari, care mai tarziu
sa genereze vanzari de sute de milioane de euro. "Nu cred intr-o
mare schimbare de sistem, dupa aceasta criza financiara. Cred ca va
creste implicarea statului in actionariatul unor banci, firme etc.,
din cauza nevoii/ obligatiei de a le salva. In al doilea rand sunt
convins ca vor fi reevaluate, reanalizate, adaptate, inventate daca
este cazul toate instrumentele si procedurile unui control mult mai
riguros al domeniului financiar, al investitiilor", considera
Rapotan, cu referire la situatia actuala a capitalismului.
Dupa ce si-a consolidat pozitia pe piata romaneasca, Arabesque
a inceput extinderea regionala prin deschiderea in 2005 a unui
centru comercial la Chisinau. Ulterior, in iunie 2006 Rapotan a
cumparat unul dintre primii trei jucatori de pe piata materialelor
de constructii business-to-business din Ucraina, Budmax, brand sub
care a intrat in 2007 si in Bulgaria, la Sofia. Ulterior a deschis
primul magazin din Serbia, la Belgrad. Strategia lui Rapotan este
ca pe termen mediu si lung sa acopere principalele orase din tarile
in care s-a extins.
In 2008, circa 20% din afacerile Arabesque, adica 110 milioane
de euro, a fost aduse de pietele externe, unde lucreaza circa 1.500
de angajati, care se adauga celor 3.500 de salariati de pe piata
locala.
Pentru anul acesta, estimarile sunt foarte greu de realizat
din cauza starii de incertitudine care planeaza pe piata
constructiilor, potrivit lui Rapotan, care ia in calcul mai multe
scenarii pentru reducerea bugetelor de cheltuieli. Insa compania va
continua extinderea retelei de centre comerciale in tara, prin
deschiderea unor filiale la Oradea, Baia Mare si Pitesti, in timp
ce in regiune va cauta sa consolideze afacerile in tarile in care
este prezenta deja.
"Reducerea costurilor reprezinta o componenta importanta in
stabilirea bugetului, care a fost intocmit tinand cont de
conditiile si previziunile economice actuale. Compania are
investitii constante in extinderea retelei de distributie, iar
situatia financiara actuala nu va bloca procesul de extindere",
spunea Rapotan la sfarsitul anului trecut, cand primele semne ale
crizei financiare mondiale erau deja resimtite pe piata
locala.
Parteneri cu vechime
Afacerile Arabesque ar putea ajunge la circa un miliard de
euro in anul 2013, potrivit unei proiectii declarate in 2007 a
omului de afaceri Cezar Rapotan, insa atingerea acestei tinte
depinde de modul in care se vor dezvolta pietele din regiune in
care s-a extins. Principalul atu al extinderii Arabesque in regiune
sunt parteneriatele pe care le are cu furnizorii europeni si
organizarea businessului pentru a acoperi nevoile companiilor de
constructii.
"Principalii mei parteneri de afaceri sunt furnizorii de
materiale de constructii, cu unii dintre ei avand o colaborare de
peste zece ani", afirma Rapotan. Ca parteneri furnizori, Arabesque
are relatii traditionale cu firme atat romanesti, cat si straine
din Austria, Republica Ceha, China, Elvetia, Franta, Germania,
Italia, Marea Britanie, Olanda, Polonia, Slovacia, Spania, Suedia,
Turcia si Ungaria.
Pentru a putea livra marfa in 24 de ore direct pe santier
pentru distantele de pana in 100 de kilometri, respectiv 48 de ore
pentru distante mai mari, Arabesque si-a marit in mod constant
parcul auto, care a ajuns la peste 800 de camioane, plus alte circa
700 de masini pentru forta de vanzari.
Rapotan a inceput sa negocieze direct cu firmele de
constructii pentru livrarea de materiale de constructii pe santier
in 1995 si a creat relatii de creditare cu constructorii si a
oferit servicii, cum ar fi consiliere tehnica de specialitate,
asigurarea unor stocuri permanente sau verificarea si certificarea
calitatii produselor. In plus, reteaua Arabesque dispune si de
centre de fasonat otelul-beton, unul dintre cele mai importante
materiale de constructii in realizarea unei structuri.
Potrivit ultimelor date disponibile, compania a investit circa
250 mil. euro in dezvoltarea afacerii si distribuie anual peste 1,5
milioane de tone de materiale pentru constructii in Romania, flota
companiei parcurgand anual peste 30 de milioane de kilometri pentru
livrarea a peste 25.000 de produse.
Compania a fost in ultimii ani curtata intens de investitori
straini, atat fonduri de investitii, cat si companii de profil, una
dintre cele mai cunoscute fiind grupul francez Saint-Gobain,
potrivit unor informatii din piata.
Insa, Rapotan a declarat in mai multe randuri ca nu este
interesat sa vanda afacerea, pentru ca poate obtine fondurile
necesare extinderii de la banci si de la institutii financiare
internationale.
De altfel, Arabesque a contractat in 2007 un credit in valoare
de 50 de milioane de euro de la International Financial Corporation
(IFC), divizie a Bancii Mondiale. Ramane insa de vazut care va fi
strategia Arabesque in urmatoarea perioada, avand in vedere ca
bancile au blocat creditarea. "Evolutia vanzarilor de materiale de
constructii va depinde foarte mult de reluarea creditarilor si de
masurile anticriza adoptate de Guvern", spuneau la inceputul anului
reprezentantii Arabesque.
Principalul concurent al companiei este compania cu capital
romanesc Baduc, cu afaceri de 120 mil. euro in 2007, sau centre
comerciale Hornbach, care distribuie cantitati mari de materiale de
constructii, si mai putin retelele de bricolaj precum Praktiker,
OBI, bauMax, Bricostore, Ambient sau Dedeman, care se adreseaza in
principal clientilor persoane fizice.
Cum a ales numele? Rapotan a avut o lista de 4-5 nume cu care
s-a dus la Registrul Comertului cand a inregistrat firma si a ales
terminatia "-esque", pentru ca "-esc" era deja luata.
Portofoliul de produse Arabesque cuprinde materiale pentru
constructii (materiale pentru zidarie, materiale metalurgice,
betoniere), produse pentru amenajari interioare (gleturi, adezivi,
chituri, sisteme de gips-carton, tavane casetate, parchet,
lambriuri, usi), instalatii sanitare si termice, echipamente
electrice, corpuri de iluminat si sisteme pentru acoperisuri
(hidroizolatii, tigla ceramica si metalica, sindrila bituminoasa) sau materii prime pentru mobilier (pal,
feronerie, lemn stratificat).
Ce spune despre
PRIMUL MILION DE EURO:
Primul milion de euro l-am facut ca si pe celelalte,
dezvoltand Arabesque, care este principala mea afacere. Ceea ce a
ajuns astazi Arabesque depaseste estimarile mele initiale.
INCEPUTUL ARABESQUE
Am vrut sa construiesc un mic atelier si am descoperit ca
materialele de constructii se gasesc foarte greu
CEA MAI GREA PERIOADA DIN ISTORIA
COMPANIEI
Probabil ca in anii 1997 - 2000 au fost cele mai grele momente
in acesti douazeci de ani, atat pentru Arabesque, cat si pentru
Romania in trecerea ei spre capitalism, din cauza conditiilor
economice si a devalorizarii.
CUM A ALES NUMELE COMPANIEI
A avut o lista de 4-5 nume cu care s-a dus la Registrul
Comertului cand a inregistrat firma si a ales terminatia "-esque",
pentru ca "-esc" era deja luata.
SECTORUL IN CARE ACTIVEAZA
Evolutia vanzarilor de materiale de constructii va depinde
foarte mult de reluarea creditarilor si de masurile anticriza
adoptate de Guvern.
Cel mai mare distribuitor de materiale de
constructii
Arabesque detine in prezent un parc auto cu peste 800 de
camioane si circa 700 de masini pentru forta de vanzari, fiind cel
mai mare distribuitor de materiale de constructii direct pe
santier. Compania are 3.500 de angajati la nivel local si peste
1.500 de angajati la nivel international.
Potrivit ultimelor date disponibile, Arabesque a investit
circa 250 de milioane de euro in dezvoltarea afacerii si distribuie
anual peste 1,5 milioane de tone de materiale pentru constructii in
Romania, flota companiei parcurgand anual peste 30 de milioane de
kilometri pentru livrarea a peste 25.000 de produse. Dupa ce si-a
consolidat pozitia pe piata romaneasca, Arabesque a inceput
extinderea regionala prin deschiderea in 2005 a unui centru
comercial la Chisinau. Ulterior, in iunie 2006 Rapotan a cumparat
unul dintre primii trei jucatori de pe piata materialelor de
constructii business-to-business din Ucraina, Budmax, brand sub
care a intrat in 2007 si in Bulgaria, la Sofia. Ulterior a deschis
primul magazin din Serbia, la Belgrad.
Pasul in retailul de bricolaj
Mr. Bricolage a fost adus pe piata locala in 2006 de Cezar
Rapotan, care a intrat astfel discret si in retailul de bricolaj,
un segment foarte dinamic al pietei de distributie a materialelor
de constructii. Omul de afaceri a infiintat compania Brico Expert,
in parteneriat cu retailerul francez Mr. Bricolage, prin care
opereaza magazinele din Romania.
Prima unitate a fost deschisa la finele lui 2006, in cartierul
Vitan din Capitala, in urma unor investitii de 7 mil. euro. La
evenimentul de inaugurare a magazinului doar reprezentantii Mr.
Bricolage Franta si managerii operatorului local au iesit in fata,
numele lui Rapotan nefiind mentionat. Datele de la Registrul
Comertului au aratat insa ca actionarul majoritar al retelei Mr.
Bricolage Romania este Cezar Rapotan, cu o participatie de 78% la
capitalul societatii. Intre timp, compania franceza Mr. Bricolage
si-a diminuat participatia la Brico Expert de la 20% initial la
13,4%, iar Rapotan si fostul director economic al Arabesque,
Maximilian Danilov, au ajuns la un pachet de 84% din actiunile
operatorului.
La 20 de ani de capitalism ZIARUL FINANCIAR aduce in prim plan pe cei care au influentat economia prin afacerile create.
Votati aici oamenii care prin ideile, cunostintele, prin munca si prin norocul lor au devenit cei mai puternici oameni de afaceri autohtoni.
ZIARUL FINANCIAR il va premia in cadrul Galei ZF 2009 pe cel care va aduna cele mai multe voturi.