Farmaciile Catena, afaceri de 100 mil. euro fara investitii noi

Autor: Ioana David 25.06.2009
Reteaua de farmacii Catena, parte a grupului Fildas controlat de Anca Vlad, mizeaza in acest an pe afaceri de peste 100 mil. euro, in crestere cu 16% comparativ cu nivelul din 2008, si ar deveni in acest fel a treia retea de pe piata locala care depaseste acest prag dupa Sensiblu si Dona. Avansul cifrei de afaceri se va face insa fara deschiderea de noi unitati.
„Vom investi in training si marketing. Ne propunem pentru acest an o crestere intensiva si nu extensiva. Vrem sa realizam o cifra de afaceri mai mare si mai sanatoasa", a spus Alina Marinescu, director general al Catena.
In ultimii ani compania a avut o strategie de extindere puternica pe piata locala, astfel incat s-a apropiat cel mai mult de Sensiblu, liderul pietei ca si numar de locatii.
 
Grupeaza farmaciile in doua companii
„In cursul trimestrului doi al anului 2009, Fildas, actionarul farmaciilor Catena, a decis implementarea unui proces de grupare a celor 200 de farmacii in cadrul a doua societatii: Farmaceutica Argesfarm si respectiv Med Serv United. Ca urmare a acestui proces, Argesfarm opereaza un numar de 60 de unitati, iar Med Serv United va opera, direct sau prin intermediul filialelor sale, un numar de 140 de unitati. Med Serv United va insuma astfel un capital social de 38 de milioane de euro", a spus Alina Marinescu.
Med Serv United este o companie achizitionata de Fildas in octombrie 2003, iar Argesfarm a fost achizitionata in anul 1999. Inainte de comasare, in total existau opt societati care operau unitatile Catena.
In primele trei luni ale acestui an, Catena a avut o cifra de afaceri de 112 mil. lei (26,3 mil. euro), cu 38% mai mult fata de perioada similara din 2008. In acelasi interval de timp profitul companiei a crescut de la 0,8 mil. lei (0,2 mil. euro) in primul trimestru din 2008 la 1,8 mil. lei (0,4 mil. euro) in perioada corespondenta a acestui an. Avansul rezultatelor s-a bazat in principal pe eliminarea plafoanelor de la farmacii.
In prezent Catena opereaza 200 de unitati, dintre care 175 in mediul urban si 25 in mediul rural. Anul trecut Catena a deschis 12 farmacii, in urma unor investitii de 4 milioane de euro.
 
Inchiderea de unitati, ultima optiune
„In acest an ne dorim consolidarea farmaciilor Catena existente, prin cresterea cifrei de afaceri, dar si prin relocari, acolo unde este cazul. In privinta chiriilor, in primele sase luni ale acestui an nivelul a stationat. Inchiderea de farmacii este ultima optiune si speram sa o evitam", a mai spus Alina Marinescu.
Majoritatea farmaciilor din retea functioneaza in locatii inchiriate. Pentru acest an, compania si-a bugetat investitii de 2 mil. euro orientate inspre consolidarea si dezvoltarea farmaciilor existente.
„Anul 2009 este cu siguranta, in contextul crizei actuale, un an de maturizare pentru toate companiile din piata. Ne confruntam cu aceleasi probleme cu care se confrunta toata piata. Depindem foarte mult de Casele de Asigurari, speram ca acestea sa isi respecte termenele de plata (...) Nu avem probleme de lichiditati", a mai spus directorul Catena.
La nivelul retelei 12% din vanzari sunt generate de cosmetice. La nivelul pietei, vanzarile de medicamente prin intermediul farmaciilor au fost in primul trimestru al acestui an de 406 mil. euro, adica 87% din totalul pietei farmaceutice. Avansul pe acest segment a fost de 23% in lei (6,45 in euro). Evolutia s-a bazat pe cresterea produselor cu prescriptie cu 26,5% si a celor fara prescriptie cu 9,5%.
Ceilalti mari operatori de farmacii au anuntat in primele trei luni cresteri intre 40 si 90% fata de perioada similara din 2008. Printre factorii care au influentat aceste rezultate se numara eliminarea in octombrie anul trecut a plafoanelor de la farmacii, extinderea retelelor si cresterea in ansamblu a pietei de farmaceutice.
De asemenea, un alt factor, dar care a avut impact numai din martie, a fost compensarea cu 90% a medicamentelor pentru pensionari.