Cum sa recompensam fara bani angajatii. Angajatorii de criza: "Zi mersi ca nu te dau afara" sau "Multumesc. Ai facut o treaba buna". Cum e mai bine?

Autor: Delia Oniga 26.07.2009

O viziune mai cinica, dar devenita foarte populara in ultimul timp, este ca cea mai mare rasplata pe care o pot primi angajatii din partea sefilor intr-o perioada cum este cea de fata este sa nu fie dati afara. Reversul unei astfel de strategii este ca atunci cand economia va reintra pe un trend ascendent (sau chiar inainte), angajatii care au primit un astfel de tratament vor fi primii care vor pleca din companie.



Perioadele in care performanta era rasplatita prin bonusuri si prime a trecut odata ce companiile incearca sa reduca cat mai mult costurile. Din acest motiv, angajatorii trebuie sa apeleze la solutii mai eficiente din punctul de vedere al costurilor pentru a-si recompensa angajatii, fie ca este vorba de un simplu "multumesc", de o promovare, chiar daca aceasta nu vine impreuna cu o marire de salariu, sau programe de teambuilding, nu foarte departe de birou.

"Pana sa inceapa criza, piata vuia de tot felul de povesti despre salariile imense pe care alte companii le ofera. Acest lucru crea insatisfactie. Mai mult, existau foarte multe oferte de joburi si angajatii erau tentati sa plece. Acum lucrurile s-au schimbat, ofertele de joburi sunt in scadere, iar povestile la moda sunt cele despre concedieri. Intr-o astfel de atmosfera, managerul poate sa motiveze angajatii mai usor folosindu-se de metode alternative, altele decat banii", spune Radu Margarit, senior tranier in cadrul companiei care ofera servicii de recrutare si training HR Synergy.

Asadar, pana acum recunoasterea se facea in principal prin bonusuri, comisioane sau prime de salariu, rasplata fiind destul de palpabila pentru angajati, insa in conditiile actuale acest lucru este din ce in ce mai greu de realizat. 

 

 

Cele mai motivante recumpense nu costa

 

Ceea ce nu stiu insa managerii este faptul ca de multe ori cele mai motivante recompense sunt cele pentru care este nevoie de bani foarte putini sau chiar deloc.

"Uneori o simpla recunoastere a meritelor sau oferirea feedback-ului pozitiv, atunci cand angajatul obtine performanta, pot motiva angajatul. De asemenea, oferirea unor zile libere in plus fata de cele legale sau implicarea in responsabilitati noi sunt doar cateva din modalitatile de a recompensa angajatul in aceasta perioada", spune Iulia Fodor, training assistant Trainart, companie care furnizeaza servicii de training.

Neavand la dispozitie recunostinta de tip financiar, managerul trebuie sa isi orienteze atentia acum spre alte elemente cu rol de recunoastere a rezultatelor pozitive.

O cale de iesire ar putea fi alegerea "angajatului lunii" sau oferirea de diplome care sa scoata in evidenta efortul in plus adus de un anume angajat. Este de dorit ca angajatorul sa ofere feed-back pozitiv angajatului sub orice forma atunci cand acesta are rezultate de performanta.

In alta ordine de idei, exista situatii in piata unde angajatii sunt pur si simplu fericiti pentru ca nu sunt dati afara.

"O mica gluma legata de recompensa angajatilor pe timp de criza ar putea fi ceva de genul 'O mare recompensa pentru angajatul meu acum este sa nu il dau afara'", spune trainerul Mihai Baciu, de la Trainart.

Bineinteles ca o atitudine de acest gen va genera conflict in interiorul organizatiei. "Prin urmare, consider ca trecand printr-o perioada in care banii au dobandit o mai mare valoare prin simplul fapt ca sunt mai putini, acum este momentul sa punem in aplicare toate cunostintele acumulate de-a lungul vremurilor bune", explica Baciu.

 

 

Angajatii au motivatii diferite

 

Fiecare angajat are propriul etalon, propria "harta mentala" in care recunoasterea muncii este asociata cu ceva specific.

Ce ar putea fi comun insa mai multor persoane este recunoasterea in public a efortului depus si a rezultatelor, implementarea propunerilor lor, implicarea in proiecte mai importante sau recompensa financiara.

Pentru inceput, recunoasterea poate sa fie doar verbala, numai un cuvant de lauda in fata echipei din partea sefului. In timp insa, acest lucru poate sa nu fie de ajuns si trebuie insotit de o crestere a functiei detinute, a responsabilitatilor si a pachetului salarial pentru ca angajatii au tendinta de a se raporta mereu unii la altii.

"Managerii trebuie sa discute cu angajatii si sa se asigure ca acestia inteleg impactul crizei asupra mediului de afaceri si in particular asupra companiei in care lucreaza", spune Margarit.

In mod surprinzator, multi angajati nu constientizeaza acest lucru si au o mentalitate de tipul: "Eu muncesc si nu-mi pasa de unde ia patronul bani sa ma plateasca". Odata ce au constientizat situatia si au inteles ca resursele disponibile pentru premiere sunt mai reduse, atitudinea fata de management sau patronat se schimba in bine.

"Nu vorbesc aici de situatiile 'nesimtite' in care patronul merge cu o limuzina de 100.000 de euro care consuma 35 de litri de benzina pe 100 km si refuza sa deconteze angajatilor abonamentul RATB pe motiv ca suntem in criza", afirma Margarit.

La una dintre companii, un angajat care lucra intr-o agentie centrala, mereu plina de clienti, spunea ca nu mai este motivat sa depuna efort pentru ca bonusurile au fost reduse din cauza crizei. In acelasi timp, un alt coleg de al lui, care lucra intr-o agentie de la periferie, amenintata cu inchiderea din lipsa clientilor, a replicat ca este motivat de faptul ca inca are un loc de munca si un salariu cu care sa-si plateasca ratele.

Mai mult decat atat, in continuare, multi dintre angajati sunt inca nemultumiti de modul in care sunt tratati de sefi, de lipsa recunoasterii meritelor, de inechitatea salariala din companie, de lipsa unui mediu de lucru profesionist.

"Toate aceste lucruri pot fi imbunatatite chiar si in vremuri de criza pentru ca nu implica un efort financiar deosebit. Am avut colegi pentru care cuvantul 'senior' sau 'manager' adaugat pe cartea de vizita a reprezentat o motivatie mai puternica decat o marire de salariu", precizeaza Margarit.

 

 

Trainingul se poate face si cu resursele interne

 

In ceea ce priveste programele de training, cea mai buna solutie pentru o astfel de perioada este utilizarea la maxim a resurselor interne. 

"Programele de training se pot realiza cu un trainer specializat din firma sau pur si simplu cu un angajat care are mai multe cunostinte si abilitati necesare de prezentare a celor cunoscute", spune Mihai Baciu de la Trainart.

In aceeasi masura, putem sa vorbim si despre coaching sau mentoring. Toate acestea pot fi realizate cu surse interne si pot duce la motivarea atat a celor care primesc aceste servicii, cat si a celor carora li se da posibilitatea sa le ofere. Pe de alta parte, unele companii isi bazeaza strategia in aceasta perioada in principal pe implicarea angajatilor in grupuri de lucru sau de brainstorming pentru a identifica solutii si a-i face sa se simta parte a solutiei.

"Componenta de comunicare interpersonala poate fi un atu in aceasta perioada. Abilitatea de a te face inteles, de a formula si comunica inteligent calitatile interpersonale si orientarea spre rezultate sunt chei catre recompensarea non-financiara", spune Stefania Luca, sales business developer la Compass Training.

De asemenea, in loc sa renunte la teambuilding si sa declare ostentativ ca nu sunt bani pentru asa ceva, companiile pot gasi solutii eficiente din punct de vedere costuri, care sa pastreze avantajele conceptului de teambuilding, fara a necesita costuri excesive.

"Cresterea ponderii sesiunilor de training intern si coaching, capitalizarea know-how, crearea unui cadru intern de comunicare, schimb de informatii si implicare in gasirea unor solutii pot fi alte exemple de abordari recomandate in aceasta perioada", afirma Luca.

In plus, alte modalitati de recompensare non-financiara ar putea fi o mai mare implicare in decizii si vizibilitate a actiunilor top management, participarea top performerilor la programe de training sau mici sesiuni tip teambuilding, in zone mai apropiate de Bucuresti, dar si apreciere si feedback.

Daca nu poti sa motivezi, incearca sa nu demotivezi

 

Managerul trebuie sa aiba grija sa nu exagereze cu vestile proaste despre criza si despre cat de greu o duce firma pentru ca acest lucru demotiveaza serios.

Datoria lui este sa dea angajatilor o senzatie de stabilitate si control asupra situatiei. Nu trebuie sa minta si sa spuna ca totul este bine, desi salariile nu au fost inca date, dar nici sa se vaite de cat de greu o ducem si ce vremuri grele ne asteapta.

"Daca nu poti sa motivezi, incearca macar sa nu demotivezi", spune Margarit.

Pe de alta parte, este de recomandat ca managerul sau seful sa fie foarte deschis fata de toti angajatii, sa ii tina la curent cu tot ce se intampla in companie din punctul de vedere al situatiei financiare si ale resurselor umane.

In felul acesta angajatul are controlul asupra locului de munca si mai mult decat atat nu va fi surprins in momentul in care apar disponibilizarile. In vremuri de rascruce orice individ are nevoie de siguranta zilei de maine, siguranta care poate fi oferita prin simpla comunicare.

 

Cum pot fi motivati angajatii fara resurse financiare?