Topul deciziilor de management care demotiveaza angajatii

Autor: Delia Oniga 03.05.2009

Prime egale pentru toti angajatii, indiferent de performanta, erori in procesul de recrutare a sefilor, promovari nejustificate ale unor colegi sau mutarea pe pozitii inferioare in urma deciziilor de restructurare, fara motive intemeiate, sunt pe lista scurta a lucrurilor pe care managerii nu ar trebui sa le faca pentru a nu-si demotiva angajatii.



Primele acordate in mod egal tuturor angajatilor dintr-o companie pot duce la o lipsa de motivare a top performerilor, adica tocmai a celor care au livrat performanta.
"Pentru ca angajatii sa nu se simta demotivati, impartirea primelor ar trebui sa se faca in functie de performanta, pe criterii foarte clar anuntate de la inceput si nu cu o zi inainte de acordarea acesteia. Oamenii trebuie sa stie din timp pentru ce vor lua prima si care sunt criteriile, cum se stabilesc acestea sau cum se masoara munca pe care o depun. Ideea de a da prima la 99% dintre angajati, adica a face o curba a lui Gauss care devine aproape o linie plata, este demotivanta pentru cei care chiar au facut ce s-a asteptat de la ei", explica Doina Patrubani, director management consulting in cadrul companiei de consultanta Deloitte Romania.
Totodata, in opinia lui Patrubani, in multe din companiile locale se creeaza un set de conexiuni gresite intre sarbatorile religioase si performanta indivizilor.
"Nu vreau sa spun ca organizatiile nu ar trebui sa acorde prime angajatilor, ci acestea ar trebui date in momentul in care s-au atins niste obiective sau pentru ca firma merge bine, iar acest lucru se poate intampla in orice zi a anului", spune ea.
 
 
Promovari lipsite de transparenta
 
In aceeasi masura, o alta decizie gresita pe care o poate lua managementul unei companii este recrutarea unor persoane nepotrivite cu organizatia. Acest lucru poate insemna costuri suplimentare, dar si demoralizarea echipei.  
"O recrutare gresita atrage costuri indirecte foarte mari. Un exemplu in acest sens sunt cheltuielile cu programele de training. O asemenea decizie are efecte si asupra moralului angajatilor. Angajatii nu se simt bine cand sunt condusi de un sef care nu este performant", explica George Butunoiu, proprietarul firmei de consultanta in resurse umane cu acelasi nume.
Pe aceeasi linie, promovarile facute intr-o maniera netransparenta, care nu sunt bazate pe criterii clare de performanta, ii pot frustra pe angajati.
Mai dese decat promovarile sunt insa, intr-o perioada de criza, retrogradarile, care au inceput sa devina o realitate in ultima vreme.
"Intr-o perioada de criza, reducerile de personal ii pot demotiva foarte mult pe angajati, insa nu atat de mult reducerile de posturi au un impact foarte mare, cat reducerile de pozitii. Spre exemplu, trecerea de la o pozitie de manager la una de specialist poate fi demoralizatoare, mai ales daca acest lucru se face pe baza unor motive neintemeiate", spune Adela Cristea, managing partner al companiei de consultanta Ascent Group.
Deciziile de restructurare ale companiilor apar in vederea reorganizarii unor departamente sau pentru crearea unor structuri mai flexibile sau mai putin axate pe ierarhii, toate acestea ducand in final la reducerea de costuri.
 
Angajatii vor sa stie ce ganduri are compania pentru ei
 
In general, ceea ce ii demotiveaza pe angajati este lipsa de coerenta a echipei de management, lipsa de comunicare ori de strategie. Acestea duc la o stare de nesiguranta pe care angajatii o resimt datorita faptului ca nu stiu inspre ce se indreapta organizatia. De altfel, si faptul ca o companie face restructurari este un semn ca exista o problema.
"Lipsa unui plan de formare a angajatilor sau a unui de plan de investitii in acestia poate fi inca o cauza a demotivarii oamenilor. Angajatii vor sa stie ce ganduri are compania pentru ei", spune Cristea. 
Angajatii ar trebui sa fie informati in legatura cu rezultatele generale ale firmei si perspectivele pe termen scurt si mediu, dificultatile existente si solutiile alternative de rezolvare a problemelor.
"Una din deciziile gresite ale managerilor este faptul ca nu colaboreaza cu specialistii din diverse departamente ale firmei in elaborarea si implementarea programelor de optimizare a activitatilor firmei, a consumului de resurse si de diminuare a costurilor", este de parere Anda Rasca, manager general la ABC Training Consulting, care furnizeaza solutii de consultanta manageriala.
Mai mult decat atat, managerilor le lipsesc cunostintele si abilitatile manageriale de a asigura stabilitatea financiara a firmei printr-un management performant al cash-flow-ului operational, care presupune finantarea firmei pe baza creditarii comerciale pana la "dezghetarea" creditarii bancare. Din acest motiv, este posibil ca pe termen scurt managerii sa ia multe decizii gresite, din care insa pot avea de invatat ulterior. "Cred ca in perioada urmatoare se vor face multe greseli in ceea ce priveste managementul unei afaceri in criza, dar efectele acestor greseli vor fi premisa pentru a recunoaste ca managementul trebuie sa se 'reaseze' pe noi criterii de profesionalism si sa aiba capacitatea sa actioneze rapid si eficient in orice situatie din evolutia unei firme, de crestere, de stagnare, de criza, de relansare si pozitionare pe piata", spune Rasca.
 
Ce ii demotiveaza pe angajati