De ce taie unele site-uri accesul romanilor: nu aduc venituri si nu se mai satura sa se uite la clipuri video

Ziarul Financiar 04.05.2009

Site-ul american de partajare video Veoh, pe care pot fi gasite milioane de clipuri video - de la filme artistice si colectii Playboy pana la videoclipuri muzicale, a decis sa blocheze accesul la continut pentru utilzatorii din Europa de est, Africa, Asia si America latina, sustinand ca numarul ridicat de vizualizari din aceste regiuni genereaza costuri prea mari, care nu sunt compensate de venituri pe masura din publicitate.

Dmitry Shapiro, directorul executiv al Veoh, spune ca utilizatorii din regiunile mentionate sunt “flamanzi” dupa continutul video si genereaza un trafic urias.
“Cred in comunicatii libere, deschise. Dar acesti oameni sunt atat de <<flamanzi>> dupa continut incat pur si simplu stau si se uita la clipuri, si se uita, se uita, se uita”, spune seful companiei, potrivit New York Times. “Problema este ca acest gen de oameni <<inghit>> latimea de banda pentru conxiunea internet si e foarte greu sa obtii venituri de la ei”.

Acum, clipurile video de pe site-ul Veoh nu mai pot fi accesate din tari ca Romania, utilizatorii vizualizand in locul continutului mesajul “Veoh nu mai este accesibil in Romania. Daca nu va aflati in Romania sau credeti ca ati primit acest mesaj din greseala, va rugam sa intrati din nou pe veoh.com si sa raportati problema”.
Site-uld e partajare video Youtube, cel mai mare de acest tip din lume, este al treilea in topul celor mai accesate site-uri din Romania conform datelor calculate de furnizorul de servicii internet Alexa Internet, o companie detinuta de Amazon.com, cel mai mare retailer online din Statele Unite.

Conform New York Times, si alte mari site-uri internationale ca Facebook sau Joost se confrunta cu aceeasi problema: o crestere exploziva a numarului de accesari din tari care aduc venituri infime din publicitate. Aproximativ 1,6 miliarde de oameni au acces la internet, dar mai putin de jumatate dintre ei au venituri atat de mari incat sa intre in atentia companiilor care isi fac publicitate pe net.