Clima: Previziuni fara aer

Autor: Alexandru Anghel 27.05.2009
Degringolada din sectorul electronicelor si electrocasnice a impins principalii retaileri si importatori spre derularea operatiunilor mai mult pe intuitie decat pe bugete clare de vanzari, estimarile fiind redundante in conditiile in care comportamentul consumatorului este atipic si iresponsiv la oferte, iar incasarile s-au redus in medie cu 40% in primele luni ale anului.


Vanzarile de aparatura de aer conditionat nu fac exceptie de la tendintele industriei, iar retailerii si importatorii evita sa anunte cifre pregatindu-se in schimb pentru un nivel al cererii oscilant.

„Este dificil sa prognozezi acum orice fel de vanzari si trebuie sa realizam o apropiere mai mare fata de consumator. Cred ca pentru urmatoarele doua luni suntem pregatiti pentru orice", a spus Jiri Rizek, directorul general al companiei Flamingo, al treilea retailer de electrocasnice din Romania, in functie de cifra de afaceri raportata pentru 2008.
Daca anul trecut reprezentantii Flamingo se asteptau ca romanii sa cheltuie in medie 100 de euro pentru aparatura de aer conditionat, iar produsele achizitionate cu predilectie vara urmau sa aduca 20% din vanzarile anuale ale companiei, adica 40 de milioane de euro, in 2009 orice evolutie este posibila.
„Nu vreau sa emit estimari pentru ca piata este dificila, iar comportamentul de achizitie este foarte volatil si cu predictibilitate redusa. Vom putea face insa fata si vom avea aparate de la 800 de euro (gama entry level - n. red) pana la cele de design ( din segmentul de pret superior - n. red.), daca vom avea cerere", a spus Rizek.
Potrivit importatorului si distribuitorului de aparate de aer conditionat Daikin, in 2008 piata de profil a ajuns la aproximativ 100 mil. euro, in crestere cu 53% fata de anul 2007, cand s-a inregistrat o valoare de 65 mil. euro. „Pentru acest an se estimeaza o crestere mai temperata, dependenta de evolutia crizei si a pietei imobiliare", apreciaza Ileana Popescu, managing director al Daikin Romania.
Astfel, in cazul in care sectorul de retail va cumula o apreciere de 5-10%, valoarea cumulata ar putea ajunge la maximum
110 milioane de euro. Cum multe proiecte rezidentiale amana finalizarea sau constructia unor etape ale proiectelor de dezvoltare, prognoza este plauzibila.
Exista insa si proiecte in curs de livrare, si chiar daca targurile imobiliare inregistreaza rar vanzari, cei care au receptionat casele platite anul trecut vor avea nevoie de un aparat de aer conditionat.
Retailerul de electronice si electrocasnice Altex, care ocupa primul loc in industrie in functie de vanzari, estima in 2008 ca va comercializa circa 60.000 de aparate de aer conditionat, aproximativ jumatate din produsele din piata.
Importatorul LG Electronics, unul dintre cele mai importante branduri in functie de vanzarile de aparate de aer conditionat, este insa mai precaut si prognozeaza o stagnare a vanzarilor din aceasta nisa. In schimb, la fel ca si Flamingo, cauta sa inteleaga mai bine consumatorul.
„Pentru 2009, LG isi propune sa continue cresterea pe piata locala si consolidarea brandului prin dezvoltarea unei strategii axate pe intarirea relatiei cu consumatorii. Echipamentele de climatizare reprezinta una dintre categoriile cheie de produse pe care LG Electronics se va concentra in 2009, alaturi de televizoarele LCD si telefoanele mobile", explica reprezentantii companiei. 
Consumatorul privat face piata. Jucatorii din piata apreciaza ca actuala conjunctura economica cat si evolutia nivelului de trai din ultimii ani au determinat consumatorii sa constientizeze importanta si functiile unui astfel de aparat, devenind mai pretentiosi si aducand criterii suplimentare in procesul de achizitie.
„Mai mult, cresterea cererii in extrasezon este un indicator al faptului ca echipamentele de climatizare nu mai sunt considerate produse sezoniere, consumatorii devenind din ce in ce mai avizati", afirma reprezentantii LG Electronics. Compania a realizat in 2008 vanzari de circa 16 milioane de euro pe segmentul de climatizare, dublu fata de anul anterior.
In Romania cea mai mare parte a vanzarilor de aparate de aer conditionat este realizata in sectorul privat, aproximativ 55%, restul fiind in domeniul comercial. Concentrarea pietei este realizata de Capitala, circa 50% din numarul de unitati comercializate fiind achizitionate in Bucuresti.
„Pentru 2009 ne asteptam la o crestere a segmentului de consumatori interesati de functiile inovatoare ale echipamentelor de climatizare, precum reducerea consumului de energie, protejarea sanatatii sau a mediului", au spus reprezentantii LG.
Este de inteles de ce producatorul japonez urmareste aceasta tendinta in piata, din moment ce in 2008 cererea pentru echipamente premium din propriul portofoliu s-a apreciat cu 36%.
In acelasi fel, si Daikin este concentrata pe diversificarea gamei, reteaua de distributie ramanand in planul secund in ceea ce priveste prioritatile de dezvoltare.
„Odata cu introducerea produselor de refrigerare industriale si a pompelor de caldura, vom dezvolta, de asemenea, si reteaua de distributie pe trei niveluri", afirma Popescu de la Daikin Romania. In prezent distributia este realizata prin parteneri.