Cum a ajuns Pro Cinema sa detina peste 50% din piata canalelor de televiziune dedicate filmelor

Autor: Adriana Rosoga 15.04.2009

Pe 19 aprilie 2004 compania PRO TV lansa pe piata autohtona primul post 100% romanesc dedicat in exclusivitate cinefililor. Cum a reusit Pro Cinema sa devina lider de audienta pe o nisa cu o concurenta acerba, dar si un canal profitabil?

Pentru Pro Cinema, primul post de televiziune lansat in urma cu cinci ani cu un format romanesc dedicat filmelor, serialelor, dar si documentarelor, adecvarea continutului la publicul tinta a dus la atragerea unor audiente din ce in ce mai mari, postul reusind sa ajunga la aproape jumatate din cota de piata pe nisa sa. Astfel, conform datelor furnizate de GFK Romania si TNS AGB International, din perioada aprilie 2004-martie 2009, Pro Cinema a inregistrat o cota de piata de 53% din nisa canalelor de film. „Este un procent foarte bun, mai ales pe o piata aglomerata precum cea din Romania unde avem foarte multe canale generaliste si de nisa", explica Lucia Romaniuc (35 de ani), care este directorul executiv al Pro Cinema inca de la inceput.
Ea spune ca postul si-a format inca de la lansare un public stabil pe care l-a atras prin pachete variate de filme si documentare. „Avem un public destul de «prins» de acest canal, nu degeaba sloganul este „Pro Cinema te prinde!". A contat foarte mult marketingul, faptul ca am stiut cum sa atragem publicul. Dupa un an de la lansare aveam deja locul nostru bine consolidat pe piata si stiam cum trebuie sa ne pozitionam", explica ea.
Anul trecut, Pro Cinema a avut o cota de piata dubla fata de Hallmark si AXN, principalii sai competitori, conform datelor furnizate de GFK.
Ideea unui post dedicat cinefililor a aparut in primavara lui 2003 si a fost concretizata un an mai tarziu. La scurt timp de la aparitie, Pro Cinema a devenit lider pe piata canalelor de film din Romania, dar si un post profitabil.
„Este greu sa devii un post de televiziune profitabil din primul an, dar noi am reusit intr-un timp relativ scurt sa trecem pe profit."
Cea mai mare parte din cheltuielile postului Pro Cinema este reprezentata de costurile pentru achizitionarea filmelor si a documentarelor. „Filmele sunt achizitionate de compania PRO TV in pachetele mari, care pot ajunge si la cateva mii de filme, pentru toate canalele trustului. Selectia o facem pe baza unor studii foarte riguroase, in functie de preferintele telespectatorilor si pe baza datelor demografice."
In ceea ce priveste perioada de criza care se resimte pe piata, Lucia Romaniuc spune ca este o provocare, nu un impediment. „ 2009 este un an mai greu pentru toata lumea. Important pentru noi este sa ne mentinem audienta pentru ca daca iti mentii audienta la nivelul la care trebuie, chiar si in conditii de criza, oamenii de la vanzari vor avea ce sa vanda. Chiar si acum nu putem sa ne plangem in ceea ce priveste acoperirea cu publicitate."
Echipa care lucreaza la Pro Cinema este destul de restransa. „Beneficiem de avantajul ca facem parte din grupul PRO TV S.A si sunt o multime de alti oameni care lucreaza pentru toate televiziunile din grup si lucreaza part-time si pentru noi".
Postul isi stabileste grila de filme cu doua luni inainte de difuzare. „Mai sunt si schimbari de ultim moment, in cazul in care sunt anumite evenimente putem modifica programul", spune Romaniuc.
Ea spune ca in general publicul prefera filmele de actiune, insa nu este o constanta. Anul trecut, cele mai vizionate 50 de filme difuzate pe toate canalele de acest profil au putut fi vizionate la Pro Cinema. Astfel, cel mai urmarit film de pe intreaga piata a posturilor de profil a fost filmul de actiune „Protectorul 2" („Police Story 2") difuzat de Pro Cinema in ianuarie anul trecut si care a obtinut 2,6 puncte de rating si o cota de piata de 8,4%. Filmul a plasat Pro Cinema pe locul al treilea pe intreaga piata de televiziune, inaintea unor posturi generaliste ca Antena 1 si Prima Tv.
Targetul Pro Cinema este reprezentat de segmentul de varsta 18-49 ani, atat femei, cat si barbati, „care se diferentiaza prin faptul ca au o educatie medie si superioara si sunt oameni pasionati de film. Exista un public fidel intregii oferte a Pro Cinema, insa exista si o categorie de telespectatori care prefera anumite subbranduri, cum ar fi «Comedia in esenta tare» sau «Filmul de 10», care este si cel mai puternic brand al Pro Cinema", explica Romaniuc.
Unul dintre programele care au adus telespectatori cu cultura cinematografica sau care doresc sa invete lucruri noi despre cinema este „CineTePrinde!", prezentat de jurnalistul Cristian Tudor Popescu.
Planurile postului sunt „sa ne mentinem pozitia de lider si sa deschidem si alte canale surori cu Pro Cinema".
Pro Cinema face parte din compania PRO TV SA, care mai detine posturile de televiziune Pro TV, Pro TV International, Acasa, Sport.ro si MTV Romania. Anul trecut, toate canalele reunite in compania PRO TV SA au avut o cifra de afaceri de 274,62 mil. dolari, in crestere cu 27,5% fata de 2007, iar profitul operational (EBITDA) a crescut cu 20%, la 111,78 mil. dolari.
Compania PRO TV este detinuta de grupul american CME (95%), iar restul actiunilor sunt in proprietatea lui Adrian Sarbu, proprietarul MediaPro, din care face parte si Ziarul Financiar.