Magazinele online de produse bio sunt pe val, cu cifre de afaceri de peste 100.000 de euro in primul an

Autor: Cristina Rosca 10.06.2009
Produsele bio nu mai reprezinta o noutate pe piata locala, dupa ce trendul din Statele Unite sau Europa de Vest a ajuns si in Est. Cifrele de afaceri de peste 100.000 de euro dupa primul an de functionare si marjele de profit de peste 10% par a fi motive suficiente pentru ca acest tip de afacere sa castige teren.


In vara lui 2008, Nicoleta Micu si Radu Ionescu aduceau pe piata din Romania Biomania - un magazin online de produse bio. Compania devenea activa in luna decembrie a aceluiasi an. Motivatia din spatele acestei afaceri a fost atat de natura personala, cat si de natura practica. "Am decis sa dezvolt o afacere in acest domeniu in primul rand pentru ca atat eu, cat si familia mea suntem consumatori de alimente bio, iar in al doilea rand pentru ca oferta de pe piata romaneasca era la acel moment destul de saraca. Am vazut in acest lucru o oportunitate si am decis sa investesc", marturiseste antreprenoarea.

La 38 de ani, cand a deschis acest business Nicoleta Micu nu se putea baza pe o experienta in domeniu. Timp de zece ani ocupase pozitia de director de marketing in cadrul unei companii italiene ce activa in industria incaltamintei. Evaluarea pietei romanesti, decizia asupra modelului de business, participarea in cadrul targurilor internationale de profil, contactarea furnizorilor locali si stabilirea bazei de produse cu care afacerea va porni la drum au fost principalele etape, care timp de opt luni au precedat lansarea companiei.
Bazele companiei au fost puse cu aproximativ 100.000 de euro, suma ce s-a indreptat catre amenajarea sediului si a spatiilor de depozitare, achizitionarea de mijloace de transport, achizitia produselor, constructia si dezvoltarea site-ului si promovarea biomania prin campanii de marketing relational.
Dupa aproape un an de la lansare, magazinul online ofera o gama variata de peste 300 de produse diferite, de la produse de baza la lactate, paste, bauturi, fructe si legume. Acestea pot fi livrate atat in Bucuresti, cat si in toata tara in maxim 24 de ore, prin propriul sistem de distributie sau prin intermediul firmelor de curierat. Ele se mai gasesc in cadrul unor lanturi de cofetarii si farmacii cu care compania colaboreaza.
Preturile acestor produse variaza in functie de categoria din care fac parte. "Comparativ cu produsele conventionale, preturile produselor bio sunt mai ridicate, lucru firesc tinand cont ca toate produsele folosesc ingrediente provenite din agricultura biologica", afirma femeia de afaceri. Astfel, o salata bio este 3 lei, un pachet de spaghete bio de 500 de grame este 9 lei, un pachet de biscuiti bio din faro de 300 de grame este 27 de lei, in timp ce un borcan de miere bio din portocal este 35 de lei.
Clientii tinta ai companiei sunt persoanele fizice, iar gama bogata de produse ajuta la intampinarea dorintelor tuturor membrilor familiei. "Avem o gama foarte bogata de alimente bio pentru copii. De asemenea, o parte a produselor pe care le comercializam sunt destinate persoanelor cu nevoi alimentare speciale - intoleranta la gluten, lactoza etc. Vrem ca Biomania.ro sa fie perceput ca un one-stop bio shop, unde se pot gasi toate produsele alimentare bio necesare", spune Nicoleta Micu.
Compania isi desfasoara activitatea pe o piata inca in crestere.
"In ultima perioada au existat jucatori care s-au lansat pe piata, dar numai timpul si consumatorii ne vor spune care sunt cei care vor rezista. Pentru a ne mentine pe aceasta piata cautam permanent sa diversificam gama de produse pe care le oferim, si facem eforturi pentru a identifica si stabili relatii contractuale cu furnizori care ne pot asigura servicii si produse de calitate", a mai spus intreprinzatoarea.
Pentru a se ocupa de aceasta afacere, la ora actuala pentru Biomania.ro lucreaza trei angajati permanenti si trei parteneri implicati in managementul acestui proiect. Activitatile legate de dezvoltarea site-ului si cele de marketing relational sunt externalizate insa catre o firma de profil.
Despre viitor, Nicoleta Micu spune ca doreste ca aceasta companie sa se consolideze si sa se dezvolte. Pentru 2009, intreprinzatoarea estimeaza o cifra de afaceri de peste 100.000 de euro si o marja medie de profit de 20-25%.
Eugen Totilca a absolvit Faculatatea de Management, iar in prezent este masterand la Publicitate. El este totodata si proprietarul magazinului online de produse naturiste Mamanatura.ro. Intotdeauna l-au pasionat limbajele de programare. Incepand cu 1999, increzator in posibilitatile pe care le oferea internetul la acel moment, a construit alaturi de un prieten propria platforma software pentru e-commerce. Destinatia initiala a acesteia era vanzarea online de carte. Primul magazin online, Librariaonline.ro, se gaseste si astazi in portofoliul omului de afaceri.
Inceputul a fost dificil. "In acei primi ani de pionierat, interesul fata de cumparaturile online era foarte scazut in Romania, comenzile erau destul de putine, iar cu profitul obtinut nu puteai sustine o crestere semnificativa a afacerii", marturiseste antreprenorul. Solutia gasita a fost dezvoltarea in paralel a unor aplicatii software pentru diverse companii. "Cu banii castigati din aceste colaborari am reusit sa investim in sustinerea si dezvoltarea proiectului de e-commerce. In timp, rezultatele au inceput sa apara", adauga el.
Acesta a fost considerat un moment prielnic pentru extindea afacerilor, marturiseste intreprinzatorul, care detine in prezent trei magazine online, o librarie, un magazin de produse naturiste si un magazin de articole sportive. El spune ca nu a dorit construirea unui e-mall, ci a sustinut mentinerea independentei acestora, pentru a pastra "prospetime" la nivel de management.
"Din 2004 afacerea se sustine din resurse proprii. Cresterea vanzarilor s-a datorat automatizarii tuturor proceselor aparute in preluarea, procesarea si livrarea comenzilor, precum si aplicarii unui plan de marketing strucuturat dupa dictonul 'incet, dar sigur'", recunoaste Eugen Totilca.
Anul trecut cele trei magazine online au obtinut vanzari de 1,5 mil. euro, iar pentru 2009 este asteptata o crestere a cifrei de afaceri pana la 2 mil. euro, cu o marja de profit de 11-15%.
Afacerea a debutat in urma cu aproape un deceniu cu doi angajati, respectiv cei doi parteneri care au pus bazele afacerii. Astazi numarul lor se ridica la aproximativ 20.
Nivelul ridicat al concurentei existente pe fiecare segment de piata a cerut masuri inovatoare pentru ca afacerile sa prospere.
"Am implementat in proiectul propriu servicii revolutionare pentru piata site-urilor de comert electronic din Romania, care au adaptat firma noastra la exigentele tot mai crescute venite din partea clientilor. Aici pot sa amintesc de modalitatea de plata cu cardul si serviciul de "customer-support real-time" pe baza aplicatiilor de webchat etc.", isi aminteste Eugen Totilca.
Despre situatia actuala si despre criza financiara, intreprinzatorul spune ca nu reprezinta inca o problema. "Deocamdata nu am avut timp sa ma gandesc la ea. In permanenta facem eforturi sa nu intram in criza de timp, iar cel mai frica ne este de criza de idei", recunoaste el.
 
Biomania.ro
 
Mamanatura.ro