Investitorii vor putea cumpara fonduri mutuale pe internet

Autor: Roxana Pricop 07.05.2009

Administratorii de fonduri mutuale sustin ca pe timp de criza distributia online nu este la fel de eficienta ca discutiile directe cu investitorii.



Criza financiara face din contactul direct cu investitorii cel mai eficient mod de vanzare a fondurilor mutuale, chiar daca distributia prin internet, aflata in prezent pe masa de discutii a Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare (CNVM), va simplifica accesul clientilor spre fonduri.

"Nu este deloc usor sa convingi investitorii sa faca subscrieri la fonduri din cauza lipsei de incredere si a apetitului redus pentru risc. Contactul direct cu acestia devine tot mai important si cred ca in actualul Ilie Cenan, presedinte Globinvestcontext al crizei este mai eficient decat vanzarea prin internet a fondurilor", a spus Ilie Cenan, presedintele societatii de administrare a investitiilor Globinvest. Pana la sfarsitul lunii aprilie, administratorii de fonduri au depus observatii si opinii la proiectul de regulament al CNVM privind distributia prin internet a fondurilor mutuale.
 
Procedura de subscriere online este destul de complicata
Proiectul spune ca administratorul care distribuie fonduri online trebuie mai intai sa primeasca de la potentialul investitor nou: o fotocopie a documentelor de identificare a investitorului, documente de evidenta a locului de rezidenta, adresele de corespondenta postala si electronica, informatii privind contul bancar. Confirmarea primirii de catre administrator a documentelor enumerate mai sus se face prin transmiterea catre investitor a unei scrisori recomandate. Dupa ce administratorul a primit confirmare, acesta va comunica investitorului prin e-mail numele de utilizator si doua parole: prima pentru vizualizarea cererilor de cumparare/rascumparare si a situatiei titlurilor detinute si a doua pentru introducerea cererilor si transfer de numerar.
"Procedura de subscriere descrisa in proiect este in continuare stufoasa, dar este un prim pas spre ceea ce se intampla pe pietele de asset management mai dezvoltate din Vest", a continuat Cenan.
 
Scad costurile pentru administratori?
Folosirea internetului drept canal de distributie a fondurilor mutuale este asteptata in special de administratorii care nu apartin unui grup bancar si care apeleaza la sucursalele bancare pentru a-si vinde produsele. Administratorii de fonduri sustin ca bancile pun in prim-plan vanzarea de fonduri mutuale administrate de societatile din grup si mai apoi distributia fondurilor externe grupurilor.
"Internetul este cel mai ieftin canal de distributie. Avand in vedere ca fondurile mutuale sunt produse de retail, peste cativa ani volumele atrase online vor fi comparabile cu cele atrase prin canalele traditionale", a spus Marius Olteanu, directorul executiv al societatii de administrare SIRA.
Parerile administratorilor despre cat de ieftina va fi distributia prin internet a fondurilor sunt impartite. Cenan este de parere ca distributia online nu va fi mai ieftina decat distributia prin banci (comisionata in medie cu 0,95-1% din valoarea unitatilor vandute sau retrase), pentru ca administratorul va trebui sa plateasca un comision pe operatiuni si o taxa lunara de administrare pentru folosirea platformei epayment. De asemenea, implementarea sistemul informatic securizat care va permite investitorului sa faca subscrieri online va aduce costuri suplimentare administratorului.
"Daca poti sa atragi 300-400 de investitori prin internet, atunci distributia online devine si rentabila", a explicat el.
Persoanele tinere, cu varste cuprinse intre 25 si 35 de ani, din mediul urban, au potentialul de a deveni investitori online in fonduri mutuale, potrivit lui Razvan Rusu, director de investitii la societatea de administrare Aviva Investors. Faptul face fondurile de actiuni castigatoarele pe termen lung ale distributiei online datorita profilului mai agresiv de investitii al persoanelor tinere.