20 de ani de capitalism - Business-ul familiei Marcu, de la un cabinet medical la 1.000 de angajati in servicii medicale, imobiliare si ambarcatiuni

Autor: Ioana David 24.05.2009
Familia Marcu, unul dintre cele mai cunoscute nume din industria serviciilor medicale private, ar putea semna in acest an cel mai mare exit piata de profil, si una din putinele tranzactii din 2009, an inghetat de criza economica.


Care au fost inceputurile si cum conduce astazi Mihail Marcu un business care angajeaza aproape 1.000 de oameni si pe care l-a preluat de la mama sa, medicul pediatru Mihaela Cristescu, in 2004?

In 1996 Mihaela Cristescu cumpara un apartament pentru fiul sau Mihail Marcu, astazi presedintele MedLife, pe care insa il transforma intr-o policlinica in care lucrau patru doctori si o asistenta.
Initial functionau trei cabinete, care s-au extins treptat, iar dupa trei ani a aparut si laboratorul, suprafata totala ocupata ajungand la 440 mp.
"Extinderea a venit firesc, fara un business plan. A fost o idee de finalitate medicala, insa m-a ajutat si faptul ca am vazut niste clinici in Vest.", spune Mihaela Cristescu, fondatoarea MedLife.
Mihail Marcu, presedintele MedLifeIn momentul in care a venit la conducerea companiei cu o cifra de afaceri de 1,5 mil. euro la acea vreme, Mihail Marcu avea experienta de vicepresedinte al RoBank, la care a renuntat pentru ca era constient ca poate face mai multi bani.
"De atunci l-am lasat sa faca ce vrea si din cand in cand mai exista divergente de opinie care in ultima perioada s-au mai ameliorat, pentru ca mi-am dat seama ca ce face, face bine. Cand a venit, policlinica mergea, eram pe profit, aveam bani in banca", spune Mihaela Cristescu. Clinicile private beneficiaza de unele dintre cele mai mari marje de profit din economie, dar si de ritmuri de cresteri de doua cifre.
"Nebunul" care a plecat din banca
"Aveam 3 mld. de lei vechi in cont si ma gandeam cum sa fac sa cresc. Din punct de vedere personal eram putin uimit ca mi se murdareau manecile la camasa. Cand lucram in banca aveau grija de mine secretara, soferul si omul de protocol. La MedLife, stateam la un birou mic cu un laptop in fata, sase oameni in incapere", spune Mihail Marcu, astazi presedintele si unul dintre actionarii MedLife.
Inca de la inceput actionarii nu au primit dividende, tot profitul fiind reinvestit.
"Noi ca familie aveam case si masini inainte de MedLife. Casa in care locuiesc in Mogosoaia o am din 1998. Noi nu ne-am crescut stilul de viata neaparat datorita MedLife", spune Marcu.
Planul de afaceri cu care a plecat la drum a fost ca in patru ani sa devina lider de piata, desi la acea vreme firma era departe de un loc intre primii zece jucatori din servicii medicale. Proiectul nu era insa foarte credibil pentru ceilalti membri ai familiei implicati in business, mama sa si fratele Nicolae Marcu.
"Nu am crezut ca o sa se intample. Dezvoltarea MedLife o vedeam ca si pana atunci", spune fondatoarea MedLife.
Absolvent al Facultatii de Matematica si cu background bancar, seful MedLife a trebuit mai intai sa se adapteze unui business medical.
"La inceput intrebam care este aparatul si care este noptiera. M-am apucat si am discutat ce inseamna fiecare lucru, m-am uitat in fiecare laborator", spune el. Primul pas pe care l-a gandit pentru dezvoltarea companiei a fost gasirea unei cladiri in care sa mute structura existenta, iar experienta din banca si relatiile persoane i-au permis sa contracteze creditul de care avea nevoie pentru a face acest lucru.
"Am avut si am si acum un nume bun in banca. Am spus ca vreau sa iau un credit in doua saptamani altfel pierd cladirea. Era vorba de aceasta cladire (de pe Calea Grivitei - n.red.). Si am luat creditul", spune Marcu.
Cum a ales locatia?
"Ma gandeam la zona de nord, dar mi-am dat seama ca un greenfield este foarte greu, dar pana la urma ne-am dat cu stangul in dreptul pentru ca a fost mai greu de reparat decat ar fi fost de construit de la zero. Locatia a fost foarte buna. Imi amintesc ca unul dintre competitorii nostri mi-a spus ca sunt nebun daca am plecat din banca si vreau sa fac business pe Grivita la capatul pamantului. Am stat un pic pe ganduri: oare are dreptate?", isi aminteste Marcu
Un pacient, doi pe medic
In momentul in care a deschis aceasta prima clinica, a decis ca medicii sa fie angajati cu contract full -time si nu cu colaboratori. La acea data functionau 25 de cabinete.
"Aveam cate un pacient, doi pe medic. A aduce medicii opt ore pe zi este un risc. Stateam si ma uitam cu directorul de vanzari: 2 pacienti la oftalmologie, doi la ORL, si asa mai departe", spune Marcu.
Noua clinica a inceput sa functioneze in 2005, iar lucrarile de constructie au fost facute de o firma specializata din grup NauticLife. Astazi NauticLife se ocupa si de importul de ambarcatiuni dar si cu businessuri in imobiliare.
Pentru a merge mai departe cu extinderea, actionarii au decis sa mearga pe mana unui consultant si au contactat IFC Advisory.
"Ideile de business au fost ale noastre, ei mai degraba ne-au ajutat sa le structuram. Dupa ce am construit clinica, au inceput investitorii sa ne caute, in ideea de a face un spital. Am spus atunci ca da, si ne gandeam sa folosim propriile resurse, insa sfatul IFC a fost sa luam un partener", afirma Marcu.
Sfatuiti de IFC Advisory, actionarii au atras chiar divizia de investitii a Bancii Mondiale, IFC printr-o majorare de capital de 5 mil. euro si un imprumut ce aveau sa sustina dezvoltarea viitoare a firmei.
"Eu am fost impotriva tot timpul. Nu stiam ce se va intampla si ma gandeam ca daca ne merge atat de bine de ce sa pierdem bani, pentru ca am platit o anumita suma pentru consultanta. Spunandu-mi toata lumea ca nu va fi bine, un an de zile am suferit foarte tare. Cred ca si cu el (IFC - n.red.) si fara el, aceasta policlinica tot ar fi mers", spune Mihaela Cristescu.
In ceea ce priveste implicarea IFC in business, Mihail Marcu spune ca nu a fost foarte mare insa au cerut inca de la inceput un management corporatist.
"Un sef de laborator si un director de clinica trebuie sa-si atinga bugetul de cheltuieli pe care si l-a aprobat. Noi lucram pe baza de buget fara nicun fel de echivoc. Bugetul se intocmeste in octombrie - noiembrie", mai spune Marcu.
Profitul operational, o prioritate
Desi bugetele sunt flexibile, seful MedLife afirma ca au existat si cazuri in care s-a solicitat o modificare a bugetului dupa primul trimestru care insa a fost respinsa. Principalii indicatori la care se uita sunt acum nivelul profitului operational (EBITDA) si cel al vanzarilor.
"Noi nu luam dividende. A face profit net sau profit brut pentru noi nu are nicio relevanta. Nu s-a pus niciodata problema ca aceasta firma sa traiasca din dividende. Daca faceam un IPO atunci ar fi contat profitul", a continuat Marcu.
In 2005 au exista discutii ca firma de servicii medicale sa se listeze la Bursa in 2009-2010, planuri la care s-a renuntat din cauza situatiei de pe pietele de capital.
Desi a pornit la drum cu credite, dezvoltarea ulterioara a companiei nu a urmat aceeasi strategie. Creditele de linii curente sunt, potrivit sefului MedLife, cat cifra de afaceri pe o saptamana. Pe de alta parte, operatorul are depozite bancare de valoare mare, "de care nu ne atingem pentru ca sunt pe sase luni, pe un an".
MedLife intotdeauna a fost foarte lichida, adauga el. "Noi nu ne-am utilizat toti banii de la IFC pentru ca nu am avut nevoie de ei", a mai spus Marcu.
El a cedat in urma cu cativa ani 1% din actiunile firmei directorului de dezvoltare, Ciprian Ciobanu. "Probabil ca in timp se va ajunge ca 5-9% din actiuni sa fie ale managerilor. Probabil. E normal ca in orice institutie oamenii sa fie parte ai succesului", a continuat Marcu.
Dezvoltarea companiei intra acum intr-o noua etapa in conditiile in care actionarii se gandesc din nou la cedarea unui pachet de actiuni fara sa piarda insa controlul.
"Noi daca nu vom obtine pretul corect, nu vom vinde. Ne-am dori ca multiplii EBITDA sa se pastreze in afara crizei, pentru ca domeniul medical este in afara crizei. Este ceva care depinde de piata", spune Marcu.
Deschiderea spitalului Life Memorial Hospital, cel mai mare business privat de acest tip de pe piata locala, si extinderea cu clinici au dus afacerile companiei la 21,2 mil. euro in 2008, si la proiectie de 31,5 mil. euro anul acesta.
Alte businessuri, dar nu din farma
Businessurile familiei Marcu se deruleaza si in alte domenii, precum ambarcatiunile sau investitiile imobiliare, prin intermediul NauticLife.
NauticLife inseamna pe langa ambarcatiuni si alte doua branduri: LifeResidence si LifeResorts.
Prin intermediul acestor doua branduri, investitiile se orienteaza spre domenii precum hotelurile, pensiunile si ansamblurile rezidentiale de lux.
"Obiectivul managerului NauticLife este ca la finele anului 2013 sa fie lider de piata. Inainte de aceasta nu ne propunem nu stiu ce profituri", spune Marcu.
Familia Marcu avea de asemenea planuri pentru un sat de vacanta in Delta Dunarii, unde urmau sa fie derulate investitii de 3,5-4 mil. euro, care insa acum este oprit. Pe de alta parte in businessul LifeResorts sunt cuprinse o casa la Sulina, o casa la Sfantul Gheorghe, un teren la Orsova, investitii pe care Marcu le-a facut cand era in banca. Insa spune ca este "nu este momentul pentru a dezvolta astfel de investitii acum".
Terenurile, cea mai neinspirata decizie
Omul de afacere spune ca cea mai neinspirata decizie pe care a luat-o a fost sa achizitioneze terenuri in urma cu cativa ani in Iasi, Constanta si Brasov, pretul platit atunci fiind similar cu cel pentru constrcutia a trei hiperclinici. La polul opus, la capitolul cea mai inspirata decizie, Marcu noteaza achizitia cladirii din Calea Grivitei. Aceasta cladire este acum si cel mai valoros activ al familiei Marcu. "Inainte de criza anul trecut am avut o oferta de lease-back de 35 mil. euro", afirma Marcu.
Marcu nu se mai implica la nivel de executie in companie, insa este presedintele Consiliului de Administratie.
Ce spune despre
Inceputurile MedLife:
Am avut si am si acum un nume bun in banca. Am spus ca vreau sa iau un credit in doua saptamani altfel pierd cladirea. Era vorba de aceasta cladire (de pe Calea Grivitei - n.red.). Si am luat creditul.
Prima locatie:
Ma gandeam la zona de nord, dar mi-am dat seama ca un greenfield este foarte greu, dar pana la urma ne-am dat cu stangul in dreptul pentru ca a fost mai greu de reparat decat ar fi fost de construit de la zero. Locatia a fost foarte buna.
Actiunile managerilor:
Probabil ca in timp se va ajunge ca 5-9% din actiuni sa fie ale managerilor. Probabil. E normal ca in orice institutie oamenii sa fie parte ai succesului.
Delegarea In cadrul firmei:
Un sef de laborator, si un director de clinica, trebuie sa-si atinga bugetul de cheltuieli pe care si l-a aprobat. Noi lucram pe baza de buget fara nicun fel de echivoc. Bugetul se intocmeste in octombrie - noiembrie.

La 20 de ani de capitalism ZIARUL FINANCIAR aduce in prim plan pe cei care au influentat economia prin afacerile create.

Votati aici oamenii care prin ideile, cunostintele, prin munca si prin norocul lor au devenit cei mai puternici oameni de afaceri autohtoni.

ZIARUL FINANCIAR il va premia in cadrul Galei ZF 2009 pe cel care va aduna cele mai multe voturi.