Gefco: Sunt clienti pentru care transportam cu 40% mai putin

Autor: Alexandru Anghel 26.04.2009

Filiala locala a grupului francez Gefco, divizia de transport a Peugeot-Citro'n, urmareste in 2009 obtinerea unui rezultat similar cu cel de anul trecut, cand afacerile au ajuns la 24,5 milioane de euro.



"Planuiam anul trecut o crestere de 30%, dupa ce ne-am dublat afacerile. Acum prevedem o stagnare, iar clientii noi ne vor ajuta sa ne conservam businessul", a declarat Denis Renard, directorul general al Gefco Romania.
Pentru profitul operational Renard a estimat un nivel asemanator cu cel din 2008, de 1,5 milioane de euro.
Printre cei mai noi clienti ai Gefco se numara producatorul de componente auto Flextronics, care detine o fabrica in Timisoara, si Schneider, companie specializata in echipamente de distributie electrica si control industrial. Businessul Gefco este concentrat pe transportul pentru companii din sectorul auto atat pentru dealerii locali de automobile, precum Peugeot sau Citroen, cat si pentru Dacia sau Delphy, Thyssenkrupp sau Inergy Automotive.
Gefco transporta si produsele electrocasnice ale producatorilor Electrolux si Arctic si realizeaza importul pentru mai multe marci de motociclete, scutere si ATV-uri. "Importam pentru dealeri locali vehicule pe doua roti in special din Asia. Volumul adus de noi reprezinta aproximativ 30% din piata locala", a spus Renard. Vanzarile de motociclete, scutere si mopede au crescut de cinci ori anul trecut, fata de 2007, la aproape 16.000 de unitati, avansul fiind dat de intrarea in statisticile Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile a mai multor marci de scutere de volum.
 
Comenzile clientilor o iau la vale, presiunea pe pret ramane
Seful Gefco Romania a adaugat ca in ultimele doua luni s-a consemnat o reducere importanta a volumului comenzilor din partea clientilor, care au scazut in medie cu 20%.
"Din septembrie-octombrie am inceput sa simtim acest lucru. E greu de masurat, dar cateodata reducerea volumului ajunge si la 40%. E un fapt care va ramane la fel pentru o perioada", a spus Renard.
Gefco transporta insa si pentru producatori care nu au inca reduceri importante ale comenzilor. Un exemplu este producatorul de baterii Rombat, care pentru 2009 a anuntat o productie de 1,5 milioane de unitati, similara cu 2008, din care mai mult de 70% va fi exportata.
Pentru Automobile Dacia Gefco transporta saptamanal pe cale feroviara patru garnituri cu modele Logan, circa 1.000 de unitati, catre portul Constanta, de unde sunt exportate apoi pe cale navala spre Franta, Spania, Portugalia sau Algeria.
Transportul rutier al Gefco in Romania este subocontractat catre alte companii internationale si romanesti.
"Avem un panel de parteneri transportatori rutieri pentru Romania bine stabilit. Pentru unii a trebuit sa facem training pentru ca nu erau obisnuiti cu cerintele industriei. Totul tine de planificare, nu de cat de rapid este transportul sau cat de redus e pretul", a spus Renard.
Potrivit estimarilor Gefco, presiunea pe pret resimtita in ultimele sase luni in piata transportului se va mai mentine inca o perioada de cel putin trei luni, dupa care tarifele concurentilor care exercita aceasta presiune va trebui sa revina la un nivel care sa poata sustine cheltuielile.
 
Potential de crestere, de trei ori mai mare decat vestul Europei
Renard a identificat pe piata locala doua posibilitati de crestere pentru transportatori, posibilitati ce pe pietele vestice au fost deja exploatate.
Prima directie exploatata o reprezinta tendinta generala a producatorilor de a reduce numarul de furnizori in cautarea unei reduceri de costuri. Astfel, daca un producator avea 10-15 furnizori pentru servicii de transport sau pentru o anumita materie prima, numarul lor se reduce, accelerat din cauza crizei, catre 4-5 furnizori de baza si care pot acoperi volume variabile de comenzi.
O a doua sansa a transportatorilor o reprezinta ponderea mica a outsourcingului serviciilor de transport, pondere care ajunge la 30% in Romania. "Diferenta dintre Romania si pietele mai mature din vestul Europei o reprezinta outsourcingul. In functie de sector ajunge la 70% dar in Romania procentul este de 30%. Aici exista multi clienti care vor externaliza transportul", a explicat Renard.
Ultimii 4-5 ani de crestere economica au adus transportatorilor clienti fara sa fie nevoie de foarte multa munca de convingere, deoarece acestia trebuiau sa isi concentreze resursele pe businessul principal, pentru a acumula o cota de piata cat mai mare.
Astfel, din imposibilitatea finantarii unei divizii de transport, aceste companii au recurs la serviciile unei companii de profil. Clientii locali sunt insa in continuare reticenti la externalizarea serviciului de transport. "In primul rand avem fostele companii de stat. Pentru ei acest lucru ar insemna sa vanda camioanele pe care deja le au si apoi sa externalizeze. Am reusit pana acum acest lucru doar cu unele companii private, care aveau flote proprii", a spus Renard.
 
Investitii minime pentru dezvoltare
"Suntem o companie de servicii, deci subcontractam multe dintre ele catre partenerii nostri. Daca am investi in depozite, camioane, am avea multi bani imobilizati. Inainte de septembrie 2008 finantarea nu era o problema, dar acum, pentru ca au cheltuieli mari si consuma mult, multe companii nu vor supravietui", a spus Renard.
Gefco este prezenta pe piata locala prin servicii de transport pe cale ferata, operand o flota proprie de aproximativ 60 de vagoane, prin transporturi rutiere externalizate si prin transportul maritim.
"Avem toate serviciile din portofoliu in Romania. Acum ne concentram pe logistica, pentru a putea furniza servicii de transport integrate", a spus Renard.
Ambele depozite Gefco, din Bucuresti si din Arad, sunt inchiriate, iar compania intentioneaza extinderea acoperirii logistice nationale prin platforme logistice in Bacau-Iasi sau Sibiu-Cluj. "Le vom face la un moment dat, dar anul acesta vom fi precauti in legatura cu orice investitie", a spus Renard.