Infrastructura: Vizitele dese, cheia marilor succese

Autor: Catalin Lupoaie 24.06.2009

Prioritatile Guvernului pentru anul acesta sunt Pasajul Baneasa din Bucuresti, Centura Est a Clujului, 42 de kilometri din autostrada Transilvania, 30 de kilometri, la stadiul de asfalt, din autostrada Bucuresti-Ploiesti, centura Bucurestiului si centura Ploiesti Vest, acestea fiind principalele proiecte pe care prim-ministrul Emil Boc si Radu Berceanu, ministrul transporturilor, le-au vizitat lunar de la inceputul anului. Care au fost insa rezultatele?



Trei vizite oficiale plus altele neoficiale au facut in ultimele trei luni Boc si Berceanu la santierul autostrazii Bucuresti-Ploiesti, la autostrada Transilvania, centura Ploiesti si la centura Capitalei, pentru a fi siguri ca vor putea vedea un avans al lucrarilor cat mai mare pana in luna noiembrie a anului, inainte de alegerile prezidentiale.

Pana la sfarsitul anului Ministerul Transporturilor
s-a angajat sa finalizeze 30 de kilometri de autostrada, din totalul de 62 de kilometri, stadiul lucrarilor fiind deja la circa 40-50% pe tronsonul Moara Vlasiei-Ploiesti (42 km), fata de 28% cat era la inceputul anului. Pe acest sector, care va atrage o investitie de circa 240 de milioane de euro, lucrarile sunt executate de consortiul romanesc Spedition UMB, PA & CO International si Euro Construct Trading ‘98.
„Din fericire am constat in ultimele trei luni ca se lucreaza si suntem in grafic pentru a realiza cei 30 de kilometri pana la sfarsitul anului", a afirmat Boc la a treia vizita pe santier. Afland ca suma alocata pentru anul acesta la tronsonul Bucuresti- Ploiesti, de 410 mil. lei (100 mil. euro), este aproape in totalitate absorbita de lucrari efectuate, Boc a declarat ca va gasi solutii pentru a finanta lucrarile.
„Vom incerca sa utilizam investitiile de la buget programate pentru trimestrul patru, in trimestrul trei, cand inca este vara si se poate lucra mai intens", a explicat prim-ministrul. In plus, Ministerul Transporturilor a incheiat un memorandum de finantare cu BCR-Erste Bank si BRD pentru imprumuturi pe termen scurt, prin care vor fi platiti constructorii. Finantarile sunt pe termen scurt, iar ulterior cand vin banii de la buget vor fi returnati la banca.
Pentru autostrada Bucuresti-Ploiesti exproprierile au fost rezolvate in proportie de peste 90%, mai ales pe segmentul de la centura Capitalei la Ploiesti (55 km), care este prevazut sa fie finalizat pana in luna iulie a anului viitor.
Nu acelasi lucru poate fi spus despre centura de nord a Capitalei, unde lucrarile se lovesc de tot mai multe terenuri care nu sunt expropriate, cel mai important punct fiind la Mogosoaia, unde urmeaza sa fie construit un pod.
„Avem la Mogosoaia un litigiu cu o firma (Concelex - n.r.) care ne-a zis ca ei au cel mai frumos gazon din Bucuresti si nu doreste sa fie expropiata", a afirmat ministrul transporturilor.
De altfel, pe cele trei tronsoane de centura din nordul Capitalei, intre DN 7 (Chitila) - DN 1A (Mogosoaia), DN1 (Otopeni) si DN 2 (Voluntari) lucrarile fizice sunt la 15-48% din total, cel mai avansat fiind tronsonul dintre DN1 (Otopeni) si DN2 (Voluntari). Pe cele trei tronsoane lucreaza consortiul Alpine (Austria)-FCC Construction (Spania), firmele Aktor (Grecia) si Romstrade (Romania).
O alta tinta a premierului a fost centura vest a Ploiestiului (14 km), unde termenul de finalizare a centurii Ploiesti a fost devansat cu doua saptamani, de la 30 noiembrie la 15 noiembrie 2009.
Lucrarile pentru largirea soselei de centura la patru benzi din zona vest a municipiului Ploiesti au inceput in noiembrie 2007, iar valoarea investitiei se ridica la 30 de milioane de euro.
Printre vizitele celor doi ministri s-a numarat si o inaugurare de drum national reabilitat, una dintre putinele in ultimii doi ani, la segmentul Nadlac-Arad de pe DN7, cu o lungime de 50 de kilometri, urmand ca intreg tronsonul Nadlac-Sebes (267 km) sa fie finalizat pana la sfarsitul anului.
 
20 mil. euro atrasi din 4,5 mld. euro. Romania a accesat prin Programul Operational Sectorial (POS) Transporturi, in ultimii doi ani, numai 20 de milioane de euro, bani constand in proiecte de comunicare si de pregatire, din totalul de 4,5 miliarde de euro cat este valoarea fondurilor europene alocate pentru perioada 2007-2013 de catre UE.
„Avem bani gratis la dispozitie si nu-i utilizam, dar plangem ca e criza, ca nu avem autostrazi, ca nu avem drumuri, reparatii in porturi, pe Dunare. Sunt primii bani care ar trebui sa ne intereseze. Probabil ca in ultimii doi ani, de cand am intrat in UE, guvernarea care a fost nu s-a interesat de acesti bani deoarece economia mergea asa de bine si aveau asa de multi bani de la buget incat nu i-au mai interesat acesti bani. Alta explicatie nu pot sa gasesc, de ce unele lucruri in acest domeniu le-am gasit exact acolo unde le-am lasat la inceputul lui 2007", a afirmat Berceanu in cadrul unei conferinte pe tema fondurilor europene.
In prezent sunt in curs de aprobare doua proiecte majore prin acest program, in valoare de 600 mil. euro, fiind vorba de autostrada Cernavoda-Constanta si de varianta de ocolire a municipiului Constanta. Fondurile pentru aceste proiecte vor fi atrase de la UE, Banca Europeana pentru Investitii (BEI) si de la Guvern.
„De la UE sunt 126 de milioane de euro, 338 de milioane de euro vin de la BEI si 136 de milioane de euro de la bugetul de stat. Portiunile de autostrada pot fi realizate fara niciun fel de impediment, terenurile sunt expropriate, constructorii exista, se organizeaza, finantarea exista, atat UE, cat si BEI pun la dispozitie banii. Sper ca in doi ani, asa cum este prevazut in contracte, vom avea autostrada finalizata pana la Constanta", a explicat Berceanu.
In prezent mai exista si alte proiecte, in valoare de 2,3 miliarde de euro, tot in cadrul POS Transporturi, care vor fi trimise spre aprobare la sfarsitul lunii august, sperand sa fie aprobate pana la sfarsitul anului. Printre proiectele respective se afla autostrazile Nadlac-Arad, Arad-Timisoara, Lugoj-Deva, Timisoara-Lugoj.
„Pana in luna august vreau sa fie incepute lucrari fizice pe toate proiectele de autostrada finantate de la UE la care au fost adjudecati castigatorii, respectiv centura Constantei, Cernavoda-Medgidia, Medgidia-Constanta, Arad-Timisoara si centura Arad. La centura Aradului avem o problema legata de exproprieri, dar putem sa asiguram front de lucru, iar la celelalte proiecte suntem in grafic", a declarat Adrian Ionescu, directorul Directiei de infrastructura din cadrul Ministerului Transporturilor.
Cele cinci proiecte vor avea cumulat 117 km, dintre care centura Constantei (22 km), Cernavoda-Medgidia (19 km), Medgidia-Constanta (31,8 km), Arad-Timisoara (32 km) si centura Arad (12 km) au termen de executie 24 de luni, urmand ca la mijlocul anului 2011 sa fie finalizate. Principala problema a Ministerului Transporturilor este ca in ultimii doi ani doar 20% din sumele alocate pentru proiecte de infrastructura, in valoare totala de peste 5 miliarde de euro, au fost alocati pentru lucrari de drumuri, restul de bani fiind alocat pentru devierea utilitatilor, paza si curatenia drumurilor sau firme de avocatura.
 
Bilantul trimestrului II