Ieftinirea vacantelor a redus cu 20% incasarile celor mai mari agentii de turism. Optimismul a reaparut insa din aprilie

Autor: Mirabela Tiron 13.05.2009
Cele mai mari agentii de turism de pe piata locala au avut in primul trimestru din acest an venituri in scadere cu pana la 20% din cauza ieftinirii biletelor de avion (ticketing), dar si a noptilor de cazare la hoteluri. Cu exceptia Eximtur, cinci jucatori isi asigura jumatate din venituri din vanzarea de bilete de avion.
„Cifra de afaceri in primul trimestru s-a redus cu 17%, pana la 5,4 milioane de euro. Acestei reduceri a veniturilor facturate ii corespunde insa un numar al tranzactiilor mai mic cu aproximativ 9%, explicatia constand in faptul ca a scazut pretul la biletele de avion si la noptile de cazare", a declarat Antonio Nitu, directorul general al agentiei de turism Aerotravel Lufthansa City, unul dintre primii cinci jucatori de pe piata de profil, care face 77% din veniturile totale prin vanzarea de bilete de avion.
Compania a anuntat ca vizeaza mentinerea cifrei de afaceri la 35 de milioane de euro, nivel similar cu cel din anul trecut, dupa ce in ultimii patru ani a avut cresteri de peste 20%.
 
Operatorii aerieni au scazut preturile cu 12%
In trimestrul unu anul acesta pretul mediu al unei nopti de cazare a scazut cu 36,3% fata de aceeasi perioada de anul trecut, in timp ce la biletele de avion pretul a scazut cu 12% in medie la companiile de linie regulata, iar la cele de low-cost a crescut cu 5%, potrivit datelor oferite de Aerotravel Lufthansa City.
„Astfel, volumele facturate nu s-au redus proportional cu efortul depus de consultantii de travel. Mai mult, efortul a fost mai mare deoarece pentru acelasi numar de tranzactii incheiate pentru emiterea unui document de calatorie se oferteaza mult mai mult decat in perioada similara a anului 2008", a precizat el. Agentia de turism a inregistrat o cifra de afaceri de 5,4 mil. euro in primele trei luni din acest an, din care 4,3 mil. euro pe ticketing (vanzare de bilete), iar restul banilor au venit din turism.
„Situatia a evoluat conform previziunilor din rectificarea de buget pe anul 2009 ce a fost facuta in luna noiembrie anul trecut. Dupa un inceput ezitant, vanzarile au inceput sa isi revina in martie, astfel ca am reusit sa recuperam diferentele negative inregistrate in ianuarie si februarie, asa incat la finalul trimestrului unu sa avem o scadere mai mica de 17%", a spus Nitu.
Un alt jucator de pe piata agentiilor de turism, Marshal Turism, care realizeaza mai mult de jumatate din venituri din vanzarea de bilete de avion, a avut de asemenea afaceri in scadere in primul trimestru al acestui an fata de aceeasi perioada din 2008.
 
Pachetele pentru vacanta de vara dezmortesc piata
„In lunile ianuarie si februarie am avut reduceri ale veniturilor cu 20-30% fata de perioada similara de anul trecut. Scaderea preturilor la biletele de avion este una dintre cauze", a spus Ana Maria Moanta, director de marketing la Marshal Turism, cu afaceri de 32 de milioane de euro anul trecut. Ea a mai adaugat ca in luna martie nu a mai fost acelasi procent de scadere deoarece s-au pus in vanzare vacantele pentru sarbatoarea de Paste si pentru sezonul de vara. „In plus, au inceput sa se organizeze si evenimente pentru companii care vor compensa scaderea pe intreg trimestrul unu", a mentionat ea. Compania a avut o cifra de afaceri de 3,8 milioane de euro in primele trei luni, mai putin fata de nivelul de anul trecut.
Tot pe zona turismului de evenimente (MICE) a castigat si Aerotravel Lufthansa City. „Comparativ cu 2008, in zona de evenimente, am inregistrat o crestere cu aproximativ 30%. Nu discutam de volume mari raportate la totalul vanzarilor, insa, privite separat, cifrele nu sunt absolut deloc de neglijat", a spus directorul companiei.
Daca agentiile de turism ce activeaza mai mult pe zona de business si pe vanzarea de bilete de avion au avut scaderi de peste 17%, touroperatorul Eximtur, care livreaza in special pachete de vacanta pe destinatii interne, a inregistrat o scadere cu doar 4% la veniturile din primul trimestru. „Am avut vanzari duble la pachetele de vacanta pe destinatii interne prin programele de rezervari timpurii", a spus Lucia Morariu, directorul general al agentiei de turism. Totusi, aceasta marire a volumului de pachete a injumatatit profitul. Eximtur, cu afaceri de 40,5 mil. euro anul trecut, a avut in primul trimestru o cifra de afaceri de 4,8 milioane de euro.