Monica Tatoiu, Oriflame: Cosmeticele s-au dezvoltat la fel ca infrastructura - haotic!

Autor: Cristina Stoian 08.05.2009

Oriflame Romania, filiala locala a producatorului suedez de cosmetice, caracterizeaza primul trimestru al acestui an ca fiind in linie cu intreaga piata, fara a face publice datele financiare obtinute, dar estimeaza o crestere de peste 10% in 2009, in conditiile in care aproape toate sectoarele inregistreaza deja scaderi.

"Evolutia Oriflame nu seamana deloc cu economia romaneasca, chiar daca decembrie a fost considerata varful de sarcina pentru ca oamenii erau speriati. Avem crestere, iar in regiune am fost chiar numarul unu. Vanzarea directa de cosmetice va avea anul acesta o dinamica de 20%, in timp ce in retail va fi sub 10%", a declarat pentru ZF Monica Tatoiu, directorul general al Oriflame Romania.
Oriflame a rulat anul trecut afaceri de 112,6 mil. lei (33,3 mil. euro), in crestere cu 15% in lei fata de 2007, cand cifra de afaceri a ajuns la 106,5 mil. lei (32,2 mil. euro). Tatoiu spune ca desi valoarea comenzilor a scazut, numarul de unitati si comenzile au crescut semnificativ, iar "cresterea numarului de clienti, mult peste media ultimilor patru ani, acopera pierderea in valoare".
 
Strategie noua pe online
Chiar daca este una dintre putinele companii pe plus, Oriflame si-a facut deja strategii "de criza", printre masurile luate fiind mentinerea preturilor si transferul costurilor catre zone unde impactul asupra veniturilor este minim. In rest, compania merge pe dezvoltare.
"Vom crea mai multe centre de proximitate in Bucuresti, unde potentialul de crestere este de 40%. Pana la sfarsitul anului vom avea un astfel de centru in fiecare sector, iar in provincie vom intra cu firma, nu prin dealeri. Vom face magazine online", anunta Tatoiu, care vede un potential imens in anumite regiuni din tara si o piata de cosmetice nicidecum matura, care s-a dezvolatat la fel ca infrastructura din Romania - "haotic".
Oriflame a mizat in ultimul timp pe gama de accesorii si de produse pentru barbati, astfel ca in prezent fiecare dintre acestea reprezinta 10% din portofoliu.
Produsele de ingrijire a pielii au contribuit semnificativ la vanzari in ultimul timp, dar cea mai mare dinamica o au produsele de protectie solara si pentru copii.
"Cosmeticele din magazine au mai mult de suferit decat cele vandute direct, din cauza costurilor mai mari de functionare. Cred ca farmaciile vor avea cel mai mult de suferit pentru ca s-au scumpit medicamentele, iar omul cand intra aloca banii preferential, nu merge pentru cosmetice in farmacii", crede directorul general al Oriflame.
 
Capitalul romanesc primeste cea mai grea lovitura din ultimii zece ani
In industria cosmetica singura modificare in comportamentul consumatorului va fi cuantificata, dupa cum spune Monica Tatoiu, in prelungirea perioadei de decizie a achizitiei.
Mai mult, segmentul de jos nu a fost atat de afectat de criza incat sa se cumpere sapun in loc de gel de dus.
"N-am ajuns pana acolo. S-ar putea sa ajungem in toamna, depinde de politicile fiscale. Am abordat un nou cod fiscal care va determina o rasturnare de situatie foarte serioasa pentru ca va afecta prin recul bugetul de somaj. Eu cred ca aproape 100.000 de angajati vor fi disponibilizati in urma acestui cod, pentru ca afecteaza IMM-urile. Pe mine nu ma afecteaza cu nimic pentru ca oricum platesc un impozit imens, dar o firma cu doi angajati si o masina va inchide. Pentru capitalul romanesc este cea mai mare lovitura din ultimii zece ani", este de parere Monica Tatoiu.
Daca in urma cu sapte luni Monica Tatoiu anunta ca intentioneaza sa se retraga din managementul Oriflame, astazi nici nu se gandeste ca in urmatorii doi-trei ani sa faca altceva. Considera ca din ianuarie conduce o alta firma, face altfel de strategii si alte programe.
"Ma simt ca si cum mi-as fi schimbat jobul, ca sunt intr-o companie care necesita o alta abordare cel putin pe perioada crizei, care va dura cel putin pana in 2014. Intre timp in piata cosmeticelor vom asista la fuziuni si achizitii, la reasezari pe cu totul alte principii", spune sefa Oriflame.
Cu toate acestea plecarea sa din companie ar insemna tot o femeie la conducerea Oriflame, eventual de peste 35 de ani. Daca nu ar fi Oriflame, Tatoiu s-ar vedea in fruntea unei companii cu probleme din punctul de vedere al profitului, la un start-up sau chiar in televiziune.
Pe o piata de peste 600 de milioane de euro, Oriflame concureaza direct cu Avon sau Amway.