Dan Zamonea, Roche: Facem hedging pentru a limita pierderile. Nici nu se pune problema de castig

Autor: Ioana David 01.05.2009

Roche Romania, liderul pietei farmaceutice locale, care are in portofoliu marci precum Neorecormon si Pegasys, medicamentele cu cele mai mari vanzari de pe piata locala, estimeaza ca declinul vanzarilor pentru primul dintre ele va fi compensat de portofoliul de medicamente oncologice.



Anul trecut, Neorecormon a inregistrat vanzari de 36,4 mil. euro, adica 25% din vanzarile Roche in Romania de 141 mil. euro anul trecut, potrivit datelor companiei de cercetare de piata Cegedim Romania.
Potrivit calculelor ZF, scaderea de catre Ministerul Sanatatii cu 27% a pretului la Neorecormon (medicament folosit in tratamentul anemiilor pacientilor cu insuficienta renala) ar putea genera o scadere cu peste 9 milioane de euro a vanzarilor, daca numarul unitatilor vandute se mentine constant.
In prezent pretul acestui medicament, decontat integral de Ministerul Sanatatii, este cuprins intre 276 si 551 euro.
 
Crestere pe oncologice
"Avem numai medicamente cu prescriptie in portofoliu. Preturile au scazut in medie cu 7-8%", a spus Dan Zamonea, directorul general al Roche Romania.
El explica faptul ca la nivelul portofoliului Roche, cele mai importante reduceri de pret au fost operate la medicamente mai vechi, la care patentul expirase deja. Pentru celelalte, grupul Roche a avut o strategie de pret unitara la nivelul Europei, astfel ca preturile luate in calcul de Ministerul Sanatatii din celelalte tari erau similare. Acesta este si cazul portofoliului de oncologice.
"Portofoliul de oncologice are potential mult mai mare de crestere (comparativ cu Neorecormon - n.red.), in timp ce Neorecormon a ajuns la un echilibru in ceea ce priveste tratamentul anemiei pacientilor cu insuficienta renala, cu anemie din cauza chimioterapiei sau in celelalte tipuri de anemie. Pe piata de oncologie exista potential foarte mare de crestere prin prisma numarului de pacienti care pot fi tratati", a mai spus Zamonea.
Portofoliul de oncologice genereaza aproximativ 30-35% din cifra de afaceri de pe piata locala, in timp ce la nivel mondial ponderea ajunge la 50%.
 
Cifra de afaceri se mentine
Reducerile de preturi nu vor afecta cifra de afaceri a companiei, pentru anul acesta Roche estimand un avans de cel mult 5%, in moneda locala, si un profit de minimum 1%.
"Cifra de afaceri va fi probabil aceeasi (cu cea estimata initial - avans de 5% in lei, n red.). Vom vinde mai multe unitati pentru a realiza aceeasi cifra de afaceri. Atata vreme cat exista un prag de suportabilitate pentru companie, vom suporta atat diferentele acestea de pret, precum si diferentele de curs valutar", mai spune Dan Zamonea.
La finalul anului trecut, divizia de diagnostice a Roche a cumparat de la firma Top Diagnostics partea de active care aveau legatura cu produsele distribuite de grupul elvetian, intr-o tranzactie de ordinul "zecilor de milioane de euro".
Tot anul trecut, Roche a numit si echipa care va coordona afacerile Roche Diagnostics din Romania, condusa de Harald Wolf.
"Roche Diagnostics lucreaza sub umbrela Roche Romania SRL din punct de vedere administrativ. Operational insa au o raportare directa catre divizia de diagnostice", mai spune seful Roche Romania.
In 2006, Roche a deschis un SRL in Romania, cu care a inceput importul direct de produse de la compania-mama.
Pentru a acoperi pierderile generate de deprecierea leului, compania are in derulare operatiuni de hedging.
"Facem hedging pe cifra de afaceri. Nu se pune problema de castig, ci doar de limitare a pierderilor. Lucram cu mai multe banci", a spus Zamonea fara a preciza valoarea contractelor incheiate sau bancile cu care lucreaza.
In 2007, grupul elvetian avea o marja de profit de 1,2% pe piata locala, cu un profit net de 1,7 mil. euro, potrivit datelor Ministerului de Finante. Compania nu si-a publicat profitul pe 2008.
Roche este liderul pietei farmaceutice locale, ierarhia primilor jucatori putand suferi modificari in perioada urmatoare, in conditiile in care au avut loc mai multe preluari la nivel international cu ecou pe piata locala.
"Nu ne-am propus niciodata sa fim lideri, ci sa avem un loc intre primii trei. Din punctul de vedere al pozitiei pe piata, lucrurile se pot schimba peste noapte asa cum s-au mai schimbat. Sunt o gramada de achizitii", a mai spus Zamonea.
Mai multi romani care lucrau in cadrul filialei locale a Roche ocupa acum pozitii regionale, o parte dintre ei lucrand la sediul firmei din Elvetia. Numarul acestora este de patru persoane.
Pe piata farmaceutica estimata la 1,9 mld. euro anul trecut, Roche concureaza cu firme precum GSK< Sanofi-Aventis, Novartis, Pfizer, Eli Lilly, Servier.
 
Vanzari de Tamiflu de 33.500 de euro
 
Tamiflu, medicamentul produs de Roche si recomandat in tratamentul gripei, poate inregistra pe plan local cresteri de cinci ori ale vanzarilor in situatia declansarii unor epidemii. Potrivit ultimelor datelor Cegedim, Roche a inregistrat in 2008 vanzari de Tamiflu de 33.500 de euro. In primele trei luni ale anului 2006 vanzari atingeau 1,5 mil. euro, de cinci ori mai mult fata de perioada similara din 2005 in conditiile gripei aviare. Ulterior, vanzarile au inceput sa scada, Tamiflu fiind un produs sezonier, cu rezultate influentate de incidenta cazurilor de gripa. La nivel mondial, Tamiflu a inregistrat anul trecut vanzari de 609 mil. franci elvetieni (404 mil. euro), iar pentru acest an se estimase o scadere, deoarece Roche incheiase "cea mai mare parte a comenzilor facute de guverne si corporatii pentru stocuri".