Sefii din companii resimt cel mai puternic presiunile de scaderi salariale

Autor: Adelina Mihai 05.07.2009
Tot mai multi manageri resimt o presiune pe salarii ca urmare a faptului ca angajatorii isi folosesc resursele pentru a-si recompensa mai mult angajatii care aduc venituri in companie, cum sunt cei din echipele de vanzari, arata un nou studiu realizat de compania de consultanta in resurse umane Mercer.
„Remuneratia, ca orice alta decizie strategica, trebuie sa fie evaluata intr-un context strategic", sustine Chris Johnson, directorul diviziei de resurse umane a companiei Mercer in Marea Britanie.
Sase din zece firme au inghetat salariile executivilor, mai mult de jumatate au facut acelasi lucru pentru senior management, iar angajatii de top resimt din plin ca trebuie sa isi imparta salariile sau sa nu mai beneficieze de cresteri in perioade de recesiune, arata studiul Mercer, care a analizat tendintele in salarizare din cadrul a 75 de companii multinationale, care au 3,5 mil. angajati la nivel global. Pe de alta parte, numai jumatate din echipele de vanzari resimt aceasta presiune si doar o treime din angajatii din managemetul general, din productie si servicii. Cele mai recente cercetari par a fi o lovitura pentru manageri, exact cand situatia din companie incepea sa se amelioreze, pentru ca ei sunt nevoiti sa suporte si mai multa presiune, pe langa cea cauzata de problemele interne existente.
Aproape jumatate din managerii de resurse umane intervievati sustin ca au inghetat deja salariile, iar 15% au precizat ca in cadrul companiilor in care lucreaza se va lua in considerare posibilitatea de a face acest lucru. Totusi, patru din zece respondenti spun ca, in companiile in care lucreaza, nu se vor ingheta salariile angajatilor.
Cercetarea releva insa niste discrepante majore intre felul in care companiile au hotarat sa opreasca cresterile salariale. Sase din zece manageri au inghetat salariile executivilor si peste jumatate au stopat cresterile salariale pentru angajatii din senior management. Surprinzator, 45% din respondenti sustin ca in cadrul companiilor pentru care lucreaza
s-au inghetat salariile pentru echipele de vanzari, iar 36% au oprit cresterile salariale pentru angajatii din productie sau servicii.
„Companiile trebuie sa-si pastreze clientii, sa ramana eficiente si sa isi ia masuri de protectie pentru viitor. Multe dintre ele isi analizeaza businessul, isi clasifica personalul si isi revizuiesc modalitatile de salarizare pentru fiecare angajat in parte", a mai spus Johnson.
 
Cresteri in functie de performanta
Pe de alta parte, peste 60% din companii au crescut bugetul de salarizare pentru angajatii din productie si servicii, iar jumatate au crescut bugetele pentru angajatii la nivel de specialist. Comparativ, numai 46% din manageri si 37% din executivi vor beneficia de cresteri salariale. 
„Sa ingheti salariile pentru angajatii cu rol esential in generarea de venituri ar putea fi contraproductiv pentru ca ii poti pierde in defavoarea unui concurent: acesta este prinicpalul motiv pentru care se mai acorda cresteri salariale in functie de performanta", a adaugat Johnson.
Chiar daca bugetele sunt mult mai reduse in acest an, majoritatea companiilor inca isi mai platesc angajatii in functie de criterii precum nevoi sau performanta, acesta fiind unul dintre cele mai importante criterii.
Peste 90% din cei intervievati isi asuma obligatia de a revizui anual salariile personalului, iar majoritatea companiilor mentin raportul intre elementele fixe si variabile in actuala politica de salarizare.
„Vor exista discutii intense intre sindicate si patroni, iar companiile vor incerca sa indeplineasca promisiunile pe care le-au facut angajatilor, in acordurile negociate in anii prosperi, precum 2007. In schimb, sindicatele ar trebui sa aiba asteptari realiste", a avertizat Johnson. Totusi, cand au fost intrebati daca vor exista revizuiri in planurile lor de salarizare variabila, a existat un clivaj clar intre cei care ar fi vrut acest lucru (mai mult de jumatate) si cei care nu ar fi vrut.