Test Auto ZF: Yeti, primul SUV Skoda. GALERIE FOTO

Autor: Bogdan Alecu 14.07.2009

La aproape doi ani de la debutul Volkswagen in segmentul SUV-urilor compacte prin intermediul lui Tiguan, Skoda, brandul „accesibil” al grupului german ii calca pe urme si lanseaza Yeti, model anuntat inca din 2005 prin intermediul unui concept.

Cu toate ca Yeti este proiectat pe platforma tehnica a lui VW Tiguan, acest lucru este abia vizibil atunci cand intri in habitaclu. La exterior forma caroseriei nu tradeaza in niciun fel inrudirea cu fratele german.

Fara sa exageram putem spune ca Yeti are cel mai original design din segmentul SUV-urilor compacte. In acelasi timp pastreaza liniile specifice Skoda, de la faruri la grila radiatorului care amintesc de Roomster, la partea din spate. Dureaza cel putin cateva minute de cand il vezi in realizate si pana realizezi daca iti place sau nu. Farurile impartite in doua blocuri optice si bandourile laterale din plastic negru intaresc ideea ca avem de-a face cu un SUV.

In habitaclu nu ai cum sa nu observi inrudirea cu VW Tiguan. De la ceasurile de bord la sistemul de navigatie. Dar in acest caz nu este un lucru rau deloc pentru ca avem de-a face cu elemente de o calitate superioara. Avem spatii de depozitare peste tot unde ne dorim, de la portiere la baza consolei centrale – exact cum trebuie in cazul unui vehicul recreational. In plus avem in spate si o cotiera mai putin obisnuita, sub forma locului central. Ideea este una
Modelul testat era echipat cu propulsorul de top, „celebrul” 2,0 TDI de 140 CP si 320 Nm cu injectie common-rail si filtru de particule si desigur cu sistem de tractiune integrala, cu diferential Haldex – acesta in mod normal transmite 96% din puterea motorului pe puntea fata, dar in caz de „urgenta”, poate oferi puntii spate pana la 90% din cuplul motor.

Sub 2.400 rpm simti ca ai de-a face cu un motor de sub 1,8 litri, dar peste acest prag masina se trezeste la viata.

Ceea ce a impresionat „din prima” cel mai mult a fost tinuta de drum. Masina nu se simtea deloc ca un SUV compact, ci mai degraba ca un hot-hatch – desigur, exageram putin, dar Yeti a putut parcurge un traseu de viteza in coasta exemplar – temperament la care a contribuit si anvelopele sport cu talon mic.
Consumul s-a aflat si el

Fara sa suparam pe nimeni putem spune ca Yeti este mai placut de condus ca Tiguan. Franele se simt mai bine si nu dau semne de oboseala nici dupa parcurgerea unui traseu virajat in stil sportiv iar directia este mult mai precisa.

Cu toate ca Yeti este un SUV compact, destinat in primul rand rularii pe asfalt si cel mult pe macadam, am descoperit de-a lungul testului din Slovenia ca noul model de la Skoda se poate descurca si intr-un traseu de off-road cu dificultate cel mult medie.

Avem un sistem de plecare din rampa si unul de asistenta la coborare – dupa activarea acestuia masina se scoate din viteza si se coboara incet – apesi frana cobori cu o viteza mai mica, apesi acceleratia cobori mai repede.

In Germania, noua Skoda Yeti va fi disponibila incepand cu toamna acestui an, cu un pret de pornire de aproximativ 17.000 de euro in cazul versiunii cu motor de 1,2 litri TSI pe benzina de 105 CP si tractiune numai pe puntea fata si va urca pana la aproape 27.000 de euro in cazul versiunii cu tractiune integrala si motorul diesel de 2,0 litri TDI si 140 CP.