Bechtel: Ne trebuie 15 mii de angajati pentru a finaliza autostrada pana in 2013

Autor: Laurentiu Cotu 21.06.2009
Compania Bechtel, constructorul american al autostrazii Transilvania, a anuntat ca a finalizat aproximativ 58% din lucrarile de constructie pe tronsonul 2B (Campia Turzii - Gilau), lungimea totala a tronsonului fiind de 54 km.


Conducerea companiei americane Bechtel a anuntat ca lucrarile la autostrada Transilvania au ajuns luna aceasta la un nivel maxim al valorii, cand s-au realizat activitati de constructie in valoare de 40 mil. euro. Oficialii companiei sustin ca, din cei 42 de kilometri din autostrada pe care trebuie sa-i predea pana la finele acestui an, 65%-70% sunt finalizate.

 
Relocarea utilitatilor, principala problema
In continuare problemele cele mai importante sunt legate de relocarea utilitatilor. „Pentru atingerea obiectivului stabilit pentru anul 2009, autoritatile romane reprezentate de Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationala (CNADNR) ar fi trebuit sa relocheze un numar de 38 de utilitati pana la data de 30 aprilie 2009. In acest moment nu au fost demarate lucrarile de relocare pentru noua utilitati, magistrale de apa, electricitate si gaze naturale care traverseaza aliniamentul autostrazii, patru utilitati nu sunt finalizate, iar sase dintre ele sunt in curs de relocare. Pentru a veni in sprijinul CNADNR, compania noastra ajuta la relocarea unui numar de noua utilitati, trei dintre acestea fiind deja solutionate’’, a declarat pentru ZF Transilvania Bogdan Sgarcitu, director de comunicare al Bechtel.
Potrivit reprezentantilor Bechtel, zonele cele mai afectate de utilitati sunt cele din preajma nodurilor rutiere de la Turda si Gilau, 17 retele de utilitati se afla in apropierea nodului rutier Turda si 12 langa nodul rutier Gilau.
 
Lucreaza zilnic de 1,4 mil. euro
Oficialii Bechtel spun ca exproprierile pe tronsonul 2B (Campia Turzii - Gilau) sunt in curs de finalizare, iar in momentul de fata sunt finalizate aproximativ 58% din lucrarile de constructie ale autostrazii pe tronsonul 2B (Campia Turzii - Gilau), lungimea totala a tronsonului fiind de 54 de kilometri. Pana acum Bechtel a asfaltat 18 km de autostrada, iar potrivit reprezentantilor companiei americane, alti 12 km sunt pregatiti sa fie asfaltati.
Reprezentantii companiei Bechtel spun ca lucrarile la autostrada Transilvania au ajuns la un nivel record, zilnic fiind turnate aproximativ 3.000 de tone de asfalt, valoarea lucrarilor zilnice situandu-se intre 1 si 1,4 milioane de euro. Conform reprezentantilor companiei americane, in aceasta luna se va ajunge la maximum de capacitate si vor fi executate lucrari in valoare totala de aproximativ 40 mil. euro.
„Se lucreaza intens pe tronsonul 2B, Turda - Gilau, noi suntem la capacitate maxima, atat in ceea ce priveste numarul de angajati, cat si in ceea ce priveste valoarea lucrarilor. Putem spune ca lucram non-stop pe tronsonul aflat in constructie, peste 3.300 de muncitori muncesc in doua schimburi de zece ore, cu pauze de cate doua ore intre schimburi. Pentru a da un exemplu, am ajuns sa realizam cate zece profile de sustinere pe zi, mai mult decat am atins in proiectele din Turcia, Croatia sau Albania’’, a spus Bogdan Sgarcitu. In momentul de fata, la Autostrada Transilvania lucreaza 2.400 de angajati directi ai Bechtel si inca 900 ai subcontractorilor.
Oficialii Bechtel au spus ca platile restante au fost achitate si ca Guvernul Romaniei si-a onorat toate obligatiile contractuale. Bugetul aprobat de Ministerul Transporturilor pentru lucrarile care urmeaza sa fie realizate in 2009 este de 327 mil. euro, insa oficialii Bechtel au afirmat tot timpul ca au capacitatea de a lucra dublu fata de bugetul alocat. Compania americana a primit pentru lucrarile executate anul trecut aproximativ 100 mil. euro, factura din luna martie, ultima restanta fiind de aproximativ 13 milioane de euro.
„Pentru lucrarile pe care le-am desfasurat in acest an s-au facut doua plati, a treia plata fiind prevazuta pentru aceasta luna. Ceea ce pot spune este ca nu am primit multi bani, dar avem asigurare de la Guvern ca vom primi toti banii necesari finalizarii celor 42 de kilometri de autostrada pana la finele anului in curs’’, a afirmat Bogdan Sgarcitu.
Nu sunt bani pentru tronsonul
Suplacu de Barcau - Bors
In ceea ce priveste tronsonul 3C (Suplacu de Barcau - Bors), Bechtel sustine ca lucrarile pe acest segment nu pot fi demarate deocamdata, pentru ca nu exista finantarea necesara. Din cei 700 de oameni care anul trecut lucrau la tronsonul 3C (Suplacu de Barcau - Bors), o parte dintre ei au fost repartizati pentru lucrarile executate pe segmentul 2B Campia Turzii - Gilau, iar restul asteapta demararea lucrarilor pe segmentul 3C. Anul trecut, oficialii Bechtel anuntau ca, pentru a putea finaliza proiectul autostrada Transilvania pana in 2013, ar trebui sa dispuna de peste 15.000 de angajati si sa aiba acces liber la teren.
„Cantitatea lucrarilor de pe tronsonul pe care il realizam in prezent depaseste ca valoare, in sensul de betoane, escavari, umpluturi si alte activitati de infrastructura, nivelul cumulat al ambelor autostrazi existente in acest moment in Romania. Gradul de dificultate al proiectului autostrada Transilvania nu poate fi comparat cu nimic din ceea ce s-a facut pana acum in Romania", a mai afirmat Sgarcitu.
Statul roman a platit companiei americane Bechtel, in ultimii cinci ani, 2,7 mld. lei, plati efectuate aproape in totalitate de la buget, lucrarile de executie fiind incepute la doua din opt tronsoane si finalizate in proportie de 35% si 18%.
Valoarea platilor catre constructorul american, efectuate de Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADNR), a crescut gradual in intervalul 2004-2008, de la 298,2 mil. lei in primul an contractual la 706,5 mil. lei in 2007 si la 1,1 mld. lei in 2008.
Din suma totala platita companiei, 1,9 mld. lei au fost alocate de la bugetul de stat si 766,9 mil. lei au fost acoperite din credite externe, rezulta dintr-un centralizator al cheltuielilor efectuate de CNADNR pentru lucrarile la autostrada Brasov - Cluj - Bors.
In acest interval, lucrarile de executie au fost incepute pentru doua din cele opt tronsoane ale proiectului. Data de finalizare a celor doua tronsoane, tronsonul 2B, Campia Turzii - Gilau, si tronsonul 3C, Suplacu de Barcau - Bors, este, conform contractului, luna februarie 2010.
Parlamentul a aprobat deja suma pe care o va primi Bechtel anul acesta, respectiv 327 mil. euro, care va fi suficienta pentru finalizarea celor 42 de kilometri programati pentru 2009, potrivit reprezentantilor companiei americane.