Cea mai mare firma de leasing: Se fura 10 masini pe luna

Autor: Angela Placinta 16.06.2009

O forma de fraudare a firmelor de leasing de catre clienti care nu isi mai pot plati ratele este, pe langa avariere si incendiere intentionata, inscenarea furtului masinii, fenomen care a luat amploare de la inceputul anului, spune Dan Constantinescu, directorul executiv de vanzari al UniCredit Leasing Corporation, cea mai mare companie de pe piata de profil.

"S-au inmultit furturile de masini in leasing in ultima perioada, noi avem aproximativ zece cazuri pe luna si, in general, este vorba de masini scumpe. E normal ca intr-o perioada de criza sa fie tentative de frauda mai multe, pentru ca multi nu isi mai pot plati ratele si cauta metode pentru a iesi din aceasta situatie", afirma Constantinescu.
In cazul furtului, avarierii sau incendierii intentionate a masinii, clientul are sanse sa primeasca o parte din despagubirea platita de asigurator.
Din acest motiv, de la inceputul acestui an a crescut numarul clientilor care au probleme cu plata ratelor si care, in loc sa ii returneze masina firmei de leasing, insceneaza un accident sau un furt.
"In caz de dauna totala primim despagubirea de la asigurator, acoperim cheltuielile noastre, iar ce ramane ii revine clientului. Astfel, clientul are un potential castig daca nu se demonstreaza ca a fost vorba de o frauda. Daca insa se demonstreaza acest lucru, asiguratorul nu plateste nicio despagubire, iar firma de leasing are dreptul sa actioneze clientul in judecata pentru a-si recupera pierderea", explica directorul executiv al UniCredit Leasing.
Razvan Diaconescu, directorul general al Impuls Leasing, una din primele zece companii din aceasta piata, spune ca in urma unei daune totale clientul poate sa isi recupereze aproape toata suma platita sub forma de avans si rate pentru masina. "N-am avut inca niciun caz de avariere intentionata a masinii de catre client. Daca el returneaza masina pentru ca nu isi mai poate plati ratele, firma de leasing se poate indrepta impotriva lui pentru a-si recupera pierderile, in functie de ce prevede contractul. Daca insa este o dauna totala, clientul poate sa primeasca de la asigurator 80-90% din tot ce a platit", explica Diaconescu.
Deoarece de la inceputul anului s-au inmultit fraudele realizate cu masini in leasing, asiguratorii si-au consolidat departamentele de investigatii. O investigatie a unui caz despre care se presupune ca este o frauda dureaza, de obicei, o luna-doua, sustine directorul general al Astra Asigurari, a treia companie din piata asigurarilor generale.
"Cazurile de frauda se demonstreaza foarte greu, o investigatie dureaza o luna sau doua. Acest tip de fraude s-au inmultit in acest an, chiar de curand am avut un caz pe care acum il cercetam: doua camioane in leasing au luat brusc foc, unul langa celalalt. Aceasta este cea mai mare dauna de acest fel pe care am inregistrat-o pana acum, deoarece un singur camion costa 100.000 de euro", afirma Mustatea.
Si directorul general al Omniasig, Constantin Toma, declara intr-un interviu publicat ieri in ZF ca rata daunei pe segmentul auto a urcat semnificativ tocmai din cauza acestor fraude cu masini in leasing. "Cred ca va creste numarul acestor fraude, pentru ca in criza oamenii care nu-si mai permit sa plateasca ratele recurg la solutii disperate pentru a recupera o parte din capital, dar aici trebuie sa fie pregatiti asiguratorii, pentru ca firmele de leasing nu pierd nimic", mai spune Diaconescu de la Impuls Leasing.
Toate persoanele fizice si companiile care achizitioneaza masini in leasing trebuie sa le asigure printr-o polita Casco. Din ultimul trimestru al anului trecut si pana in prezent numarul masinilor recuperate de firmele de leasing de la clienti cu probleme la plata ratelor a urcat foarte mult, fiind estimat de unele companii la circa 10.000, in conditiile in care intr-un an normal se recupereaza cel mult 1.000 de masini.