BNR trebuie sa reduca dobanda pentru revigorarea creditului

Autor: Razvan Voican 29.04.2009

Presedintele BRD SocGen afirma ca pe piata cererea a devenit principala problema, nu oferta de credite, clientii fiind descurajati de dobanzile mari.



Cheia revigorarii creditului este ca BNR sa reduca dobanda de politica monetara la lei, pentru ca la actualele niveluri de dobanda de pe piata nu mai exista cerere de credite, afirma Patrick Gelin, presedintele BRD, a doua mare banca de pe piata.

"Reducerea dobanzii la lei este cheia, pentru ca marea problema a devenit cererea de credite, nu oferta. Sper ca odata ce acordul cu FMI va fi aprobat in boardul de la Washington si vor fi create premisele pentru stabilitatea cursului de schimb, BNR va fi in pozitia de a reduce dobanda pentru ca actualele niveluri de pe piata sunt prea mari, iar la 20% pe an si eu as ezita sa iau un credit pentru ca este foarte scump", a declarat Gelin intr-un interviu acordat ZF.
El spune ca nu este de asteptat vreun miracol dupa ce BNR va incepe sa elibereze fonduri de pe urma schimbarii metodologiei de calcul al rezervelor minime obligatorii. "Poate unele banci vor mai reduce din marje, insa pentru deblocarea cererii de credite este necesar ca BNR sa diminueze dobanda." Din februarie, BNR mentine dobanda la 10% pe an, urmatoarea sedinta de politica monetara fiind pe 6 mai. Reducerea dobanzii este in viziunea lui Gelin si unul dintre factorii principali de care depinde atenuarea efectelor crizei in Romania, alaturi de capacitatea Guvernului de a lua masuri concrete in sprijinul economiei.
"Inca asteptam un plan de masuri si proiecte clare. Toata Europa are planuri exacte de sustinere a economiilor, de injectare de fonduri, insa in Romania nu este cazul cel putin deocamdata."
Bancherul afirma ca in Bucuresti inca nu se vad probleme foarte mari din cauza crizei, insa aceasta se manifesta deja in provincie, mai ales in orasele mijlocii, unde exista companii captive care depind de comenzile unor societati mari. De asemenea, el spune ca accelerarea investitiilor in infrastructura, mai ales in drumuri, poate reprezenta o solutie de repornire a motoarelor economiei, alaturi de o eventuala reducere a TVA in constructii, imbunatatirea colectarii veniturilor bugetare si plata datoriilor statului catre firmele private.
 
 
Solutiile lui Gelin