20 de ani de capitalism - Business-ul familiei Marcu, de la un cabinet medical la 1.000 de angajati in servicii medicale, imobiliare si ambarcatiuni
Autor:
Ioana David
24.05.2009
Familia Marcu, unul dintre cele mai cunoscute nume din
industria serviciilor medicale private, ar putea semna in acest an
cel mai mare exit piata de profil, si una din putinele tranzactii
din 2009, an inghetat de criza economica.
Care au fost inceputurile si cum conduce astazi Mihail Marcu un business care angajeaza aproape 1.000 de oameni si pe care l-a preluat de la mama sa, medicul pediatru Mihaela Cristescu, in 2004?
In 1996 Mihaela Cristescu cumpara un apartament pentru fiul
sau Mihail Marcu, astazi presedintele MedLife, pe care insa il
transforma intr-o policlinica in care lucrau patru doctori si o
asistenta.
Initial functionau trei cabinete, care s-au extins treptat,
iar dupa trei ani a aparut si laboratorul, suprafata totala ocupata
ajungand la 440 mp.
"Extinderea a venit firesc, fara un business plan. A fost o
idee de finalitate medicala, insa m-a ajutat si faptul ca am vazut
niste clinici in Vest.", spune Mihaela Cristescu, fondatoarea
MedLife.
In
momentul in care a venit la conducerea companiei cu o cifra de
afaceri de 1,5 mil. euro la acea vreme, Mihail Marcu avea
experienta de vicepresedinte al RoBank, la care a renuntat pentru
ca era constient ca poate face mai multi bani.
"De atunci l-am lasat sa faca ce vrea si din cand in cand mai
exista divergente de opinie care in ultima perioada s-au mai
ameliorat, pentru ca mi-am dat seama ca ce face, face bine. Cand a
venit, policlinica mergea, eram pe profit, aveam bani in banca",
spune Mihaela Cristescu. Clinicile private beneficiaza de unele
dintre cele mai mari marje de profit din economie, dar si de
ritmuri de cresteri de doua cifre.
"Nebunul" care a plecat din banca
"Aveam 3 mld. de lei vechi in cont si ma gandeam cum sa fac sa
cresc. Din punct de vedere personal eram putin uimit ca mi se
murdareau manecile la camasa. Cand lucram in banca aveau grija de
mine secretara, soferul si omul de protocol. La MedLife, stateam la
un birou mic cu un laptop in fata, sase oameni in incapere", spune
Mihail Marcu, astazi presedintele si unul dintre actionarii
MedLife.
Inca de la inceput actionarii nu au primit dividende, tot
profitul fiind reinvestit.
"Noi ca familie aveam case si masini inainte de MedLife. Casa
in care locuiesc in Mogosoaia o am din 1998. Noi nu ne-am crescut
stilul de viata neaparat datorita MedLife", spune Marcu.
Planul de afaceri cu care a plecat la drum a fost ca in patru
ani sa devina lider de piata, desi la acea vreme firma era departe
de un loc intre primii zece jucatori din servicii medicale.
Proiectul nu era insa foarte credibil pentru ceilalti membri ai
familiei implicati in business, mama sa si fratele Nicolae
Marcu.
"Nu am crezut ca o sa se intample. Dezvoltarea MedLife o
vedeam ca si pana atunci", spune fondatoarea MedLife.
Absolvent al Facultatii de Matematica si cu background bancar,
seful MedLife a trebuit mai intai sa se adapteze unui business
medical.
"La inceput intrebam care este aparatul si care este noptiera.
M-am apucat si am discutat ce inseamna fiecare lucru, m-am uitat in
fiecare laborator", spune el. Primul pas pe care l-a gandit pentru
dezvoltarea companiei a fost gasirea unei cladiri in care sa mute
structura existenta, iar experienta din banca si relatiile persoane
i-au permis sa contracteze creditul de care avea nevoie pentru a
face acest lucru.
"Am avut si am si acum un nume bun in banca. Am spus ca vreau
sa iau un credit in doua saptamani altfel pierd cladirea. Era vorba
de aceasta cladire (de pe Calea Grivitei - n.red.). Si am luat
creditul", spune Marcu.
Cum a ales locatia?
"Ma gandeam la zona de nord, dar mi-am dat seama ca un
greenfield este foarte greu, dar pana la urma ne-am dat cu stangul
in dreptul pentru ca a fost mai greu de reparat decat ar fi fost de
construit de la zero. Locatia a fost foarte buna. Imi amintesc ca
unul dintre competitorii nostri mi-a spus ca sunt nebun daca am
plecat din banca si vreau sa fac business pe Grivita la capatul
pamantului. Am stat un pic pe ganduri: oare are dreptate?", isi
aminteste Marcu
Un pacient, doi pe medic
In momentul in care a deschis aceasta prima clinica, a decis
ca medicii sa fie angajati cu contract full -time si nu cu
colaboratori. La acea data functionau 25 de cabinete.
"Aveam cate un pacient, doi pe medic. A aduce medicii opt ore
pe zi este un risc. Stateam si ma uitam cu directorul de vanzari: 2
pacienti la oftalmologie, doi la ORL, si asa mai departe", spune
Marcu.
Noua clinica a inceput sa functioneze in 2005, iar lucrarile
de constructie au fost facute de o firma specializata din grup
NauticLife. Astazi NauticLife se ocupa si de importul de
ambarcatiuni dar si cu businessuri in imobiliare.
Pentru a merge mai departe cu extinderea, actionarii au decis
sa mearga pe mana unui consultant si au contactat IFC
Advisory.
"Ideile de business au fost ale noastre, ei mai degraba ne-au
ajutat sa le structuram. Dupa ce am construit clinica, au inceput
investitorii sa ne caute, in ideea de a face un spital. Am spus
atunci ca da, si ne gandeam sa folosim propriile resurse, insa
sfatul IFC a fost sa luam un partener", afirma Marcu.
Sfatuiti de IFC Advisory, actionarii au atras chiar divizia de
investitii a Bancii Mondiale, IFC printr-o majorare de capital de 5
mil. euro si un imprumut ce aveau sa sustina dezvoltarea viitoare a
firmei.
"Eu am fost impotriva tot timpul. Nu stiam ce se va intampla
si ma gandeam ca daca ne merge atat de bine de ce sa pierdem bani,
pentru ca am platit o anumita suma pentru consultanta. Spunandu-mi
toata lumea ca nu va fi bine, un an de zile am suferit foarte tare.
Cred ca si cu el (IFC - n.red.) si fara el, aceasta policlinica tot
ar fi mers", spune Mihaela Cristescu.
In ceea ce priveste implicarea IFC in business, Mihail Marcu
spune ca nu a fost foarte mare insa au cerut inca de la inceput un
management corporatist.
"Un sef de laborator si un director de clinica trebuie sa-si
atinga bugetul de cheltuieli pe care si l-a aprobat. Noi lucram pe
baza de buget fara nicun fel de echivoc. Bugetul se intocmeste in
octombrie - noiembrie", mai spune Marcu.
Profitul operational, o prioritate
Desi bugetele sunt flexibile, seful MedLife afirma ca au
existat si cazuri in care s-a solicitat o modificare a bugetului
dupa primul trimestru care insa a fost respinsa. Principalii
indicatori la care se uita sunt acum nivelul profitului operational
(EBITDA) si cel al vanzarilor.
"Noi nu luam dividende. A face profit net sau profit brut
pentru noi nu are nicio relevanta. Nu s-a pus niciodata problema ca
aceasta firma sa traiasca din dividende. Daca faceam un IPO atunci
ar fi contat profitul", a continuat Marcu.
In 2005 au exista discutii ca firma de servicii medicale sa se
listeze la Bursa in 2009-2010, planuri la care s-a renuntat din
cauza situatiei de pe pietele de capital.
Desi a pornit la drum cu credite, dezvoltarea ulterioara a
companiei nu a urmat aceeasi strategie. Creditele de linii curente
sunt, potrivit sefului MedLife, cat cifra de afaceri pe o
saptamana. Pe de alta parte, operatorul are depozite bancare de
valoare mare, "de care nu ne atingem pentru ca sunt pe sase luni,
pe un an".
MedLife intotdeauna a fost foarte lichida, adauga el. "Noi nu
ne-am utilizat toti banii de la IFC pentru ca nu am avut nevoie de
ei", a mai spus Marcu.
El a cedat in urma cu cativa ani 1% din actiunile firmei
directorului de dezvoltare, Ciprian Ciobanu. "Probabil ca in timp
se va ajunge ca 5-9% din actiuni sa fie ale managerilor. Probabil.
E normal ca in orice institutie oamenii sa fie parte ai
succesului", a continuat Marcu.
Dezvoltarea companiei intra acum intr-o noua etapa in
conditiile in care actionarii se gandesc din nou la cedarea unui
pachet de actiuni fara sa piarda insa controlul.
"Noi daca nu vom obtine pretul corect, nu vom vinde. Ne-am
dori ca multiplii EBITDA sa se pastreze in afara crizei, pentru ca
domeniul medical este in afara crizei. Este ceva care depinde de
piata", spune Marcu.
Deschiderea spitalului Life Memorial Hospital, cel mai mare
business privat de acest tip de pe piata locala, si extinderea cu
clinici au dus afacerile companiei la 21,2 mil. euro in 2008, si la
proiectie de 31,5 mil. euro anul acesta.
Alte businessuri, dar nu din farma
Businessurile familiei Marcu se deruleaza si in alte domenii,
precum ambarcatiunile sau investitiile imobiliare, prin intermediul
NauticLife.
NauticLife
inseamna pe langa ambarcatiuni si alte doua branduri: LifeResidence
si LifeResorts.
Prin intermediul acestor doua branduri, investitiile se
orienteaza spre domenii precum hotelurile, pensiunile si
ansamblurile rezidentiale de lux.
"Obiectivul managerului NauticLife este ca la finele anului
2013 sa fie lider de piata. Inainte de aceasta nu ne propunem nu
stiu ce profituri", spune Marcu.
Familia Marcu avea de asemenea planuri pentru un sat de
vacanta in Delta Dunarii, unde urmau sa fie derulate investitii de
3,5-4 mil. euro, care insa acum este oprit. Pe de alta parte in
businessul LifeResorts sunt cuprinse o casa la Sulina, o casa la
Sfantul Gheorghe, un teren la Orsova, investitii pe care Marcu le-a
facut cand era in banca. Insa spune ca este "nu este momentul
pentru a dezvolta astfel de investitii acum".
Terenurile, cea mai neinspirata decizie
Omul de afacere spune ca cea mai neinspirata decizie pe care a
luat-o a fost sa achizitioneze terenuri in urma cu cativa ani in
Iasi, Constanta si Brasov, pretul platit atunci fiind similar cu
cel pentru constrcutia a trei hiperclinici. La polul opus, la
capitolul cea mai inspirata decizie, Marcu noteaza achizitia
cladirii din Calea Grivitei. Aceasta cladire este acum si cel mai
valoros activ al familiei Marcu. "Inainte de criza anul trecut am
avut o oferta de lease-back de 35 mil. euro", afirma Marcu.
Marcu nu se mai implica la nivel de executie in companie, insa
este presedintele Consiliului de Administratie.
Ce spune despre
Inceputurile MedLife:
Am avut si am si acum un nume bun in banca. Am spus ca vreau
sa iau un credit in doua saptamani altfel pierd cladirea. Era vorba
de aceasta cladire (de pe Calea Grivitei - n.red.). Si am luat
creditul.
Prima locatie:
Ma gandeam la zona de nord, dar mi-am dat seama ca un
greenfield este foarte greu, dar pana la urma ne-am dat cu stangul
in dreptul pentru ca a fost mai greu de reparat decat ar fi fost de
construit de la zero. Locatia a fost foarte buna.
Actiunile managerilor:
Probabil ca in timp se va ajunge ca 5-9% din actiuni sa fie
ale managerilor. Probabil. E normal ca in orice institutie oamenii
sa fie parte ai succesului.
Delegarea In cadrul firmei:
Un sef de laborator, si un director de clinica, trebuie sa-si
atinga bugetul de cheltuieli pe care si l-a aprobat. Noi lucram pe
baza de buget fara nicun fel de echivoc. Bugetul se intocmeste in
octombrie - noiembrie.
La 20 de ani de capitalism ZIARUL FINANCIAR aduce in prim plan pe cei care au influentat economia prin afacerile create.
Votati aici oamenii care prin ideile, cunostintele, prin munca si prin norocul lor au devenit cei mai puternici oameni de afaceri autohtoni.
ZIARUL FINANCIAR il va premia in cadrul Galei ZF 2009 pe cel care va aduna cele mai multe voturi.