Managerul brandy-ului Unirea: Magazinele mari sunt pline de promotii si marcile nu se mai vad la raft

Autor: Diana Tudor Stoica 11.08.2009

Euroavipo Grup, unul dintre principalii producatori de bauturi alcoolice de pe plan local, indreapta strategia de promovare a brandy-ului Unirea catre magazinele de cartier in conditiile in care promotiile competitorilor au luat cu asalt rafturile magazinelor din retailul modern.
„Acum sunt pline de promotii toate magazinele din retailul modern si brandul nu se mai vede foarte bine la raft, asa ca am decis sa facem un program prin care sa stimulam vanzarile din magazinele mici", a declarat Florian Radu, brand manager al brandy-ului Unirea.
Practic, in urma achizitionarii unei cantitati de brandy Unirea, vanzatorul acumuleaza un numar de puncte cu ajutorul carora poate castiga de la un telefon mobil pana la excursii.
„Pana acum am realizat doua astfel de campanii, pe perioade de trei luni. La prima, care a fost finalizata la sfarsitul lunii ianuarie, au participat 1.000 din cei 14.000 de clienti cu care lucram, iar in cea de-a doua campanie numarul participantilor a crescut la 1.600. Daca va creste sau cel putin se va mentine numarul de magazine care participa la cea de-a treia campanie demarata la inceputul lunii iunie, vom continua sa facem astfel de promotii", a spus Radu.
Decizia lui Radu de a promova acest produs in special in magazinele de cartier este sustinuta si de faptul ca segmentul de brandy, cel mai mare din piata bauturilor alcoolice, se numara printre putinele care inregistreaza peste 35% din vanzarile in volum in magazinele mici, de trei ori mai mult decat cele realizate in supermarketuri si hipermarketuri, potrivit unui studiu realizat la nivelul anului 2008 de compania de cercetare a pietei MEMRB.
In aceasta perioada, majoritatea producatorilor prefera sa lanseze branduri noi, sa realizeze rebrandinguri sau demareaza productia de marci private pentru magazinele din retailul modern pentru a creste vanzarile. Cu toate acestea, Radu spune ca nu intentioneaza sa mai lanseze anul acesta un alt brand sau sa schimbe ambalajele celor detinute in prezent, dupa ce in toamna anului trecut a extins portofoliul cu brandurile de bauturi intermediare Patriot si La Baionnette.
„Consumatorii de bauturi alcoolice carora ne adresam sunt foarte reticenti atunci cand schimbi ceva la ambalaj, chiar daca e vorba de o imbunatatire. Sunt mult mai conservatori decat consumatorii de bauturi racoritoare, care, din contra, asteapta mereu schimbari", explica brand managerul.
In ceea ce priveste productia de marci private, Radu spune insa ca desi a luat la un moment dat in considerare aceasta idee, a renuntat la fel de repede la ea. „Productia de marci private nu este rentabila pentru noi, in acest moment, deoarece vanzarile din acest segment sunt foarte mici."
Unirea, brand care are ca principali competitori marcile Alexandrion si Cava D'Oro, produse de Alexandrion Grup, a inregistrat in 2008 o crestere cu 15% a vanzarilor in volum fata de cele realizate in anul 2007. In primul semestru al acestui an insa, vanzarile au scazut cu 22% fata de aceeasi perioada a anului trecut, cota de piata a brandului diminuandu-se, de asemenea, la circa 27% din piata de brandy, fata de 30% cat detinea in urma cu doi ani.
„Acum cinci-sase ani erau zeci de branduri concurente slabe. Acum sunt mult mai putini competitori, dar puternici, fiecare avand ca obiectiv cresterea cotei de piata".
Potrivit lui Radu, scaderile inregistrate la nivel de brand au fost compensate insa de vanzarile vrac de alcool, realizate de Euroavipo catre alti producatori de bauturi alcoolice de pe plan local. „Speram sa recuperam pierderea inregistrata in prima parte a anului pana la finalul lui 2009, mai ales deoarece in perioada  septembrie - decembrie sunt realizate jumatate din vanzarile intregului an", spune reprezentantul Euroavipo. De aceea, producatorul intentioneaza sa realizeze un nou spot TV pentru promovarea brandului Unirea in toamna acestui an, bugetul anual acordat de Euroavipo fiecarei marci fiind de 7% din vanzari. „Nu poti sa tragi concluzii asupra evolutiei pietei de bauturi alcoolice pana la finalul acestui an, deoarece trebuie sa vedem ce se va intampla in lunile de varf ale pietei in acest an."
Unirea realizeaza 35% din cifra de afaceri a producatorului de bauturi alcoolice Euroavipo Grup, fiind cel mai vandut brand din portofoliul companiei. Reprezentantii Euroavipo nu au dezvaluit rezultatele financiare inregistrate anul trecut. Potrivit datelor Ministerului de Finante, Euroavipo a rulat in 2007 afaceri de 27,5 mili. euro, la acest rezultat brandy-ul Unirea contribuind cu 9,5 mil. euro, potrivit estimarilor ZF.
Euroavipo, companie controlata de Signus Establishment cu sediul in Liechtenstein, produce si comercializeaza in afara de Unirea si brandul Couture (bauturi spirtoase colorate), rachiul de fructe Hanul Ars (bautura spirtoasa alba), lichiorurile Sao si Otilia, marcile de vodca Sankt Petersburg si Goldessa, ginul Bartender's, si bauturile intermediare Patriot (alb) si La Baionnette (rosu).