Cehia, tara cu cel mai mare consum de bere per capita, nici nu a auzit de PET. In Romania berea in plastic a ajuns la 50% din vanzari dupa zece ani de la lansare

Autor: Diana Tudor Stoica 07.08.2009

Berea la PET (ambalaj de plastic), care a revolutionat piata berii din Romania ajungand sa detina o cota de aproape jumatate din consumul national, este de fapt o mare necunoscuta pentru tarile din vestul Europei. Astfel, pentru majoritatea producatorilor europeni, PET-ul nu este altceva decat „un ambalaj care nu mai exista in piata" sau un „segment, atat de mic incat nici macar nu realizam statistici separate". Care sunt factorii care au facut totusi din berea la PET vedeta pietei romanesti de profil?

 

Platesti putin, consumi mult

„In Romania, berea este un produs cumparat cel mai adesea din magazinele alimentare, vanzarile pe segmentul de retail fiind superioare celor inregistrate pe partea de HoReCa (hoteluri, restaurante, cafenele - n.red.). Nu la fel stau lucrurile in tarile mai dezvoltate. In aceste conditii, berea la PET a devenit mult mai accesibila. Iei mult, platesti putin si, in plus, ai posibilitatea de a consuma produsul oriunde vrei si cand vrei. Tehnologia imbutelierii berii la PET s-a dezvoltat rapid in ultima perioada, asa ca problemele legate de deteriorarea continului in acest ambalaj nu mai exista", spun specialistii din piata.

In timp ce in 2000 vanzarile de PET nu reprezentau decat 2% din piata locala a berii, anul trecut acestea au acoperit 46,5% din vanzarile totale de bere, adica peste 9,3 milioane de hectolitri, potrivit Asociatiei Berarii Romaniei. Potrivit agentiei europene de cercetare a pietei, Canadean, acestea au fost chiar mai mari, de 9,89 milioane de hectolitri.

Pe piata europeana lucrurile stau complet diferit astfel incat nici macar Asociatia Berarii Europei nu detine date despre vanzarile realizate in acest ambalaj. „Din pacate, nu avem informatiile pe care ni le-ati solocitat in legatura cu vanzarile in ambalaj PET. Ne pare rau", a declarat Niall Doheny, seful departamentului de comunicare al The Brewers of Europe (Asociatia Berarii Europei).

 

Romania, o piata a berii atipica

Consumul de bere la PET nu este singurul diferentiator major al pietei locale comparativ cu cea din restul Europei. Astfel, piata berii din Romania este considerata atipica de majoritatea producatorilor din Europa de Vest, atat din punctul de vedere al jucatorilor prezenti (toti cei patru giganti ai industriei au filiale locale - InBev, SABMiller, Heineken, Carlsberg), cat si al numarului foarte mic de producatori independenti.

Totodata, romanii se dovedesc a fi printre cei mai mari consumatori de bere la nivel european, consumul per capita de 93 de litri plasand Romania intre primele zece consumatoare de bere la nivel european.

Potrivit Canadean, cea mai apropiata tara de Romania din punctul de vedere al vanzarilor la PET este Ucraina, cu 8,7 milioane de hectolitri vanduti la PET, urmata de Germania, cu 5,1 milioane de hectolitri si Serbia, cu 3,4 milioane de hectolitri. Chiar si in acest caz diferentele continua sa apara.

„Majoritatea berii comercializate la PET in Germania este marca privata", a declarat Daniel Schock, reprezentant al Die deutschen Brauer (Berarii Germaniei).

Schock sustine ca berea a inceput sa fie vanduta in ambalaj PET in Germania - una dintre tarile cu cea mai dezvoltata cultura a berii, dominata de vanzarea de bere in ambalaj de sticla- abia dupa ce in 2003 a fost pusa in aplicare o lege care sustine fabricarea de ambalaje pentru bauturi care pot fi reumplute.

„Pentru fiecare ambalaj in care pot fi vandute bauturi, dar care nu poate fi reumplut trebuie sa platesti 25 de centi. Astfel, desi inainte de 2003 aproximativ 28% din berea vanduta in Germania era la doza (n. red. - cutie de metal), deoarece acest ambalaj nu poate fi resigilat dupa ce a fost deschis, cota de piata a dozelor a scazut la 1%", a explicat reprezentantul Die deutschen Brauer.

Astfel, PET-ul, un ambalaj care poate fi sigilat etans si returnat pentru a fi reumplut, a castigat teren in Germania in ultimii ani si a ajuns sa detina 6% din piata berii fata de 1% in 2003. In plus, la fiecare sticla PET returnata care poate fi reumpluta, germanii primesc inapoi 25 de centi.

 

In Cehia, PET-ul nu are nici macar 1% din piata

Germania pare a fi insa singura tara din Europa de Vest cu o cultura puternica a berii in care PET-ul s-a putut dezvolta. In Cehia - tara cu un consum per capita de 160 de litri de bere anual, Austria - 107 litri de bere consum per capita si Danemarca - 90 de litri de bere anual pe cap de locuitor, cosumul de bere la PET este fie extrem de mic, fie inexistent.

„Din cele peste 16 milioane de hectolitri vandute in 2008 in Cehia, vanzarile in ambalaj PET au fost de 7,403 hectolitri anul trecut, cu o cota de piata de 0,046%", a declarat Jan Vesely, directorul executiv al Asociatiei de Bere si Malt din Cehia (Cesky Svaz Pivovaru a Sladoven).

Potrivit lui Heinrich Werner, reprezentant al Asociatiei Berarii Austriei (Verband der Brauereien österreichs), vanzarile de bere la PET reprezinta „o cantitate extrem de mica din piata austriaca a berii", atat de mica incat Werner nu a putut oferi date despre cantitatile vandute la nivelul anului 2008.

„Vanzarile de bere in ambalaj PET din Spania sunt atat de mici incat nici macar nu realizam statistici separate pentru acest segment", spune Consejo Quesada, reprezentant al Cerveceros de España (Asociatia Berarii Spaniei), in conditiile in care in 2007 Spania a produs cu 15 milioane de hectolitri de bere mai mult decat Romania, respectiv 34,3 milioane de hectolitri. Explicatia ar putea fi faptul ca un spaniol consuma 56 de litri de bere per capita anual, cu aproape 40 de litri mai putin decat un roman.

Astfel, Elvetia, o tara cu o productie anuala de bere de doar 3,5 milioane de hectolitri si un consum asemanator Spaniei, se numara printre putinele state care au statistici ale vanzarilor de bere la PET.

„In 2008, aproximativ 0,265% din vanzarile de bere din Elvetia au fost realizate in ambalaj PET, adica 66 de tone de bere", a spus Robyn Stönzi, reprezentant al Schweizer Brauerei-Verband, (Asociatia Berarii Elvetiei).

 

Danemarca si Suedia au zis „nu" PET-urilor

In Danemarca insa, nu exista in acest moment nicio bere comercializata in ambalaj PET.

„A existat o incercare de a vinde bere in ambalaj PET in 2004, cand potrivit agentiei de cercetare a pietei Canadean, acest tip de ambalaj a obtinut 0,4% din piata berii. Astazi acest tip de ambalaj nu mai exista in piata", a declarat Knud Loftlund, reprezentant al Bryggeriforeningen (Asociatia Berarii Danemarcei).

Potrivit lui Loftlund, grupul danez Carlsberg, producatorul berii Tuborg, prezent si in Romania prin United Romanian Breweries Bereprod, a vandut in Danemarca bere intr-un ambalaj similar PET-ului (PEN- polyethylene naphthalate) care de asemenea poate fi reumplut.

Grupul a retras-o insa ulterior din piata deoarece, potrivit Canadean, de la o cota de piata de 4% in 2004, aceasta mai detinea in 2007 doar 0,7% din piata daneza a berii.

Nici in Suedia nu este comercializata in prezent bere in amabalaj PET, insa reprezentantii Asociatiei Berarilor din Suedia sustin ca acest tip de ambalaj ar putea incepe sa fie comercializat din aceasta toamna. „Nu pot spune ce companie intentioneaza sa introduca in portofoliu bere in amabalaj PET, doar ca aceasta va fi produsa in Suedia", sustine Cecilia Giertta, secretar general al Sveriges Bryggerier (Asociatia Berarii Suediei).

Potrivit estimarilor realizate de agentia de cercetare Candean, berea in ambalaj PET a fost prima data comercializata in Europa in Marea Britanie la inceputul anilor 1980.

„Avem dovezi certe ca se comercializa bere la PET in 1984, dar credem ca este posibil ca prima bere la PET sa fi fost vanduta chiar mai devreme, in 1981 sau 1982", a declarat Stephanie Coleman, corporate marketing manager al Canadean Limited.

Canadean realizeaza studii asupra pietei berii in 59 de tari la nivel mondial din punctul de vedere al ambalajelor in care berea este comercializata, in timp ce din Europa acopera 31 de tari.

 

Cum se consuma berea in Europa

Istoria berii la PET in Romania

 

O piata a PET-urilor de 310 mil. euro

Piata de PET-uri din Romania nu a inregistrat cresteri semnificative ca volum in ultimii ani in 2008 fiind puse pe piata circa 132.941 de tone de PET-uri, ceea ce inseamna o valoare a pietei de PET-uri de 310 mil. euro estimata de ZF. Compania Eco-Rom Ambalaje, liderul pietei preluarii obligatiilor legale de reciclare a deseurilor de ambalaje, care are in portofoliu peste 85% din companiile ce introduc pe piata produse ambalate de tip PET, spune ca anul trecut clientii sai au pus pe piata 222.520 tone de ambalaje de material plastic, din care 113.000 de tone de PET.

Astfel, potrivit estimarilor ZF, cantitatea de PET-uri pusa pe piata de principalii jucatori a fost anul trecut de circa 132.941 de tone.

„Putem spune ca in ultimii doi ani nu s-au inregistrat cresteri semnificative in volum ale acestor ambalaje. Astfel in anul 2008 am inregistrat o crestere de 6% si prognozam o crestere de maximum 1,65% in 2009", spune Sorin Popescu, director general al Eco-Rom Ambalaje.

Intr-o tona de PET-uri intra circa 20.000 de sticle de plastic de 2 litri, ceea ce inseama ca anul trecut au fost puse pe piata 2,66 mld. PET-uri de 2 litri.

Daca tinem cont ca un PET de 2 litri se vinde pe piata autohtona, conform producatorilor, cu un pret mediu intre 0,08 si 0,12 euro, in functie de grosimea preformei din care este realizat, rezulta conform estimarilor ZF o piata cu o valoare de circa 310 mil. euro.

Principalii jucatori care pun pe piata

PET-uri sunt producatorii din industria berii, a sucurilor si apei minerale. Anul trecut, piata locala de bere a ajuns la 20,2 mil. hectolitri, din care 47% reprezinta berea ambalata la PET, ceea ce inseamna ca numai producatorii de bere au pus pe piata circa 500 de milioane de PET-uri de 2 litri.

Eco-Rom Ambalaje recicleaza PET-uri pentru 230 de clienti, dintr-un portofoliu de 1.153 de companii, intre care Coca-Cola HBC Romania, Heineken Romania, Argus sau Romaqua Group.

Compania a depasit obiectivul minim de reciclare la plastic realizand peste 23%, prin reciclarea a 52.617 tone deseuri de ambalaje de plastic, dintre care mai mult de jumatate reprezinta PET-uri, respectiv 27.991 tone.

Eco-Rom Ambalaje a finalizat anul trecut cu o cifra de afaceri de 7,5 milioane de euro, cu 40% mai mult fata de 2007, majorarea veniturilor fiind explicata prin atragerea mai multor clienti cu 25% fata de anul anterior. Adriana Rosoga