Ministerul Mediului ar putea da o gura de oxigen jucatorilor din leasing

Autor: Bogdan Alecu 22.06.2009
Introducerea achizitiei in sistem leasing de la 1 iulie in cadrul celei de-a doua etape a programului „Rabla" ar fi o gura de oxigen atat pentru piata auto, cat si pentru societatile de leasing, care au fost puternic afectate in prima parte a acestui an de scaderea vanzarilor.
De asemenea, jucatorii din leasing s-au confruntat in primele luni ale anului cu o crestere a parcului de masini recuperate de la firme care fie au dat faliment, fie nu au mai putut achita ratele. Cu toate acestea, conditiile impuse de catre Ministerul Mediului pot influenta semnificativ piata leasingului.
„Nu ne putem pronunta inainte sa vedem textul ordonantei cu privire la extinderea programului «Rabla» si la leasing. Poate fi un lucru bun, dar in acelasi timp poate sa nu ajute cu nimic. Totul depinde de conditiile impuse", a subliniat Claudiu Stanescu, directorul general al BCR Leasing.
Potrivit oficialilor RCI Leasing, aceasta masura ar trebui sa aiba ca efect o usoara redresare a pietei de leasing reflectata intr-o prima faza prin atingerea cifrelor inregistrate inainte de inceperea programului REMAT, cand ponderea masinilor in leasing a scazut. „In ceea ce priveste comparatia cu aceeasi perioada din 2008, o scadere dramatica a fost inregistrata pe segmentul persoanelor juridice, desi estimam ca putem asista la o dinamizare reala a pietei de leasing abia incepand din luna septembrie, in eventualitatea ca persoanele juridice vor fi incluse in programul REMAT", a spus directorul RCI Leasing.
 
80% din marcile americane se vand in leasing
In activitatea de leasing a RCI, ponderea persoanelor fizice este de aproximativ 35% din totalul contractelor realizate in primele cinci luni ale anului. In primele cinci luni au fost achizitionate in sistem leasing 13.616 autoturisme, care reprezinta 23% din totalul masinilor vandute, potrivit statisticilor APIA, fata de 33.357 de masini si o cota de 30% in aceeasi perioada a anului trecut.
Cea mai bine vanduta marca prin leasing in primele cinci luni este Dacia, cu 2.167 de autoturisme, dar care reprezinta 13% din totalul vanzarilor. In cazul marcilor de import, prin leasing s-au vandut 28% din volumul total, adica 11.449 de autoturisme. Leasingul detine cel mai mare procent din total vanzari in cazul marcilor americane, precum Chrysler, Jeep si Dodge, de peste 80%, in timp ce in cazul marcilor premium precum BMW si Audi, procentul este de circa 30%.
In cazul marcilor de volum, precum Skoda, Ford, Volkswagen si Opel, leasingul detine intre 35 si 57% din totalul vanzarilor de autoturisme.
In conditiile in care intre anii 2005 si 2008 s-au comercializat prin programul „Rabla" aproape 70.000 de autoturisme, Brent Valmar, vicepresedintele APIA, este de parere ca in cadrul programului se califica in prezent din ce in ce mai putini, cei care detin in prezent o „rabla" neavand fonduri suficiente pentru a acoperi diferenta in cazul unei masini noi. Potrivit lui Valmar, inca de la demararea programului s-a identificat ca lucrurile nu merg in directia dorita si s-au demarat discutii cu autoritatile in vederea extinderii acestuia la persoane juridice, vehicule comerciale si leasing.