Interbrands: Marjele de castig din distributie vor fi asigurate de nise de piata

Autor: Mihaela Popescu 07.06.2009

Segmentele mici de piata sau nisele raman si in conditii de criza cele mai dinamice si devin miza principala a distribuitorilor pentru imbunatatirea profitabilitatii, spune Rand Sherif, CEO-ul Interbrands, cea mai mare companie de distributie a bunurilor de larg consum.

"Piata bunurilor de larg consum transmite semnale diferite, fiecare segment reactioneaza diferit la criza. In volum, segmentul tigarilor a scazut cu cateva procente in T1, sub 10%. Sunt segmente care inregistreaza cresteri robuste - condimentele, produsele pentru bebelusi -, in timp ce produsele de stricta necesitate, precum samponul, aparatele de ras, isi continua trendul ascendent", spune Sherif.
 Distribuitorul a avut in primul trimestru al anului un declin de 35% al vanzarilor in lei exluzand tigaretele, comparativ cu T1 din 2008. Incluzand tigarile (BAT), vanzarile de produse distribuite de Interbrands s-au majorat cu 10% in intervalul mentionat, datorita cresterii accizelor la tutun.
In ciuda declinului vanzarilor, profitul operational - EBITDA a inregistrat o crestere importanta in primele patru luni ale anului, ajungand la 6,5 mil. lei, fata de valoarea de 0,5 mil. lei din perioada similara din 2008. In acelasi interval, compania si-a eliminat pierderile: in T1 a raportat un profit brut de 2,1 mil. lei, dupa ce in trimestrul intai din 2008 inregistrase o pierdere de 4,2 mil. lei.
"Imbunatatirea profitabilitatii este efectul masurilor luate la nivelul managementului capitalului de lucru: am redus valoarea datoriilor catre banci, am diminuat creditele acordate comerciantilor. In ceea ce priveste EBITDA, avansul s-a datorat cresterii marjelor si masurilor de eficientizare a operatiunilor", explica CEO-ul Interbrands.
 
Intra pe segmente mici de piata
In acest an, Interbrands vizeaza in principal extinderea portofoliului de produse distribuite. Dupa ce la finele lui 2008 a semnat parteneriate cu producatorii Henkel (pentru adezivii Loctite si Moment) si Mayborn - cel mai mare producator englez de accesorii pentru bebelusi - brandul Tommee Tippee), in acest an compania a pus doua branduri noi pe lista produselor distribuite, Bourjois (cosmetice) si Love Plus (prezervative).
Distribuitorul intra astfel pe segmente mici de piata, dupa ce in ultimii ani business-ul de baza a venit din distributia de tigarete (cea mai mare piata din sectorul FMCG) si produse de ingrijire a corpului, o piata estimata la cateva sute de milioane de euro.
"Nisele de piata sunt foarte dinamice, comparativ cu segmentele foarte dezvoltate, si ne permit sa avem marje mai mari. Ne uitam insa la toate segmentele si suntem deschisi pentru parteneriate cu producatori mari, dar si mici".
Fiecare parteneriat nou genereaza nevoia realizarii unor investitii suplimentare in companie, care sunt finantate din profit, potrivit lui Sherif.
Noile parteneriate nu vor compensa insa in acest an declinul vanzarilor inregistrat pe segmentele mari de piata, potrivit lui Sherif. Acesta a mai explicat ca declinul de 35% al vanzarilor din T1 pe categoriile exluzand tigaretele a fost generat de o schimbare in colaborarea cu P&G (din acest an, producatorul isi distribuie singur produsele din categoria beauty care in retelele mari de magazine) si de scaderea abrupta a vanzarilor diviziei de produse de folosinta indelungata.
Cifra de afaceri totala a Interbrands s-a ridicat anul trecut la 4,4 mld. lei (1,1 mld euro), fata de 3,5 mld. lei cu un an in urma, potrivut datelor comunicate de companie. In ultimii ani, compania a inregistrat ritmuri de crestere ale afacerilor de 20-30%.
Pe piata locala, Interbrands este cea mai mare companie specializata pe distributia bunurilor de larg consum. Principalul actionar al Interbrands este Elias Sarkis, un antreprenor de origine libaneza.