Constructiile si bricolajul asteapta o revigorare a cererii, dar ce e mai rau nu a trecut

Autor: Mihaela Popescu 29.04.2009
Operatorii de magazine de bricolaj se asteapta sa recupereze in primavara o parte din scaderile de vanzari inregistrate in ultimele doua trimestre, care au ajuns chiar si la peste 10% in unele retele.
Retailerii anticipeaza o stabilizare a pietei in trimestrul al doilea al anului, insa se asteapta ca impactul negativ al blocarii creditarii sa se resimta cel mai puternic in al doilea semestru.
„In lunile martie-aprilie au aparut unele semnale ce indica o usoara stabilizare a pietei do-it-yourself (retailul de bricolaj), iar sezonul favorabil constructiilor are aici o influenta pozitiva. Semnalele sunt incurajatoare daca ne gandim ca vin dupa o perioada de scaderi generale pronuntate ale vanzarilor pe aceasta piata", afirma reprezentantii Praktiker.
Compania germana se numara printre retailerii de bricolaj care au raportat scaderi de vanzari in primul trimestru al anului, alaturi de Dedeman. Praktiker si-a diminuat vanzarile in lei cu peste 10% (- 25% in euro) in magazinele retelei mai vechi de un an, comparativ cu T1 din 2008, in timp ce Dedeman a anuntat o scadere de cateva procente a vanzarilor in acelasi interval, in ciuda expansiunii retelei.
Ceilalti retaileri nu au comunicat pana acum dinamica vanzarilor inregistrata in primele trei luni din an. Sectorul DIY se bazeaza pe cererea de materiale pentru amenajari si instalatii, astfel incat retailerii de profil asteapta acum finalizarea cladirilor aflate in constructie, odata cu reluarea activitatilor pe santierele in lucru.
„Ma astept ca al doilea trimestru al anului sa fie o perioada buna pentru retailul de bricolaj, cand am putea recupera o parte din scaderile de vanzari inregistrate in primele luni pe fondul lipsei activitatilor de constructii in iarna. Multe cladiri a caror constructie a demarat in 2008 vor fi finalizate in aceasta perioada, ceea ce va genera cerere de produse de bricolaj", spune Alexander Frech, directorul general al BauMax Romania.
 
Primul an de declin
Retailerul austriac BauMax este singurul jucator din comertul de bricolaj care a comunicat estimari de crestere a vanzarilor in acest an, comparativ cu 2008. In ultimii 2-3 ani, avansul anual al pietei a fost in jurul a 20-30%, sustinut de extinderea in teritoriu a marilor retele internationale.
„Ma astept ca impactul cel mai puternic al crizei economice sa fie resimtit in sectorul DIY in al treilea trimestru al acestui an, cand vor fi finalizate mai putine cladiri noi, deoarece numarul de constuctii demarate in 2009 a fost semnificativ redus", apreciaza Frech.
Cei mai multi operatori de magazine de bricolaj nu mai vorbesc de cresteri de vanzari in acest an.
Cu toate acestea, aproape toti retailerii de profil merg inainte cu planurile de expansiune.
In cazul Dedeman, expansiunea va permite retelei sa-si mentina cifra de afaceri in 2009 la nivelul de anul trecut, de 250 mil. euro, potrivit declaratiilor reprezentantilor companiei. Acest lucru inseamna ca magazinele mai vechi din retea vor incheia anul cu scaderi de vanzari.
Dragos Paval, presedintele si actionarul majoritar al Dedeman, apreciaza ca o scadere de pana la 10% a vanzarilor in acest an fata de 2008 nu ar avea un impact asupra profitabilitatii retelei, in schimb el spune ca un declin de peste 30% al cererii ar fi un dezastru pentru piata DIY.
 
Cererea de locuinte e inca mare
„Factorul sezonier nu este suficient pentru a formula asteptari exagerat de optimiste cu privire la evolutia acestui segment in urmatoarea perioada. Dificultatile cele mai mari tin de tabloul economic general instalat odata cu criza financiara", mai precizeaza oficialii Praktiker. Piata constructiilor continua sa fie marcata de problemele care i-au blocat cresterea, cea mai importanta fiind restrangerea accesului la finantare pentru dezvoltatori, constructori si populatie, potrivit retailerului german.
Retailul de bricolaj se extinde pentru ca, pe termen mediu si lung, potentialul pietei este inca foarte ridicat, explica Paval.
„In Romania, spre deosebire de alte piete care sunt acum, ca si noi, in declin, cererea de locuinte noi este inca foarte mare", afirma el.
Anul trecut, retelele internationale de profil aveau in derulare proiecte de extindere de circa 150 mil. euro pentru 2009, in total fiind pe lista 16-17 locatii noi. Este posibil insa ca o parte din aceste deschideri sa fie amanate, din cauza ca dezvoltatorii imobiliari nu au finantare pentru finalizarea acestor proiecte.