Romania si Bulgaria, cele mai tari destinatii europene pentru outsourcing

Autor: Alina Pahoncia 19.05.2009

Romania si Bulgaria sunt "vedetele" investitionale pentru outsourcing in Europa, luand locurile pe care le ocupau Cehia si Polonia in urma cu doi ani.

Romania a avut in ultimii doi ani cea mai spectaculoasa evolutie intr-un index al celor mai atractive 50 de destinatii pentru outsourcing din lume, realizat de compania de consultanta A.T.Kearney, urcand 14 pozitii, de pe locul 33 pana pe 19. Bulgaria ocupa locul 13, fiind cel mai bine plasata tara europeana.
"In termeni relativi, Romania a avut cea mai mare crestere dintre toate tarile ca numar de locuri castigate in clasament, insa trebuie sa tinem cont ca pe masura ce am castigat din anumite puncte de vedere, alte tari au pierdut", spune Bogdan Belciu, manager in cadrul A. T.Kearney.
Majoritatea tarilor din regiune au pierdut teren ca urmare a cresterii costurilor salariale si a aprecierii monedelor nationale fata de dolarul american. Polonia a scazut 20 de pozitii fata de clasamentul din 2007, Ungaria a pierdut 14 locuri, iar Cehia 16. In mod traditional, destinatiile care erau interesante pentru investitori in urma cu cativa ani isi pierd din atractivitate pe masura ce economiile respective cresc, antrenand costurile. Astfel, Cehia, care ocupa locul 4 in clasament in 2004, a ajuns pe 32 in acest an.
Romania sta bine la capitolul educatie si la abilitati lingvistice si nu chiar atat de bine in ceea ce priveste experienta profesionala specifica industriei de outsourcing, dat fiind ca vorbim de o industrie relativ tanara. "Salariile vor creste si in Romania in continuare, dar putem compensa prin investitii in infrastructura si in educatie", explica Belciu. Costul cu forta de munca in Romania este de aproape doua ori mai mic decat in Indonezia si de aproape cinci ori mai scazut decat in Irlanda.
Salariul la nivel de entry level in centrele de Business Process Outsourcing (BPO) este de 300 de euro net, iar vorbitorii de limbi straine rare, cum sunt finlandeza sau suedeza, ajung si la 800 - 1.000 de euro. Procesele de BPO se refera la externalizarea acelor procese care nu au functie de baza in companii.
Incepand cu 2005, anul in care Genpact, primul jucator semnificativ din BPO, a intrat pe piata locala, interesul investitorilor straini din domeniu pentru piata locala a crescut puternic in fiecare an, numarul total al angajatilor din centrele de servicii si cele de BPO fiind de aproximativ 12.000 - 15.000.