Test drive cu mega iahturi

Autor: Cristina Marina 28.07.2009

Cand romanii au inceput sa descopere gustul sporturilor nobile, intregul mediu de business vorbea despre valentele de networking ale golfului si tenisului. Totusi, niciun cuvant despre sailing, un sport sau o pasiune care in ultimii ani si-a croit drum lin pe lista oamenilor de afaceri, mai ales ca in strainatate ambarcatiunile sunt printre jucariile sau, mai bine zis, trofeele preferate ale milionarilor. Este faimoasa lupta pe viata si pe moarte pentru titlul de proprietar al celui mai mare velier din lume dintre mogulii Tom Perkins, Jim Clark si Joe Vittoria.



Un eveniment precum Azimut Yachting Gala din Varazze (Italia) ar putea revizui insa lista de prioritati. Pentru ca in ziua petrecuta printre creatiile de milioane de euro ale celui mai mare producator de iahturi din lume (dupa cifra de afaceri) am avut impresia ca asist la un spectacol orchestrat de jurnalistii de la Financial Times sau The Wall Street Journal, care si-au invitat subiectii pentru o mostra de business lifestyle.
Oamenii de afaceri rusi (cu S-ul inchiriat, Matriosca la brat si brandurile pe piept) analizau in detaliu mega iahturile din gama Benetti, finlandezii isi pastrau cu greu sangele rece in fata exemplarelor de milioane de euro din port, iar americanii galagiosi, dar prietenosi, venisera sa isi inlocuiasca iahtul proprietate personala cu o varianta mai mare si mai incapatoare pentru familia in crestere. In total, aproximativ 1.000 de invitati din toate colturile lumii au calatorit pentru a testa creatiile Azimut-Benetti la Varraze, unde pentru doua zile s-a inregistrat una dintre cele mai mari rate de concentrare de milionari pe metru patrat.
Dimineata a inceput in forta, cu o iesire pe Mediterana cu Azimut 70, care isi astepta clientii in dreptul pontonului rezervat mega iahturilor. Iahtul de 21 de metri lungime poate acomoda 7 persoane si doi membri ai echipajului. Marinarii te intampina pe puntea principala, intr-un salon decorat intr-un mod tipic italian - stil minimalist, materiale in culori pale care contrasteaza cu nuantele de cognac ale lemnului de stejar. Azimut 70 are trei dormitoare si o bucatarie complet echipata, dar soarele straluceste cel mai bine pe puntea superioara, de unde simti din plin viteza de croaziera de 26 de noduri. Cand accelereaza, aproape ca iti tii respiratia pentru a savura senzatiile tari. Cu toate ca valurile erau destul de mari, iahtul isi pastra stabilitatea si parea o imensa creatura marina ce isi croia calea prin apele Mediteranei.
Grupul Azimut-Benetti organizeaza de trei ani acest eveniment unde isi invita dealerii, clientii si partenerii sa testeze creatiile mai noi sau mai vechi ale grupului. Ritualul a fost bine stabilit si a insemnat doua zile de test drive-uri si o seara de gala. In marina din Varazze au fost disponibile 25 de iahturi pentru o sesiune de test pe valurile Mediteranei, printre care mega iahturile Azimut A 70, A 82 sau A 103 S, mega iahturile Benetti 85 sau ambarcatiunile sport Azimut 43 S sau Azimut 68 S. Vedeta a fost insa cea mai noua creatie a grupului, Azimut 53, pentru care exista o adevarata lista de asteptare la test drive (accesul pe iaht se facea pe baza unui boarding pass pe care erau inscrise ora si numarul de participanti). Azimut 53, un iaht de 16,7 metri care atinge viteza maxima de 31 de noduri, a atras atentia si datorita designului interior ce parea gandit pentru un maharajah din India, cu nuante de mov, tapiterie din catifea sau piele neagra.  In plus, reprezentantii grupului au anuntat ca printre cele opt lansari din 2009, va fi inclusa o noua linie, Magellano, special gandita pentru amatorii de iahturi de familie, unul dintre segmentele care a castigat teren in conditiile economice actuale. „Va fi un iaht care va consuma cu 30% mai putin, mult mai practic si confortabil", explica Paolo Vitelli, directorul executiv al grupului.
Vitelli, care a avut „norocul" sa sarbatoreasca 40 de ani de existenta a grupului pe care l-a fondat in plina criza economica, a pastrat totusi tonul optimist, mai ales ca pe cer au inceput sa apara primele raze de soare. „Cei foarte bogati, cu toate ca au pierdut 20-30% din avere, s-au plictisit sa nu mai cheltuie. In consecinta piata high-end a inceput sa isi revina. De exemplu, in patru zile am vandut patru mega iahturi din gama Benetti." In linia Benetti sunt incluse mega iahturi si iahturi realizate la comanda si este o obisnuinta ca multi clienti sa vina pe santier cu arhitectul si designerul personali.
James, un american din New York pasionat de iahting, a zburat 8 ore pentru a testa un mega iaht Azimut 70. „Familia este in crestere, iar modelul pe care il detin, Azimut 62, nu este suficient de mare pentru noi." Americanul recunoaste ca a resimtit criza financiara, dar nu suficient de puternic pentru a-si modifica tabieturile - vara isi petrece weekendurile cu iahtul in Miami, iar in timpul iernii se muta in zonele mai calde din Caraibe.
Pentru a stimula relansarea vanzarilor, compania Azimut Benetti a incheiat un contract cu CGMER, un grup financiar specializat in servicii de finantare pentru posesorii de iahturi (aflat in portofoliul Société Générale Group), prin care ofera diferite tipuri de finantari celor in-teresati de un iaht. „Dificultatea de a avea acces la finantare dupa octombrie 2008 este unul dintre principalele motive pentru care a scazut industria. Asa ca grupul nostru a decis sa reactioneze mai rapid la criza decat piata."
Pe de alta parte, in conditii de criza, intreaga scara de valori a inceput sa se intoarca la 180 de grade. Daca in perioada de boom dimensiunile si look-ul iahturilor erau la mare pret, mai nou consumatorii au inceput sa caute valoare. Iar jucariile preferate ale oamenilor mari, ca de exemplu masinile, sunt primele care scad in valoare. Executivii de pe piata ambarcatiunilor de lux spun ca nu acelasi lucru se intampla si in cazul iahturilor, care spre deosebire de masini, se devalorizeaza cu maxim 10% pe an. „Iahturile se pot transforma in investitii, care se pot multiplica in timp", sustine Michele Ivaldi, directorul companiei de cercetari de piata Sinaptica.
Sinaptica a realizat in plina criza, in luna februarie, o cercetare prin care a comparat 16 companii italiene si internationale de pe piata iahtingului in functie de capacitatea de a-si mentine valoarea in timp. Respondenti au fost 27 dintre cei mai mari dealeri. Intr-un interval de la 1 la 7 Azimut-Benetti a obtinut scorul de 5,71, Ferretti 5,28, iar Sunseeker 4,70.
Dealerul oficial al grupului Azimut-Benetti pe piata romaneasca este Neptun Yacht.