Brandurile puternice din fashion stau la "panda" pentru spatiile libere

Autor: Cristina Stoian 25.06.2009
Reducerea consumului a accentuat lupta in retailul de fashion si cosmetice, brandurile mari trecand de la analiza mallurilor in deschidere la panda spatiilor cu vizibilitate in centrele comerciale cu trafic asigurat.
Zara, Gap sau Debenhams sunt doar cateva branduri care au intrat in centre comerciale cu renume, in locul jucatorilor mai mici, care fie au inchis din incapacitatea de a-si mai sustine businessul, fie au acceptat spatii mai mici sau cu un nivel al chiriei mai scazut intr-o alta zona a mallului. Si dezvoltatorii se bat pentru atragerea lor, mai ales ca mixul preferat de clienti aduce cele mai mari venituri.
"Facem studii de doua ori pe an in ceea ce priveste preferintele consumatorilor si incercam sa gasim alternative pe ceea ce isi doresc. Multe marci intra intr-un mall dupa ce a expirat contractul chiriasului vechi sau daca jucatorul care are contractul in curs alege un spatiu mai mic in acelasi centru comercial", spune Radu Tanasescu, directorul de operatiuni al Anchor Group, care detine mall-urile Plaza Romania si Bucuresti Mall din Capitala.
In mallurile din Capitala, chiria pentru un spatiu comercial de dimensiuni mici (20-25 de metri patrati) poate ajunge si la 100 de euro/mp, in timp ce locatiile de 1.000 de mp pot fi inchiriate cu 20-25 de euro/mp pe luna.
 
Spatii "convenabile"
O alta strategie folosita in relocarile de magazine este ofertarea unor spatii "convenabile". Nivelul chiriei intr-un centru comercial se stabileste in functie de mai multe criterii, printre care amplasamentul sau domeniul de activitate al retailerului, iar o alternativa mai ieftina poate fi o metoda care sa prinda in randul jucatorilor mai mici sau cu dificultati financiare. "Daca ai sta cu chirie intr-un apartament cu doua camere, iar proprietarul vine si iti ofera un apartament cu trei camere la acelasi pret, in acelasi bloc, dar la un alt etaj, ce ai alege?", intreaba Tanasescu. Multi aleg "apartamentul la alt etaj", mai ales daca avantajele sunt clare.
Asa s-a intamplat in prima parte a anului cu magazinele No.36 din Plaza Romania sau cu Diverta si Media Gallaxy in Iulius Mall Timisoara, care a lasat locul liber spaniolilor de la Inditex care au deschis un magazine Zara.
Dupa venirea Zara, cele doua magazine au fost mutate la un etaj superior, primind aceeasi suprafata de vanzare.
No.36, unul dintre magazinele lui Joseph Serousi, proprietarul J&R Enterprises, a ales un magazin de aproximativ 200 de metri patrati in locul celui de 700 de metri patrati, pe care si l-a insusit Gap, ultimul brand intrat la nivel local, in luna mai.
 
Au luat locul mai multor magazine mici
Alti jucatori au ales spatii "calde", din care abia s-au retras companiile cu pierderi din cauza scaderii vanzarilor. Kotton, brandul turcesc de imbracaminte, a luat locul magazinului de lux Selections, pe 380 de metri patrati.
In a doua jumatate a lunii iunie, Debenhams, brandul adus la nivel local de RTC prin intermediul diviziei sale de fashion Rafar, a intrat in centrul comercial Baneasa Shopping City din nordul Capitalei, dupa ce oferta tentanta facuta de dezvoltator a primit OK-ul conducerii.
"Suntem in permanent dialog cu mallurile care ne semnaleaza oportunitatile de deschidere care pot aparea. Avem un portofoliu bogat si discutam cu dezvoltatorii atunci cand isi doresc ca unul dintre brandurile noastre sa fie prezent in cadrul mallului lor. Spatiul in care este noul magazin Debenhams este la etajul unu si are aproape 1.000 de metri patrati. Locatia este una foarte buna- se afla chiar langa scarile rulante centrale, iar magazinul va avea trei intrari", explica Ramona Stanciulescu, CEO al Rafar.
Acum, cand planurile agresive de extindere au fost amanate, iar centrele comerciale care urmeaza sa se deschida nu mai prezinta un interes atat de mare pentru retaileri, "spatiile cat mai in fata", cu vizibilitate in mallurile cu renume sunt cireasa de pe tort pentru cine mai vrea sa deschida magazine.
La deschiderea centrului comercial din Baneasa, spatiul, care in prezent este ocupat de Debenhams, era acoperit de trei branduri, Fox, Celio si Tammy. La inceputul anului, reprezentantii Tammy spuneau ca nu au nicio intentie sa paraseasca centrul comercial, chiar daca in vitrine afisasera bannere cu "Lichidare de stoc".
Si in centrul comercial Unirea Shopping Center se pregateste o mutare, dupa ce farmacia Sensiblu si magazinul de cosmetice Body Shop au iesit de la parterul magazinului. In spatiul liber, urmeaza sa fie deschisa parfumeria germana Douglas, potrivit informatiilor existente in piata. Din acelasi centru comercial a plecat si Media Galaxy in ianuarie 2009, lasand locul pentru cel mai mare magazin Zara.
 
Topul celor mai importante mutari de magazine in malluri