Jucatorii din auto: E dezastru pe piata, iar firmele de leasing ar putea disparea

Autori: Bogdan Alecu , Ioana David 08.04.2009
Principalii jucatori de pe piata auto locala sunt de parere ca aprobarea modificarilor Codului fiscal in urma carora firmele nu vor mai putea sa deduca anumite cheltuieli legate de achizitionarea si intretinerea masinilor va produce un „dezastru" in sectorul auto, iar firmele de leasing ar putea disparea de pe piata.
Oficialii Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile din Romania spun ca noile reglementari sunt contradictorii fata de masurile de scheme de ajutor de stat care se acorda industriei auto.
„Ca si consecinta ime-diata, se va inregistra o scadere a vanzarilor de masini noi, tocmai acum cand guvernul luase cateva masuri de sprijinire a sectorului auto, masuri ce sunt in concordanta cu cele luate si de alte state la nivelul UE, cu efect direct asupra diminuarii incasarilor la buget (impozite si taxe)", potrivit Asociatiei.
In opinia lui Herbert Stein, presedintele AutoItalia, importatorul marcilor Grupului Fiat, autoritatile ar trebui sa controleze mai bine segmentul second-hand.
„Guvernul ar trebui sa acorde o mai mare atentie controlului importului de masini second-hand care nu numai ca nu aduc niciun venit la bugetul de stat prin neplata de taxe si impozite, dar genereaza mai multe masini uzate care vor implica cheltuieli suplimentare pentru scoaterea lor din uz", a spus Stein.
In 2008 s-au importat in Romania peste 300.000 de autoturisme second-hand, potrivit Ministerului de Interne, mai mult de trei sferturi fiind revandute pe piata locala si obtinandu-se astfel un profit pentru care nu s-a platit impozit.
„Nedeductibilitatea TVA la achizitiile autoturismelor si deductibilitatea limitata a cheltuielilor cu service-ul in limita a 30% reprezinta masuri care pot genera efecte nedorite pentru jucatorii de pe piata auto, cat si pentru incasarile la bugetul de stat. In plus, va determina o crestere a numarului de persoane fara un loc de munca", a declarat Michael Grewe, directorul general al Mercedes-Benz Romania.
Masura va avea impact si asupra companiilor cu flota auto in conditiile cresterii costurilor leasing-urilor si a cheltuielilor de pe acest segment.
„In ceea ce ne priveste, daca aceasta prevedere va fi aprobata, in perioada mai-decembrie 2009, peste 3 milioane de lei (0,75 milioane de euro - n. red.) din cheltuielile bugetate pe anul in curs vor deveni nedeductibile, pentru care la final de an vom plati impozit", spune Ovidiu Buluc, directorul general al distribuitorului de medicamente Farmexim.
Compania opereaza circa 300 de masini, dintre care 50% sunt utilitare, iar restul, autoturisme.
„In 2008 am operat o reinnoire a parcului auto, in special pe partea de masini pentru transport de marfa. Pentru anul in curs, am pus in stand-by, cel putin pana in semestrul al doilea, toate planurile de investitii, inclusiv cele de pe partea de transport", a mai spus seful Farmexim.
Cheltuielile cu flota auto ale Farmexim (intretinere, reparatii si combustibil) reprezinta circa 10% din totalul cheltuielilor bugetate pe anul in curs.
Autoritatile intentioneaza sa nu mai permita decontarea TVA la masinile luate in leasing pe firma si nici decontarea cheltuielilor de intretinere si carburanti pentru masinile aflate in proprietatea societatilor comerciale.
Astfel, companiile de leasing isi vor deduce in continuare TVA la achizitia unui vehicul de la furnizori, insa la refacturarea ratelor si a dobanzii catre client, cu TVA, acestia nu-si vor mai putea deduce taxa pe valoarea adaugata, in cazul leasingului financiar.
Pentru leasingul operational, care nu presupune cumpararea vehiculului de catre client la finalul contractului, posibilitatea de deducere a TVA a fost limitata la 30% atat pentru ratele de leasing, cat si pentru restul cheltuielilor legate de modificare, reparare sau intretinere.