Companiile de curierat intra pe profit inca din primul an de activitate si se bat in preturi si servicii cu gigantii din piata

Autor: Cristina Roşca 16.06.2009
De la servicii de curierat oferite la nivel local la o retea de distributie in toata tara, de la investitii de cateva zeci de mii de euro la cifre de afaceri de cateva milioane de euro, de la 4 la peste 100 de angajati, firmele mici de curierat pornite de la zero se bat cu gigantii dintr-o piata cu o concurenta acerba.


Compania de curierat Sameday Courier a fost infiintata in anul 2007 de Octavian Badescu, fiind primul "brand name" al antreprenorului din acel an. "Am demarat majoritatea proiectelor antreprenoriale in 2007. Celelalte activitati au avut domenii diferite, dar oarecum conexe. Toate afacerile le-am demarat pornind de la o serie de atuuri pe care le aveam deja din businessurile demarate anterior", marturiseste omul de afaceri.

A intrat in acest domeniu cu o noua afacere pentru ca "este zona pe care istoric o controlez cel mai bine din punctul de vedere al know-how-ului specific, astfel, alegerea initiala a venit de la sine," declara Octavian Badescu. Activitatea in domeniul curieratului si-a inceput-o in 2001, ca agent de vanzari. A evoluat ulterior ca key account, director de vanzari, director general, respectiv asociat minoritar intr-o alta companie, de tip generalist, specializata pe Bucuresti.
El crede ca in momentul in care decizi sa incepi o afacere trebuie sa pleci la drum cu cel putin un avantaj competitiv, fie bani, fie know-how, un client ancora pe care il ai inca de la inceput, un furnizor ieftin sau un partener de baza.
Omul de afaceri mai spune ca in momentul in care a decis sa opteze pentru o afacere proprie in domeniu existau doua zone de interes neacoperite pe piata - livarea in aceeasi zi la nivel local, national si international, si curieratul regional.
"Am pornit doua proiecte distincte, prin doua branduri, Sameday Courier, care viza livrarea in aceeasi zi, si Regional Express, care oferea servicii de curierat in zona centrala sudica si de sud-est a tarii. Ulterior, am luat o decizie strategica transformand Regional Express intr-un serviciu unicat oferit de catre Sameday Courier, focalizand investitiile pe brandul cu potential de impact mai puternic", afirma Octavian Badescu.
La 31 de ani infiinta compania Sameday Courier. Ulterior, a mai cooptat un partener, Lucian Baltaru, in prezent director executiv al companiei.
In prezent compania ofera intreaga gama de servicii de curierat, utilizand fie resurse proprii, fie subcontractori. "Specializarea noastra sunt serviciile cu livrare in aceeasi zi. Putem livra in mai putin de o ora in Bucuresti, in cateva ore in orice punct din tara si in maximum o zi in Europa", spune intreprinzatorul Sameday Courier.
Preturile serviciilor depind foarte mult de tipul acestora, de volum, greutate, destinatie si timp de livrare. Gama de pret debuteaza de la 1 euro si urca la 500-1.000 de euro pentru livrarile internationale in regim "same day". Livrarile in regim next-day, adica livrarea efectuata in urmatoarea zi, au preturi semnificativ mai mici, " de 1-2 cifre, in functie de parametrii evocati anterior".
Serviciile oferite de Sameday Courier se adreseaza in special companiilor care au nevoie de livrari rapide si sigure, de livrari la ore prestabilite sau in afara programului normal de lucru, sau de diferite tipuri de servicii particularizate.
Aceste activitati solicita in prezent peste 100 de oameni care colaboreaza cu compania full-time sau part-time. La inceput, in februarie 2007, proiectul a debutat cu doar 4 anagajati. Investitia initiala a fost de circa 50.000 euro, fonduri vitale pentru punerea bazelor companiei, marketing minimal si acoperirea cheltuielilor operationale pana la punctul de break-even care a aparut dupa cateva luni, potrivit antreprenorului. In 2008, cifra de afaceri a grupului a fost de circa 800.000 de euro, din curierat si drop-mail - livrari adresate si neadresate, cu ponderi aproximativ egale.
Pentru anul viitor, la nivel de grup se asteapta o cifra de afaceri cumulata de aproximativ 2 mil. euro, curieratul aducandu-si ca si celelalte sectiuni aportul, cu o marja de profit de 5-15%.
Tiberius Boncu a pus bazele afacerii pe care o conduce astazi - Business Courier - la 26 de ani, dupa 3 ani si jumatate in care a cochetat cu sectorul bancar. Aici s-a confruntat cu o serie de situatii care l-au facut sa realizeze ca sectorul de curierat avea deficiente. "O serie de documente aferente contractelor pe care le incheiam in sectorul bancar erau primite dupa cinci pana la sapte zile", marturiseste omul de afaceri. In acel moment a decis ca se poate lucra la acest domeniu si ca poate aduce ceva nou pe aceasta piata. A intrat, dupa cum marturiseste el, "cu ochii inchisi", fara sa aiba "nici macar jumatate de ora de experienta".
Lucrurile au demarat greu, lipsa personalului calificat fiind principala problema. Firma si-a inceput activitatea intr-o garsoniera, si fara sa detina niciun vehicul. "Dezvoltarea a fost lenta. Primul an a fost dificil, in principal din cauza faptului ca nu eram cunoscuti pe piata." Odata cu primul client, Coty Romania, lucrurile au inceput sa ia o alta turnura. La inceput, compania oferea servicii variate, Express, Business sase ore, Business 24 ore, Business international - solutii Business to Business. Acum serviciul Express a fost eliminat, eforturile fiind concentrate pe celelalte. "Ne concentram atentia catre segmentul business din piata serviciilor de curierat, segment care solicita o permanenta si rapida nevoie de comunicare."
La aproape patru ani de la inceput, Business Courier ofera servicii in regim de curierat local, national si international segmentului business din Romania. Impreuna cu o alta firma din domeniu, "compania detine oameni care se ocupa de serviciile nationale de curierat, in principalele 43 de orase ale tarii", declara Tiberiu Boncu. "Am impartit tara intre noi, si acum noi suntem prezenti in 20 de orase, iar partenerii nostri in 23", a adaugat acesta. Compania livreaza insa in 426 de orase, prin intermediul altor firme subcontractate, conform informatiilor companiei.
Desi activeaza pe o piata cu multi jucatori, Tiberiu Boncu considera ca "nu se poate vorbi de o competitie acerba, in conditiile in care majoritatea actorilor fac concesii la nivel calitativ pentru a putea castiga lupta preturilor". Fiind o piata cu "argumente de negociere limitate, batalia se da asupra pretului, si mai putin asupra serviciilor conexe", adauga acesta.
Antreprenorul marturiseste ca desi acum activeaza pe piata companiilor de nivel mediu, a pornit la drum cu doi angajati. Acum numarul acestora se ridica la 42, iar marea parte a lor este axata pe serviciile efective de curierat.
Investitia initiala a fost finantata cu fonduri proprii, marturiseste omul de afaceri. "Ulterior afacerea s-a autofinantat in mare parte, si doar intr-o mica masura se poate vorbi de credite bancare."
"Afacerea s-a dovedit o alegere inspirata. Dupa primul an de activitate compania a intrat pe profit", spune cel ce detine compania. Cifra de afaceri in 2007 a fost de aproximativ 168.000 de euro, iar profitul de 10.000 de euro. In primele zece luni de activitate ale lui 2008 cifra de afaceri a ajuns la aproximativ 290.000 de euro, iar marja de profit estimata este de 20-30%, conform datelor oferite de companie.