Exporturile isi revin, iar dobanzile scad

Autori: Miruna Lebedencu , Bogdan Alecu 11.05.2009
Economia romaneasca incepe sa dea timid semnale pozitive dupa mai bine de doua luni de vesti proaste: exporturile recupereaza usor din terenul pierdut, dobanzile scad, investitiile in fonduri mutuale in aprilie ating un maxim istoric, iar riscul de faliment al Romaniei care se tranzactioneaza in strainatate a scazut acum la 30.000 euro pentru a asigura un milion de euro, de la 73.000 euro cat era la inceputul anului.
Imediat coalitia de guvernare (PD-L si PSD) s-a grabit sa anunte ca, daca lucrurile continua sa mearga bine, o serie din conditiile puse de FMI ar putea fi eliminate.
Exporturile au inregistrat in martie cel mai redus ritm de scadere din ultimele patru luni, evolutia mai buna fiind determinata de derularea programului de innoire a parcului auto ("Rabla") la nivel european. Valoarea exporturilor a fost de 2,56 mld. euro, cu aproape 7% mai redusa decat in aceeasi luna a anului trecut, dar ritmul de scadere a fost de aproape patru ori mai mic decat cele inregistrate in ianuarie (-24%) si februarie (-28%).
"A fost un semnal pozitiv din punctul de vedere al comenzilor industriale venite de la extern. Incepe sa se miste ceva, in principal in industria constructoare de masini. Principalul partener la extern este Germania si speram sa se mentina acest semnal pozitiv", a spus Valentin Brebenel, consilier in cadrul Ministerului pentru IMM.
Faptul ca firmele locale au primit mai multe comenzi din strainatate este confirmat de rezultatele principalului producator auto local, Dacia. Compania a exportat in martie de aproape trei ori mai multe autovehicule decat in aceeasi luna din 2008. Cu peste 24.800 de unitati comercializate in strainatate, Dacia a realizat exporturi de aproape 198 mil. euro, ceea ce inseamna aproape 8% din totalul exporturilor Romaniei. "Cresterea exporturilor Dacia de 150% din martie, care a influentat balanta comerciala a Romaniei, a fost determinata inclusiv de lansarea programelor de reimprospatare a parcurilor auto din Europa de Vest", a declarat pentru ZF Constantin Stroe, vicepresedintele Automobile Dacia.