Romanii vand cupoanele de la Google la "mica publicitate"

Autor: Adrian Seceleanu 04.08.2009

Cupoanele trimise romanilor de Google prin posta, prin care se pot publica gratuit anunturi pe internet in limita unui buget de 200 de lei, au inceput sa fie puse la vanzare pe internet la preturi care pornesc de la 40 de lei, conform anunturilor de pe site-uri de licitatii online si diverse forumuri.

"Vand cupon Google Adwords in valoare de 200 RON. Il vand deoarece nu mai am website", scrie intr-un anunt de pe site-ul de licitatii online okazii.ro, utilizatorul miky2004adr, care cere pe cupon 50 de lei platibili prin "Paypal, cont bancar sau intalnire in Bucuresti".

Anunturile provin de la utilizatori din localitati precum Bucuresti, Giurgiu, Drobeta-Turnu Severin, Craiova si Timisoara - fapt care arata ca actiunea de promovare a Google a fost una de amploare, care nu s-a limitat la cele mai mari orase din Romania. Pe langa site-ul okazii.ro, si alte forumuri din diferite orase gazduiesc anunturi prin care sunt puse in vanzare cupoanele Google - la preturi care ajung pana la un milion de lei.

Pe langa amploarea campaniei, anunturile arata si ca pentru Google sensul termenului "antreprenor" este unul mai larg si nu se refera doar la persoane care detin o companie. Din anunturile de vanzare care includ texte precum "il vand pentru ca nu am ce promova/nu mai am site" rezulta faptul ca scrisorile Google au avut ca destinatari si multe persoane fizice care nu detin o companie, ci, eventual, un site sau un blog - pozitie din care au interactionat in trecut cu Google.

Amelia Cretu, managerul Google care raspunde de actiunile gigantului internet american in Romania, nu a putut fi contactata pentru detalii.

Compania americana Google, care detine cel mai mare motor de cautare pe internet din lume, a inceput sa le trimita antreprenorilor romani acasa, prin posta clasica, vouchere personalizate cu o valoare de 200 de lei, care pot fi utilizate pentru a derula campanii publicitare online prin AdWords - sistemul de publicitate operat de Google.

Plicurile care contin o scrisoare si cuponul de 200 de lei sunt expediate din Marea Britanie, de unde sunt coordonate Google pe piata locala. Compania si-a intensificat in ultimele luni prezenta in Romania, oferind asemenea cupoane de publicitate gratuita si companiilor care isi deschid conturi la o banca locala.

Cuponul trimis de Gooogle poate fi utilizat doar dupa plata a 20 de lei si poate aduce intre 50 si 2.000 de clickuri pe un anunt publicitar, conform unor estimari de pe piata. Numarul de clickuri variaza in functie de mai multe criterii, precum cuvintele utilizate in anunt sau locul unde este acesta afisat.

De ce a preferat Google, o companie care face 99% din venituri din activitatile online, sa foloseasca o metoda de promovare care include posta clasica? Ionut Oprea, presedintele asociatiei industriei de publicitate online din Romania, crede ca gigantul internet a urmarit astfel sa castige un plus de credibilitate.

"In primul rand, cand marea majoritate a utilizatorilor de posta electronica se confrunta cu un val de mesaje e-mail nesolicitate, e mult mai simplu sa atragi atentia cu o scrisoare prin posta clasica. Una este sa citesti un mesaj din cele cateva sute din inbox, alta este sa citesti o scrisoare din zece din cutia postala. Iar cuvantul tiparit are inca importanta sa: da un plus de credibilitate, de seriozitate ofertei."

Afacerile Google in Romania sunt estimate la cateva milioane de dolari anual. Piata locala de publicitate online este estimata la aproximativ 20 mil. euro in acest an, in crestere fata de anul trecut.