20 de ani de capitalism - Dan Ostahie, Altex - Cum a ajuns de la importul de televizoare la mana a doua la un grup cu afaceri de peste 450 mil. euro
Autor:
Alexandru Anghel
06.07.2009
Dan Ostahie, proprietarul celui mai mare retailer
electroiT din Romania, a inceput afacerile in 1991, imediat dupa
terminarea facultatii, importand televizoare second hand din
Elvetia.
Pentru inceput i-au trebuit 10.000 de dolari, imprumutati de la
banca si pentru care a pus gaj casa parintilor, iar dupa aproape 19
ani detine un grup care ruleaza afaceri in piata electrocasnicelor,
creditelor de consum, real estate si retail de automobile.
Firmele din grupul Altex au inregistrat anul trecut vanzari de
peste 450 de milioane de euro, potrivit estimarilor Ziarului
Financiar.
Grupul, si in principal retailerul Altex, au trecut in ultima
jumatate de an prin transformari pentru adaptarea la mediul de
busines actual.
"Mai avem de terminat cu finisajele, dupa ce am reasezat
compania. E dificil sa iei un «mastodont» cu afaceri atat de mari
si sa-l ajustezi", a spus Ostahie.
Primul mare pas in transformarea core-businessului Altex a
fost luat la finalul anului trecut si s-a concretizat in inchiderea
magazinului emblema Media Galaxy Unirii, urmata de relocarea sau
redimensionarea unor alte unitati din tara si chiar transformarea
lor in magazine Altex.
"In ianuarie, cand am scos din priza MG de
la Unirea, a fost soc pe piata. Pierdeam bani acolo. La vremea
respectiva eram tentati sa ramanem in magazinul Unirea cu Media
Galaxy, dar contextul actual al pietei arata ca inchiderea a fost
decizia corecta", a spus Ostahie.
Business cerut de piata: televizoarele second
hand
Businessul a fost derivat dintr-o afacere inceputa in familie,
cu bani imprumutati de la banca, si a fost bazat pe o piata care
ducea o lipsa acuta de electronice si electrocasnice, majoritatea
de productie interna la acea vreme.
"Ideea nu trebuia sa vina din nicio parte. Asta era sportul
national, iar televizoarele reprezentau o nevoie. Televizoarele
color nu existau, iar cele de la noi erau foarte scumpe", a spus
Ostahie.
El explica ca in 1991 comertul era inghetat, iar oferta era
limitata. Pasul urmator a fost o calatorie in Elvetia, unde a
stabilit un parteneriat cu o firma specializata in buy-back si
recuperarea de televizoare.
Electrocasnicele erau colectate dupa sistemul aplicat si acum
la noi in retelele specializate, prin oferirea unui bonus la
predarea aparatului vechi si achizitia unuia nou.
"Sunt oameni care inca au aceste televizoare si acum. Cred ca
si la noi se vor naste companii care vor colectata, le vor repara
si le vor exporta. Trebuie sa intelegem ca in doi sau trei ani
Romania poate sa devina tara de export catre Nigeria. Nu inteleg de
ce Ministerul Mediului dezavueaza acest sistem de buy-back."
Primul import a constat intr-un tir de televizoare de la
partenerul din Elvetia, comercializate apoi prin consignatiile care
vindeau atunci si haine si alte produse de uz casnic. Procedeul a
fost repetat vreme de mai mult de un an dupa care Ostahie a deschis
primul magazin doar pentru electrocasnice si a inceput importul
efectiv, tot din Elvetia. "Am adus tiruri intregi, cate unul pe
luna parca, timp de un an, chiar doi, impreuna cu cei din familie
le reparam si le comercializam mai departe", a completat
Ostahie.
De ce a functionat strategia second hand? "Oamenii isi
schimbau televizoarele in Elvetia si acest lucru a putut asigura
succesul businessului nostru. Daca aduceai televizoare din Belgia,
erau mult mai utilizate decat cele din Germania, care erau mai
utilizate decat cele din Elvetia."
Prin intermediul furnizorului de televizoare a dezvoltat
un parteneriat cu producatorul de electrocasnice Rotel, dupa care a
urmat si importul brandurilor internationale, precum Indesit sau
Whirlpool, care incepeau sa isi faca loc pe piata locala.
A urmat extinderea retelei de magazine, mai intai la nivel
regional, odata cu cele concurente. Primele au fost Mondo, preluata
apoi de Cosmo, si Flanco, dupa care au urmat Altex si Domo, care se
numea la inceput Interexpo.
Un pas inapoi: 1996
Dupa ce compania ajunsese la mai mult de 60 de magazine,
trecand de etapa de retailer regional, au aparut primele piedici.
Inflatia, devalorizarea monedei nationale si dobanzile ce se dublau
de la saptamana la saptamana.
"Eram cu Adrian Urda (directorul general al Altex - n.red.) in
Africa de Sud intr-o calatorie de afaceri in 1996. Ne-au sunat
angajatii din Piatra-Neamt, pentru ca toti inchideau magazinele,
iar dobanzile erau de 140%. Le-am spus sa continue sa vanda", a
spus Ostahie.
Urmarind aceasta strategie cand restul magazinelor se
inchideau, Altex a reusit sa obtina capital pentru achitarea
creditelor la banci si a redus pierderile cauzate de pastrarea
stocurilor.
A urmat restructurarea care a presupus inchiderea a mai mult
de jumatate din cele 60 de magazine si concedierea
personalului.
Cresterea a fost reluata apoi prin dezvoltarea retelei de
magazine Altex pe suprafete de retail de marime medie.
Explozia vanzarilor si extinderea cea mai rapida a avut loc
dupa 2002. Anul urmator cifra de afaceri s-a triplat, iar in 2004 a
aparut conceptul magazinelor de suprafata mare, Media Galaxy, dupa
modelul retelelor internationale precum Media Markt sau
Saturn.
Dezvoltarea grupului, afacerile adicente si
restructurarea din criza
Ajutata de creditele de consum reteaua a trecut trei ani mai
tarziu de afaceri de 300 de milioane. Grupul s-a extins intre timp.
Ostahie a dezvoltat o companie de credite de consum, Credex, in
parteneriat cu Raiffeisen, si a cumparat si Cometex, compania care
gestioneaza acum toate proprietatile imobiliare ale grupului.
"Fiecare business are cate un director. Mai este si Auto
Moldova, divizia de automobile. Este un dealer (in Piatra-Neamt -
n.red.) Dacia si Renault cu o cota de piata de 60% in zona", a spus
Ostahie.
In prezent compania se afla la finalul unui proces de
restructurare care a presupus transformarea unitatilor importante
de retail. Incepand cu finalul anului trecut, Ostahie a inchis
magazinele care inca inregistrau pierderi, a redimensionat
suprafetele care puteau fi exploatate mai eficient sub alt format
si a condensat organigrama companiei pentru a polariza luarea
deciziilor catre un numar mai redus de oameni.
"Era necesara concentrarea deciziei si reducerea costurilor. A
fost nevoie din cauza crizei. Nu inseamna ca este decizia buna si
ca trebuie sa functioneze pentru totdeauna, dar pentru moment era
un rau necesar."
Model de business si evolutia pietei
locale
"Ideea principala de business nu trebuie sa o schimbi. La
metodele de lucru se fac modificari, dar ideea in principiu ramane
aceeasi. Acum ne-am asezat pe rau si facem un pic de rafting. In
piata este un tsunami care va dura cel putin trei ani", a spus
Ostahie.
Intre timp Altex urmareste strategia de dezvoltare prin
deschiderea de spatii comerciale de suprafata mare si mentinerea
magazinelor Altex, care pentru moment au un randament mai mare
raportat la suprafata.
Comunicarea cu directorii care conduc companiile din grup are
loc saptamanal prin sedinte de consiliu in cadrul Altex si Cometex.
Pentru divizia auto consultarea cu managerul are loc lunar, in
cadrul adunarii generale a actionarilor.
El spune ca cea mai mare implicare o are in cadrul Altex,
acesta fiind businessul principal si cel mai afectat in cadrul noii
configuratii din piata. De altfel, scaderea volumelor
comercializate din industria de profil a fost recunoscuta de
retailerii locali, iar studiile de piata arata ca valoarea
vanzarilor s-a redus cu circa 40% in primele luni din an.
"Nu sunt adeptul sedintelor, iar cele organizate sunt mai mult
informale. In general antreprenorii nu fac parte din era Power
Point, care apartin mai mult companiilor corporatiste. Nu inseamna
ca nu sunt necesare, dar noi am incercat sa simplificam
lucrurile."
De unde a adoptat modelul de business? Ostahie pune in ordine
trei modalitati de a invata acest lucru si opteaza pentru ultima.
Prima este, simplu, mersul la scoala, urmata de lectura de business
si de dialogul constant cu liderii din domeniu.
"Daca am invatat lucruri importante, le-am invatat stand de
vorba cu liderii. Lideri confirmati ale unor sectoare, cu valori
pedagogice, de la care poti invata repede. Combinatia ideala sunt
liderii pedagogici si liderii de business. Discut cu ei si pot lua
pulsul industriei de la zona cea mai fierbinte", a declarat
presedintele Altex.
El aminteste si de contactul cu liderii companiilor concurente
sau partenere, dar si contactul permanent cu realitatile
pietei.
"Nu functioneaza din birou. In ultimele sase luni bordul
masinii mele a inregistrat kilometri mai multi decat anul trecut.
Vanzatorii mei m-au vazut de pana la de 3 ori mai mult, pentru ca
am avut nevoie sa inteleg schimbarile."
Ca semne ale recesiunii, Ostahie indica evolutia consumului de
bunuri de larg consum la nivel national si identifica agricultura
ca principalul sector care mentine potential de crestere
reala.
Criza in Romania si economia UE
"Trebuie sa mergem la biserica si sa multumim ca suntem in UE.
Daca nu eram acceptati, nu aveam astazi un viitor. A fost o sansa,
pentru ca daca mai intarziam un an, mergeam in valul urmator de
aderare, nu aveam cum sa iesim din criza."
Ostahie spune ca comunitatea europeana are nevoie de
aproximativ cinci ani pentru restabilirea echilibrelor in economie,
trebuind mai intai sa balanseze pierderile aduse in principal de
statele mediteraneene.
"Spania trage in jos, Grecia e incerta in cazul in care nu
realizeaza PIB-ul ce provine din turism, Slovacia are greutati,
pentru ca a aderat introducand si euro."
El adauga faptul ca Polonia si Romania urmeaza in acest "top
al crizei", dar ca tara noastra are o situatie mai buna decat
Bulgaria, unde preturile, mai ales in sectorul imobiliar, sunt la
pragul de jos.
"Actualmente gasesc Romania intr-o situatie grea, dar ale
carei solutii si vizibilitate pentru business sunt mai clare decat
in Ungaria sau Bulgaria. Vom sta mai bine ca ei", a spus
Ostahie.
Proiecte in curs de dezvoltare
Ostahie spune ca principalele proiecte tin acum de
eficientizarea investitiilor pentru a putea sustine businessul,
intr-o piata care continua sa-si reduca perspectivele de revenire.
In acest capitol el include reteaua de retail Altex, dar si
investitia finalizata la finalul anului trecut, centrul comercial
Aurora Shopping Mall din Buzau.
"M-as gandi insa mai intai ca prima realizare la relatia
dezvoltata cu copiii. Este pe primul loc. Notez apoi si traversarea
acestei perioade economice, care inseamna o proba de maturitate, de
consecventa si coerenta in business", spune Ostahie.
Pentru perioada curenta proiectul de dezvoltare pe plan
extern, anuntat in cursul anului trecut, a fost pus in asteptare,
dar perspectivele raman pentru proiecte viitoare. Presedintele
Altex, arata ca prezenta si concentrarea pe piata din Romania a
diminuat pierderile, in comparatie cu expunerea care ar fi fost
adusa de piete precum Ucraina si Serbia.
Potrivit aceluiasi model, experimentul cu magazinele de
proximitate de mici dimensiuni Digit'up va fi regandit si pentru a
fi reintrodus in portofoliu.
Cine conduce afacerile Altex:
"Sunt cativa oameni. Fiecare cu plusurile si minusurile lui,
cu valori complementare in echipa. Au participat la deciziile care
au construit Altex si si-au asumat raspunderea", a spus
Ostahie.
In echipa de top management este inclus vicepresedintele
companiei, Mihaela Mitescu, care se afla in companie inca de la
fondare, Adrian Urda, directorul general, care s-a ocupat anterior
de dezvoltarea la nivel national a retelei, si Manuela Jivan, care
conduce divizia de real estate a companiei, divizie care in 2007 a
realizat un profit de 6 milioane de euro.
Ce spune despre
Cum a inceput afacerile
In 1991, dupa ce am terminat facultatea, am pornit businessul
Altex, iar ideea nu trebuia sa vina din nicio parte. asta era
sportul national. Televizoarele la mana a doua reprezentau o
nevoie.
Piata locala de electrocasnice
Viata electrocasnicelor tine de mentenanta. Noi, din pacate,
n-am reusit sa facem penetrarea. De abia apoi am putea face cultura
de produs. Noi suntem in prima etapa, in care s-a cumparat
haotic.
Inchiderea Media Galaxy Unirea
In ianuarie, cand am scos din priza MG de la Unirea, a fost
soc pe piata. Pierdeam bani acolo. La vremea respectiva eram
tentati sa ramanem in magazinul Unirea cu Media Galaxy, dar
contextul actual al pietei arata ca inchiderea a fost decizia
corecta.
Deciziile de business
Daca am luat decizii, au fost coerente de-a lungul timpului.
Am facut destule greseli, dar au fost mici. N-am facut o greseala
mare, aceea de a fi indiferenti in dezvoltare.
Cea mai grea perioada
In 1996 am inchis magazinele. Eram in Africa de Sud, iar
vanzatorii nu stiau ce sa faca, dobanzile erau de 140% in vremea
aceea. Le-am spus sa continue sa vanda, iar apoi am inchis jumatate
din magazine.
Economia locala
Actualmente gasesc Romania intr-o situatie grea, dar ale carei
solutii si vizibilitate pentru business sunt mai clare decat in
Ungaria sau Bulgaria. Vom sta mai bine ca ei.
Implicarea In conducerea Altex
In ultimele sase luni bordul masinii mele a inregistrat
kilometri mai multi decat anul trecut. Vanzatorii mei m-au vazut de
pana la de 3 ori mai mult, pentru ca am avut nevoie sa inteleg
schimbarile.
Firmele din grup
Altex Romania S.R.L
Domeniu: retail de electronice si electrocasnice
- cifra de afaceri estimata la 330 de milioane de euro in
2008
- compania detine prima pozitie din piata locala de electroIT, cu
2.000 de angajati
- opereaza o retea de 75 de magazine si o suprafata de 100.000 de
metri patrati
Cometex
Domeniu: real estate
- cifra de afaceri de 21,4 milioane de euro in 2007
- profit de 6 milioane de euro cu 30 de angajati
- a dezvoltat pentru Altex centrul comercial Aurora Shopping Mall
din Buzau
Credex Finantari IFN
Domeniu: credite de consum
- afaceri de 71 de milioane de euro in 2007, in crestere cu
190%
- reteaua este formata din 85 de puncte de lucru
- 122.000 de credite acordate in 2007
Echipa de conducere
Adrian Urda
Functie: director general al Altex
Varsta: 37 de ani
Anul in care s-a angajat: 1993
Prima functie detinuta: director magazin Altex Craiova
Studii: Facultatea de Tehnologie a Constructiilor de
Masini,
Universitatea Tehnica Gheorghe Asachi, Iasi
Scurt CV
Urda face parte din echipa de start-up a Altex in compania
infiintata cu 16 ani in urma si a detinut functii cheie in
dezvoltarea retelei de retail. De la preluarea volanului Altex,
Urda a reusit sa mentina un ritm de crestere de peste 30% al
afacerilor, peste piata, Altex inregistrand vanzari de circa 330
mil. euro in 2008.
Mihaela Mitescu
Varsta: 43 de ani
Anul in care s-a angajat: 1995
Prima functie detinuta: director contabil
Studii: Universitatea Alexandru Ioan Cuza Iasi
Scurt CV
Mitescu, la fel ca si directorul general Adrian Urda, se afla
in structura Altex din primii ani de activitate, iar prima functie
detinuta a fost cea de director contabil. A urmat functia de
director financiar, iar de anul trecut a devenit vicepresedinte al
companiei, participand direct, alaturi de actionarul direct al
grupului Dan Ostahie, la trasarea deciziilor de dezvoltare a
Altex.
Manuela Jivan
Varsta: 42 de ani
Anul in care s-a angajat: 1997
Prima functie detinuta: director coordonator Bucuresti
Studii: Academia de Studii Economice Bucuresti,
Cibernetica
Scurt CV
Jivan lucreaza in cadrul grupului Altex de mai mult de un
deceniu, ocupandu-se de dezvoltarea retailerului in capitala si de
divizia de real estate. Anterior a lucrat in cadrul Astral
Corporation. Din 1997 a preluat atributiile implicate de divizia de
retail a Altex, iar de mai mult de un an, dupa plecarea Gabrielei
Bodron de la conducerea Cometex, a preluat compania care dezvolta
centrele comerciale planuite de Dan Ostahie.
La 20 de ani de capitalism ZIARUL FINANCIAR aduce in
prim plan pe cei care au influentat economia prin afacerile
create.
Votati aici oamenii care
prin ideile, cunostintele, prin munca si prin norocul lor au
devenit cei mai puternici oameni de afaceri autohtoni.
ZIARUL FINANCIAR il va premia in cadrul Galei ZF 2009 pe cel
care va aduna cele mai multe voturi.