Gigantul Google ataca pentru mai multi bani din bugetele de publicitate ale IMM-urilor romanesti. Cum comentati?

Autor: Adrian Seceleanu 04.08.2009

Compania americana speculeaza golurile lasate pe piata de intrarea in insolventa a unor regii de publicitate si cauta sa faca volume mari cu firmele care aloca bugete mici de promovare.



Compania americana Google - unul dintre cei mai mari jucatori de pe piata de servicii internet din lume, cu venituri anuale de peste 14 mld. euro, si-a intensificat campaniile de promovare pe piata locala, urmarind astfel majorarea veniturilor firmei din serviciile de publicitate, in special de la intreprinderile mici si mijlocii (IMM).

Dupa ce compania a semnat un parteneriat cu o banca locala pentru promovarea AdWords - sistemul propriu de publicitate online, Google a inceput sa le trimita si acasa antreprenorilor, prin posta clasica, cupoane care permit postarea gratuita de reclame online in limita a 200 de lei.

Plicurile contin cuponul de 200 de lei si o scrisoare semnata de Amelia Cretu, online strategist al Google pentru Romania - in care sunt explicate motivele pentru care companiile ar trebui sa utilizeze serviciile companiei. Reprezentantii Google nu au putut fi contactati pana la inchiderea editiei pentru detalii privind numarul de scrisori transmise si obiectivele campaniei.

Reprezentantii industriei locale de publicitate online cred ca actiunile Google, tot mai dese in ultimul an, vizeaza exploatarea oportunitatilor de pe piata.

"Google speculeaza situatia din piata - spre exemplu golul lasat prin intrarea in insolventa a Boom, una dintre regiile mari de publicitate online. Volumele generate de IMM-uri pot fi importante", a declarat pentru ZF Orlando Nicoara, directorul general al MediaPro Interactiv (MPI), divizia de online a grupului MediaPro - unul dintre cei mai mari jucatori de pe piata. "Nu este un lucru nou, dar nu cred ca a mai fost facut atat de eficient si la acest nivel de detaliu in Romania, de a trimite scrisori acasa, personalizate, fiecarui potential client in parte".

 

Cuponul aduce intre 50 si cateva mii de clickuri pe o reclama

 

Cuponul trimis de Gooogle poate fi utilizat doar dupa plata a 20 de lei si poate aduce intre 50 si 2.000 de clickuri pe un anunt publicitar, conform unor estimari de pe piata. Numarul de clickuri variaza in functie de mai multe criterii, precum cuvintele utilizate in anunt sau locul unde este acesta afisat.

Cine ar putea fi interesat de o asemenea oferta, o campanie online de 200 de lei? Nicoara spune ca tinta o reprezinta firmele mici, care sa devina astfel obisnuite cu acest mediu de promovare, la care sa si ramana ulterior.

"200 de lei reprezinta un buget pentru un start-up, pentru firme mici si mijlocii. Este adevarat insa ca sunt foarte multe firme de acest tip. Este genul de companie care investeste intr-o luna intre 2 si 10 milioane de lei vechi in publicitate, iar volumul este destul de important pe aceasta categorie de clienti".

 

Actiunea Google este importanta

Daca seful MPI crede ca actiunea Google este una "importanta", Ionut Oprea - director executiv al IAB Romania si proprietar al unei agentii specializate in publicitate pe bloguri, precizeaza ca nu e prima oara cand Google ofera cupoane gratuite pentru AdWords. "Google are un program mai larg privind piata din Romania. Stiu cel putin doua agentii de media din Romania care le ofera clientilor discounturi la utilizarea sistemului de publicitate Google, iar recent compania a lansat o oferta in parteneriat cu o banca. In ce priveste scrisorile, probabil au selectat persoanele care li s-au parut interesante - care fie vor povesti despre oferta, fie o vor folosi sau vor sugera altor antreprenori sa o utilizeze". De ce aceasta campanie, totusi? "Nu cred ca Google ajunge in Romania la atat de multe IMM-uri ca in alte tari. Probabil vor sa aduca mai multe IMM-uri catre sistemul lor", spune Oprea. "Acum companiile au mai putine fonduri la dispozitie pentru a face cercetari privind rezultatele campaniilor de publicitate si atunci prefera acest tip de publicitate bazat pe performanta, pe un rezultat clar: se platesc bani doar daca utilizatorul face ceva: da un click, ajunge pe un site etc. Este o perioada instabila cand acest tip de oferte prinde, pentru ca firmele mici vor lucruri palpabile. Probabil Google a ales sa fie mai activ pe acest segment pentru a exploata aceasta slabiciune de pe piata".

 

Valoarea afacerilor Google in Romania se numara in milioane

Cum Google este o companie extrem de rezervata in a oferi detalii despre afacerile de pe piata locala, si estimarile privind nivelul veniturilor sale in Romania variaza puternic, singurul lucru ce pare a fi unanim acceptat fiind acela ca unitatea de masura este cea a milioanelor de dolari.

"Google este insa in ultima vreme agresiv si pe zona clientilor mari (...). Estimarile privind businessul Google in Romania variaza foarte mult, de la 2 pana la 10 milioane de dolari anual, pentru ca nu exista niciun fel de date oficiale. Mie mi-e greu sa cred ca Google face 10 milioane de dolari in Romania doar din reclamele platite de IMM-uri", spune Orlando Nicoara. Ionut Oprea s-a ferit sa faca estimari, percizand insa ca in acest an asociatia industriei de publicitate online (IAB) si PricewaterhouseCoopers vor incerca sa realizeze si o prima incercare de a masura amploarea campaniilor desfasurate de romani prin AdWords.

Piata locala de publicitate online a atins anul trecut valoarea de 19 mil. euro, fata de 12 mil. euro cu un an in urma, conform datelor IAB si PricewaterhouseCoopers.

Google, cel mai utilizat motor de cautare in Romania, detine patru dintre cele mai vizitate zece site-uri din Romania, conform datelor calculate de furnizorul de servicii internet Alexa Internet, o companie detinuta de Amazon.com, cel mai mare retailer online din SUA.