Marea relansare prin infrastructura: doar 5.500 de muncitori in top 10 santiere. Cum comentati?

Autori: Catalin Lupoaie , Cristi Moga 08.07.2009

In topul celor mai mari 10 proiecte de infrastructura obtinut de Ziarul Financiar de la Transporturi lucreaza doar 5.500 de muncitori, circa 1% din totalul muncitorilor din constructii. Cum poate fi relansata astfel economia?



Bombardati de declaratiile autoritatilor privind faptul ca infrastructura este obiectivul numarul unu al actualului Guvern, Ziarul Financiar a solicitat topul celor mai mari 10 santiere care sunt operationale in prezent in functie de numarul de muncitori care lucreaza pe santier, numarul de kilometri de drum construiti/reabilitati, valoarea contractului de executie si stadiul lucrarilor.

Din raspunsul primit reiese ca valoarea celor mai mari zece santiere de infrastructura aflate in prezent in executie se ridica la circa 1,1 mld. euro. Spre comparatie, valoarea de investitie a primelor zece santiere private este de 2 mld. euro, dubla fata de cea a statului.
"Proiectele de infrastructura nu inseamna nimic fata de cele din mediul privat. Doar un miliard de euro nu este suficient pentru primele zece santiere. In plus, trebuie vazut cum se lucreaza pe aceste santiere si daca sunt plati restante. Ar trebui in fiecare judet sa fie cate un proiect major de infrastructura in derulare, pentru ca in prezent a crescut foarte mult numarul somerilor din constructii", a declarat Razvan Niculescu-Aron, vicepresedintele Patronatului Societatilor din Constructii (PSC).
Presedintele Traian Basescu a declarat recent ca in perioada urmatoare va face vizite de lucru la principalele santiere de constructii, in conditiile in care in bugetul guvernului sunt prevazute investitii totale de circa 9 miliarde de euro pentru infrastructura.
Insa presedintele ar trebui sa se duca in vizita la santierele private, care in continuare sunt cele care genereaza cele mai multe locuri de munca. Fie ca sunt centre comerciale, spatii de birouri sau ansambluri rezidentiale, proiectele private au creat mai multe locuri de munca, fiind peste 7.000 de angajati, chiar daca proiectele sunt mai mici ca amploare. De la inceputul anului, premierul Emil Boc si Radu Berceanu, ministrul transporturilor si infrastructurii, au efectuat vizite periodice la principalele proiecte de infrastructura din tara pentru a urgenta ritmul lucrarilor, dar fara rezultate masurabile.
In plus, sunt foarte putini muncitori angajati, in conditiile in care in sectorul privat au fost facute foarte multe disponibilizari.
Spre exemplu, pe una dintre cele mai aglomerate rute din tara, intre Brasov si Sibiu (87 km), lucreaza in prezent 200 de muncitori, dintre care doar 50 de muncitori lucreaza pe tronsonul Sercaia-Sibiu (41 km).
"Valoarea lucrarilor de la primele zece santiere este intr-adevar departe de ceea ce era preconizat, insa probabil ca in a doua parte a anului investitiile vor creste, prentru ca infrastructura trebuie sa fie unul dintre motoarele de crestere in perioade de criza. Numarul de muncitori nu este foarte mic, avand in vedere ca la lucrari de infrastructura se lucreaza cu foarte multe utilaje", spune Cristian Erbasu, directorul general al companiei de constructii Erbasu si presedintele PSC. El afirma ca lucrarile la proiectele private se deruleaza mai repede, pentru ca perioada de organizare a licitatiilor este mult mai mica si este mai putina birocratie.