Cafeaua in oras devine un moft: Proprietarii de cafenele incearca orice reteta pentru a-si mentine vanzarile, inclusiv o cafenea intr-un magazin de imbracaminte

Autor: Cristina Stoian 19.08.2009

Dupa scaderea vanzarilor cu cel putin 20% de la inceputul anului si renuntarea la majoritatea planurilor de extindere, proprietarii de cafenele cauta solutii de supravietuire: cafeneaua din interiorul unui magazin de imbracaminte, printre cele mai inedite optiuni.



Pozitia unei cafenele nu mai este singurul factor care contribuie la cresterea veniturilor antreprenorilor care investesc intr-un astfel de business. Cafenelele se confrunta pentru prima data in ultimii ani cu reducerea nu-marului de clienti si asta nu pentru ca acestia s-au indreptat spre altele mai bine plasate, ci pentru ca bugetele pentru iesit in oras au fost puternic ajustate in jos.  

"Am avut o scadere a vanzarilor de 20% fata de aceeasi perioada a lui 2008. Tendinta romanilor a fost de a sta acasa sau de a iesi la terase, dar asta doar dupa ora 18:00. A fost o combinatie de vara timpurie si criza, unde criza a predominat bineinteles", caracterizeaza pentru ZF primul semestru al acestui an Radu Marinescu, general manager al Gloria Jean's Coffees, care administreaza cinci cafenele in Capitala, aduse in franciza prin intermediul companiei Gourmet Products Servicii.

 

Mai-iunie, perioada critica

Gloria Jean's Coffees a incheiat anul trecut cu vanzari de 1,8 mil. euro, iar estimarile pentru 2009, conturate la inceputul anului, aratau afaceri de 2,1 mil. euro. In prima jumatate de an, compania a anuntat scaderi, ceea ce inseamna ca proprietarii cafenelelor vad o redresare a consumului in a doua parte a anului. Daca dupa primul trimestru Marinescu anunta scaderi ale vanzarilor de pana la 15% in anumite zone, urmatoarele trei luni au adus diminuari de pana la 20%.

"De obicei iulie si august erau lunile cu cele mai slabe vanzari, pentru ca lumea pleca in vacanta. Anul acesta, paradoxal, lumea nu a mai plecat in numar asa de mare in concediu, iar mai-iunie a fost perioada critica. Pentru urmatoarea perioada nu stim ce va urma", spune Marinescu.

 

Si planurile de extindere pica

Daca in mai erau puse pe lista de asteptare noi unitati in franciza in Braila, Focsani si Bacau, Capitala urmand sa asimileze alte trei cafenele, doua in centre comerciale si una plasata stradal, in momentul de fata doar unitatea din mallul Cotroceni Park, care urmeaza sa se deschida la sfarsitul acestui an, a ramas in picioare. "Avem cateva planuri in provincie, dar deocamdata nu este nimic sigur", explica directorul general al Gloria Jean's Coffees schimbarea planului care ar fi urcat vanzarile totale cu circa 20%.

Multe companii si-au sistat orice proiect de dezvoltare, dupa un an in care lansarea noilor unitati era la ordinea zilei.

"Vanzarile au fost foarte slabe. Fata de ianuarie, evolutia a fost clar in jos, daca ne uitam la incasari, iunie fiind cea mai slaba luna, cu scaderi de pana la 50%", spune Mirela Banita, directorul singurei cafenele Coffee Republic din Romania, care anunta ca alte planuri de extindere care vizau patru cafenele sunt deocamdata amanate.

 

Ajutati de cinematografe

"Cafeneaua din Baneasa Shopping City a mers mai bine dupa ce s-a deschis Cinema Drive-in, pentru ca a crescut traficul. Speram ca din septembrie sa creasca vanzarile, pentru ca de obicei in HORECA (hoteluri, restaurante, catering) varful este in a doua parte a anului", continua directorul Coffee Republic. 

Sunt si jucatori care continua investitiile in cafenele, considerand o oportunitate faptul ca nivelul chiriilor s-a micsorat sau ca plecarea altor retaileri aduce in

prim-plan spatii plasate foarte bine, mult mai accesibile.

Cei mai multi insa isi sustin acest business prin intermediul altuia mai mare. "In perioada urmatoare vom continua sa dezvoltam la cerere reteaua Cup&Cino in spatiile partenerilor nostri. Alaturi de Banca Transilvania cream Cup&Cino BT Cafe, precum cea de pe Radu Beller, in Diverta amenajam 'cafenele culturale' precum cea din Diverta Magheru", spune Ramona Stanciulescu, directorul Rafar, divizia de fashion a RTC care administreaza de curand si restaurantul Vapiano si cele sapte cafenele Cup&Cino ale grupului.

 

Cafeneaua din magazin

"Analizam si ideea de a amenaja spatii Cup&Cino in Debenhams, pentru ca in Marea Britanie exista in unele magazine Debenhams astfel de cornere, in care vizitatorii se opresc sa bea o cafea sau sa ia masa rapid", a mai spus Stanciulescu.

Rafar cuprinde afacerile de fashion si hospitality ale RTC si numara in prezent 28 de magazine, un restaurant si sapte cafenele, cu o suprafata totala de peste 16.000 de metri patrati. Atat partea de fashion, cat si cea de restaurante si cafenele se confrunta cu aceleasi probleme intr-o perioada de criza, iar alaturarea acestora poate fi considerata un avanjat, doar pentru ca aduce elemente noi pe care competitorii nu le au. "Incertitudinea mediului economic din Romania s-a reflectat semnificativ in ce s-a intamplat pe piata cafenelelor. Ca si pentru cumparaturile de fashion, bugetele alocate pentru iesiri in oras s-au redus, ceea ce a afectat atat evolutia traficului, cat si frecventa cu care oamenii ies in oras. Majoritatea cafenelelor Cup&Cino pe care le operam noi sunt cu specific de iarna, in sensul ca nu au terase in aer liber, deci vara nu este perioada lor de varf. Ne asteptam ca in ultimele luni ale anului sa observam insa cresteri", opineaza Stanciulescu.

Daca nu putem acoperi pierderile, inchidem

In timp ce stazile din centrul istoric al Capitalei au fost invadate de cafenele si baruri, fiind una dintre putinele zone din Bucuresti cu un trafic foarte mare, exceptand mallurile si zona Dorobanti, arterele din cartiere sau cele care nu sunt plasate intr-o zona cu vad se gandesc poate pentru prima data la inchideri.

"Nu mai sunt bani. Cand este criza, primele taiate de pe lista sunt cafeneaua si restaurantul. In pasajul Villa Crosse, unde avem o unitate Blues Cafe, mai sunt noua cafenele. Cele mai mari vanzari sunt seara tarziu, dupa 22:00, dar de anul acesta programul este limitat de primarie, cu mari interventii am reusit sa tinem deschis pana la 24:00. Este normal sa nu poti face in doua ore vanzari cat n-ai facut toata ziua", crede Marinela Andries, proprietara celei mai vechi cafenele din pasajul Villa Crosse din centrul Bucurestiului, care spune ca unitatea a functionat timp de 15 ani, dar ca nu stie daca mai rezista pana la sfarsitul anului. 

Compania a avut o cifra de afaceri de 18.000 de euro in 2007 si a mers pe pierderi in ultimii ani, dar 2009 este un an decisiv, pentru ca datoriile s-au acumulat, iar conducerea nu le mai poate acoperi.

"Am venit cu oferte, dar nici sa micsoram preturile nu putem pentru ca nivelul chiriilor nu a scazut in centru din cauza dezvoltarii centrului vechi. Daca nu vom putea sa ne acoperim datoriile, inchidem, mai ales ca scaderile in prima jumatate de an au ajuns la 20%.